Lære og Pagter 2021
29. marts-4. april. Påske: »Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«


»29. marts-4. april. Påske: ›Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»29. marts-4. april. Påske«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Kristusfigur

29. marts-4. april

Påske

»Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«

Når du forbereder dig på at mindes Frelserens opstandelse påskesøndag, så tænk over, hvordan nutidig åbenbaring har øget din tro på, at Jesus Kristus er Guds enbårne Søn og verdens Forløser.

Nedskriv dine indtryk

Den 3. april 1836 var påskesøndag. Efter Joseph Smith og Oliver Cowdery havde været med til at give nadveren til de hellige, der var samlet i det nyligt indviede tempel i Kirtland, fandt de et stille sted bag et forhæng i templet og bøjede sig i stille bøn. Derefter, på denne hellige dag, hvor kristne over hele verden fejrer Jesu Kristi opstandelse, viste den opstandne Frelser sig i sit tempel og erklærede: »Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel« (L&P 110:4).

Hvad betyder det at sige, at Jesus Kristus er »den, som lever«? Det betyder ikke blot, at han opstod fra graven den tredje dag og viste sig for sine disciple fra Galilæa. Det betyder, at han lever i dag. Han taler gennem sine profeter i dag. Han leder sin kirke i dag. Han helbreder sårede sjæle og sønderknuste hjerter i dag. Så vi kan gentage ordene i Joseph Smiths stærke vidnesbyrd: »Efter de mange vidnesbyrd, som er blevet givet om ham, er dette det vidnesbyrd … som vi giver om ham: At han lever!« (L&P 76:22). Vi kan høre hans røst i disse åbenbaringer. Vi kan være vidne til hans hånd i vores liv. Og vi kan hver især føle den glæde, som denne sætning giver: »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 29:5; 38:7; 62:1; 76:11-14, 20-24; 110:1-10

Jesus Kristus lever.

Profeten Joseph Smith så den opstandne Frelser flere gange, og to af disse oplevelser er nedskrevet i Lære og Pagter. Når du læser afsnit 76:11-14, 20-24 og 110:1-10, hvad gør så indtryk på dig om Joseph Smiths vidnesbyrd? Hvorfor er hans vidnesbyrd værdifuldt for dig?

Gennem hele Lære og Pagter bar Frelseren vidnesbyrd om sin egen mission og guddommelighed. Hvad lærer du om den levende Kristus af hans ord i Lære og Pagter 29:5, 38:7 og 62:1? Du kan overveje at nedskrive udsagn som disse, som du finder i dit studium af Lære og Pagter.

Se også Joseph Smith – Historie 1:17.

Lære og Pagter 29:26-27; 42:45-46; 63:49; 88:14-17, 27-31; 93:33-34

Takket være Jesus Kristus opstår jeg.

Joseph Smith vidste, hvordan det føles at sørge over en af sine kæres død. To af hans brødre, Alvin og Don Carlos, døde som unge mænd. Joseph og Emma begravede seks børn, som alle var under to år. Men fra de åbenbaringer, som Joseph modtog, fik han et evigt perspektiv på døden og Guds evige plan. Tænk over sandhederne, der bliver åbenbaret i Lære og Pagter 29:26-27; 42:45-46; 63:49; 88:14-17, 27-31; 93:33-34. Hvordan påvirker disse åbenbaringer den måde, du ser på døden? Hvordan kan de påvirke, hvordan du lever?

Se også 1 Korinther 15; M. Russell Ballard, »Synet om de dødes forløsning«, Liahona, nov. 2018, s. 71-74; Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 172-174.

Lære og Pagter 18:10-13; 19:16-19; 45:3-5; 76:69-70

Jesus Kristus udførte en »fuldkommen forsoning«.

En måde at fokusere på Frelseren ved påsketid er at studere åbenbaringer i Lære og Pagter, der fortæller om hans sonoffer. Nogle af disse findes i Lære og Pagter 18:10-13, 19:16-19, 45:3-5 og 76:69-70. Måske kan du lave en liste over sandheder om Frelserens forsoning, som du finder i disse vers. For at styrke dit studium kan du også supplere din liste ved at se i skriftsteder, der er nævnt i »Forsoning« (Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Her er nogle spørgsmål, der kan vejlede dit studium:

  • Hvorfor valgte Jesus Kristus at lide?

  • Hvad skal jeg gøre for at modtage velsignelserne ved hans offer?

  • Hvordan kan jeg se, om forsoningen har en virkning i mit liv?

Billede
Jesus beder

Bønnens Herre, af Yongsung Kim

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Generalkonference.Eftersom generalkonferencen falder sammen med påskesøndag i år, kan du overveje, hvordan budskaberne til konferencen (deriblandt musikken) kan styrke din families vidnesbyrd om Jesus Kristus. Små børn kan for eksempel tegne et billede af Frelseren eller vise et billede af ham, når de hører et budskab eller en sang om Jesus Kristus. Andre i familien kan lave en liste over sandheder, de hører om Frelseren. Bagefter kan din familie vise hinanden deres tegninger eller fortælle om deres liste og deres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Lære og Pagter 88:14-17; 138:17, 50.Det kan være, at din familie ville synes om at tænke på en analogi eller en illustration, der kan forklare, hvad det vil sige at dø og opstå – en, der illustrerer, at legemet og ånden bliver adskilt og derefter forenet, ligesom en hånd og en handske. Hvordan styrker disse vers vores påskønnelse af det, som Frelseren gjorde for os?

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«.For at fremme en samtale om nutidige profeters vidnesbyrd om Frelseren kan du bede din familie om hver især at læse en del af »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (Liahona, maj 2017, indersiden af forsiden) og fortælle om, hvad de lærte om Jesus Kristus. Du kan også vise videoen »Apostle Testimony Montage« (ChurchofJesusChrist.org). Hvilke sandheder finder vi, der inspirerer os?

»Han lever! Vor Forløser stor«Hjælp din familie til at tænke over de mange måder, hvorpå den opstandne Frelser velsigner os i dag, ved at synge »Han lever! Vor Forløser stor« (Salmer og sange, nr. 70) og forbinde sandheder i denne sang med sandheder i følgende skriftsteder: Lære og Pagter 6:34; 45:3-5; 84:77; 98:18; 138:23. Det kan være, at din familie vil synes om at skrive nogle flere vers til salmen, som udtrykker, hvordan de ved, at deres Forløser lever.

Se Easter.ComeUntoChrist.org for at finde en påskevideo og andre ressourcer.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jesus opstanden«, Børnenes sangbog, s. 44.

Gør undervisningen bedre

Find undervisningsmuligheder i hverdagsting. Tænk over, hvordan din families daglige oplevelser kan føre til meningsfulde samtaler om evangelisk sandhed (se Undervisning på Frelserens måde, s. 4). Et voldsomt regnvejr kan for eksempel være en mulighed for at tale om, hvordan Gud udøser velsignelser ud over sine børn.

Billede
Jesus viser sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery

Jesus Kristus viser sig for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery, af Walter Rane