Lære og Pagter 2021
19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: »Min lov … skal lede min kirke«


»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: ›Min lov … skal lede min kirke‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Jesus Kristus

19.-25. april

Lære og Pagter 41-44

»Min lov … skal lede min kirke«

»Hvis du beder derom,« har Herren lovet, »skal du modtage åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab« (L&P 42:61). Hvilke spørgsmål kan du stille for at modtage den åbenbaring, du har brug for?

Nedskriv dine indtryk

Kirkens hastige vækst i 1830 og 1831 – især tilstrømningen af nyomvendte, der kom til Kirtland i Ohio – var spændende og opmuntrende for de hellige. Men det medførte også nogle udfordringer. Hvordan forener man en hurtigt voksende forsamling af troende, især når de medbringer lære og skikke fra deres tidligere tro? Da Joseph Smith for eksempel ankom til Kirtland i begyndelsen af februar 1831, fandt han medlemmer, der delte deres ejendele i et oprigtigt forsøg på at efterleve de kristne i Det Nye Testamente (se ApG 4:32-37). Herren kom med nogle vigtige rettelser og tydeliggørelser til dette og andre emner, hovedsageligt gennem en åbenbaring i Lære og Pagter 42, som han kaldte »min lov, efter hvilken min kirke skal styres« (v. 59). I den åbenbaring lærer vi sandheder, der er grundlæggende for at oprette Herrens kirke i de sidste dage, deriblandt et betydningsfuldt løfte, der gør det klart, at der altid er mere at lære: »Hvis du beder derom, skal du modtage åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab« (L&P 42:61).

Se også Saints, 1:114-119.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 41

»Den, som modtager min lov og gør den, han er min discipel«.

Tidligt i 1831 begyndte de hellige at samles i Ohio, ivrige efter at modtage den lov, som Gud havde lovet at åbenbare der (se L&P 38:32). Men først fortalte Herren, hvordan hans disciple skulle forberede sig på at modtage hans lov. Hvilke principper finder du i vers 1-5, der kan have hjulpet de hellige til at modtage Guds lov? Hvordan kan disse principper hjælpe dig til at modtage belæring fra ham?

Lære og Pagter 42

Guds love leder hans kirke og kan lede vores liv.

De hellige anså åbenbaringen i Lære og Pagter 42:1-72 for at være en af de vigtigste, som profeten havde modtaget. Den var en af de første, der blev udgivet, og stod i to aviser i Ohio, og den blev ganske enkelt kendt som »loven«. Mange af principperne i dette afsnit var blevet åbenbaret af Herren tidligere. Mens afsnittet ikke omfatter alle de befalinger, Herren ønskede, at hans hellige skulle adlyde, så er det værd at tænke over, hvorfor disse principper var vigtige at gentage for den nyligt genoprettede kirke.

Det kan være, at det er en hjælp at læse afsnit 42 i mindre dele ligesom det følgende og finde de principper, der bliver undervist om i hver del. Når du gør det, så tænk over, hvordan denne lov til at lede Kirken også kan være med til at lede dit liv.

Vers 4-9, 11-17, 56-58 

Vers 18-29 

Vers 30-31 

Vers 40-42 

Vers 43-52 

Se også 3 Nefi 15:9.

Lære og Pagter 42:30-42

Hvordan »hellige[de de hellige] en del af [deres] ejendom« til at understøtte de fattige?

En vigtig del af loven, der er åbenbaret i afsnit 42, er det, der blev kendt som indvielsesloven. Loven lærte de hellige, hvordan de ligesom Kristi følgere i fordums tid kunne være »fælles om alt« (ApG 2:44; se 4 Ne 1:3), og ikke have nogen »fattige blandt dem« (Moses 7:18). De hellige indviede deres ejendom ved at give den til Herren gennem biskoppen (se L&P 42:30-31). Biskoppen gav det tilbage til dem, som de havde brug for (se v. 32) – sædvanligvis det, de havde indviet, og mere. Medlemmerne gav deres overskud for at hjælpe de fattige (se v. 33-34). Denne lov var en stor velsignelse for de hellige, især for dem, der havde forladt alt for at komme til Ohio. Mange hellige var gavmilde med deres bidrag.

Selvom vi gør det anderledes i dag, efterlever sidste dages hellige stadig indvielsesloven. Når du læser Lære og Pagter 42:30-42, så tænk over, hvordan du kan indvie det, som Gud har givet dig, til at opbygge hans rige og velsigne dem i nød.

Se også Linda K. Burton, »Jeg var fremmed«, Liahona, maj 2016, s. 13-15; »The Law«, Revelations in Context, s. 93-95, history.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
Kristus og den rige unge mand

Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hofmann

Lære og Pagter 42:61, 65-68; 43:1-16

Gud giver os åbenbaring til at lede sin kirke.

Forestil dig, at du taler med et nyt medlem af Kirken, der er begejstret over at vide, at Kirken er ledt ved åbenbaring. Hvordan kan du bruge Lære og Pagter 43:1-16 til at forklare ham eller hende Herrens mønster for, hvordan han vejleder sin kirke gennem sin profet? Hvordan kan du bruge Lære og Pagter 42:61, 65-68 til at undervise om at modtage personlig åbenbaring?

Se også »All Things Must Be Done in Order«, Revelations in Context, s. 50-53, history.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 41:1-5.Hvilke eksempler er der på love i jeres land, og hvordan gavner disse love os? Hvordan velsigner vor himmelske Faders love eller befalinger os? Din familie kan tegne tegninger af sig selv, hvor de adlyder Guds love.

Lære og Pagter 42:45, 88.Hvad vil hjælpe din familie til at »leve sammen … i kærlighed«? (Se også Mosi 4:14-15). I kan overveje at skrive eller sige positive ting om hinanden eller synge en sang om kærlighed i familien, såsom »Der er skønhed her på jord« (Salmer og sange, nr. 190).

Lære og Pagter 42:61.Måske kan du læse dette vers, mens I lægger et puslespil. Brug puslespillet til at undervise om, hvordan Gud åbenbarer sine hemmeligheder »åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab«. Din familie kan tale om, hvordan Gud har åbenbaret sandhed for dem lidt ad gangen.

Lære og Pagter 43:25.Måske er der noget, som din familie kan bruge til at lave lyden af torden som en måde at introducere en samtale om vers 25 på. Hvordan er Herrens røst en »røst … af tordenskrald«? Søg i disse vers sammen for at finde måder, hvorpå Herren kalder os til omvendelse. Hvordan kan vi blive mere modtagelige over for Herrens røst?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »At leve evangeliet«, Børnenes sangbog, s. 72; se »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium«.

Gør undervisningen bedre

Skab en kærlig atmosfære. Hvordan de enkelte i familien føler for og behandler hinanden kan virkelig påvirke ånden i dit hjem. Hjælp alle i familien til at gøre deres del for, at der er kærlighed og respekt i jeres hjem, så alle føler sig trygge nok til at fortælle om oplevelser, spørgsmål og vidnesbyrd (se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Billede
Joseph Smith forkynder

Joseph Smith forkynder i Nauvoo, af Sam Lawlor