Lære og Pagter 2021
19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: »Min lov … skal lede min kirke«


»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44: ›Min lov … skal lede min kirke‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»19.-25. april. Lære og Pagter 41-44«, Kom og følg mig – Primary

Billede
Jesus Kristus

19.-25. april

Lære og Pagter 41-44

»Min lov … skal lede min kirke«

Læg under din forberedelse denne uge mærke til de indtryk, du får fra Ånden. Hvad føler du, børnene har brug for at lære i Lære og Pagter 41-44?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Kast en bold til et barn, og bed det om at fortælle om en befaling, han eller hun kender til. Bliv ved med at kaste bolden, indtil alle har haft mulighed for at sige noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 42:2

Jeg kan adlyde Guds love.

Da Kirken voksede, og medlemmerne samledes i Kirtland i Ohio, åbenbarede Herren for Joseph Smith det, som han kaldte sin »lov«, og befalede de hellige at »lyt[te] og hør[e], og adlyd[e]« den. Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at vi bliver velsignet, når vi er lydige?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 42:2, og fremhæv ordet »adlyd«. Fortæl børnene om et par enkle situationer, hvor et barn vælger at adlyde eller ikke adlyde en lov eller en regel. Bed dem om at lytte omhyggeligt og smile, hvis personen i historien adlyder, og rynke panden, hvis personen ikke adlyder. Fortæl om de velsignelser, du har fået, når du har adlydt Guds love.

  • Leg en leg, hvor du giver dem en regel, de skal følge. Du kan fx fortælle dem, at de skal række hånden i vejret og få lov at svare, før de gør det. Lad dem derefter øve sig ved at stille dem spørgsmål og spørge dem, der rækker hånden i vejret. Hvilke love har Gud givet os?

  • Lav aktivitetssiden med børnene, eller syng en sang om at adlyde Guds love, fx »At leve evangeliet« (Børnenes sangbog, s. 72). Fortæl dem, hvordan det har bragt dig glæde at adlyde Guds love.

    Billede
    Primaryklasse

    Vi lærer Guds befalinger i Primary.

Lære og Pagter 42:38

Jeg tjener Jesus Kristus, når jeg tjener andre.

Herren ønsker, at hans hellige skal tage vare på de fattige og trængende. Hjælp børnene til at forstå, at når de tjener mennesker, der er trængende, tjener de også Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Hvis Jesus Kristus var i vores klasse i dag, hvad ville vi så sige til ham? Hvordan ville vi behandle ham? Vis et billede af Frelseren, og forklar Jesu lærdom om, at når vi viser andre kærlighed, viser vi også ham kærlighed. Bed børnene om at gentage vers 38 sammen med dig nogle få ord ad gangen.

  • Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan tjene Jesus ved at tjene andre. De kan få ideer fra billeder af Frelseren, der hjælper andre, fx hvor han helbreder de syge eller er venlig mod børn (se Evangelisk kunst, nr. 42, 47). Bær vidnesbyrd om, at når de tjener andre, tjener de også Jesus.

Lære og Pagter 43:1-7

Herren leder sin kirke gennem sin profet.

Du kan hjælpe børnene til at undgå at blive bedraget livet igennem ved, mens de er små, at lære dem Guds fremgangsmåde med at lede sin kirke gennem den levende profet.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af forskellige mennesker, herunder et billede af den nuværende profet. Læg billederne med billedsiden nedad, og lad børnene vende billederne et efter et, indtil de finder profeten. Forklar Herrens belæring om, at kun profeten er »udpeget til jer til at modtage befalinger og åbenbaringer fra [Herren]« til at lede Kirken (L&P 43:2).

  • Syng en sang sammen om profeter, fx det sidste vers i »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog, s. 58-59). Bær dit vidnesbyrd om, at profeten leder Kirken.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 41:5

En discipel er en, der tager imod Guds lov og adlyder den.

Ved de børn, du underviser, hvad det vil sige at være Jesu Kristi discipel? Lære og Pagter 41:5 kan hjælpe dem til at forstå, hvordan de kan blive en bedre discipel.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Lære og Pagter 41:5 på et stykke papir, og lad de felter være tomme, hvor ordet »discipel« skal stå. Bed børnene om at udfylde de tomme felter og eventuelt se i Lære og Pagter 41:5, hvis de har brug for hjælp. Hvad betyder det at være Jesu Kristi discipel? Fortæl, hvordan du stræber efter at blive en bedre Jesu Kristi discipel.

  • Når I har talt om Lære og Pagter 41:5, beder du dem om at tænke på love, vi har fået af Herren. Lad dem skiftes til at agere, at de adlyder en af disse love, mens resten af klassen prøver at gætte, hvilken en det er.

  • Giv alle i klassen en seddel, og bed dem om at skrive, hvordan de kan blive en bedre discipel. Lad dem alle fortælle, hvad de skrev, og tape derefter sedlerne sammen til en guirlande.

Lære og Pagter 42:61, 68

Gud åbenbarer visdom for dem, der beder om det.

Børn stiller mange spørgsmål, efterhånden som de får større viden om verden og evangeliet. Hvordan kan du bruge Lære og Pagter 41:61, 68 til at hjælpe dem til at vide, hvordan de får visdom fra Herren?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene fortælle dig noget, der får dem til at føle fred, og noget, der får dem til at føle glæde. Bed dem om at læse Lære og Pagter 42:61 og finde ordene »fredsskabende« og »glæde«. Hjælp dem til at tænke på sandheder, Gud har åbenbaret, der giver dem fred og glæde.

  • Læs Lære og Pagter 42:61, 68 sammen med dem, og fremhæv ordene »åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab«. Forklar, at Gud ikke åbenbarer alt med det samme. I stedet giver han os lidt ad gangen. Vis, hvordan et puslespil lægges lidt efter lidt, eller brug noget lignende, så de forstår dette princip. Fortæl om en oplevelse, hvor du fik en åbenbaring, der var en velsignelse for dig.

Lære og Pagter 43:1-7

Kun profeten kan få åbenbaring for hele Kirken.

Efterhånden som børnene bliver ældre, vil de højst sandsynligt møde mennesker, der ønsker at lede dem på afveje. Hvordan kan du hjælpe børnene til at stole på Guds fremgangsmåde med at lede sine børn gennem sin udvalgte profet?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at en person rejser sig ved et vidnesbyrdmøde og fortæller menigheden, at han har fået en åbenbaring for Kirken (fx at vi ikke længere skal drikke mælk, eller at vi skal begynde at holde nadvermødet om tirsdagen i stedet for om søndagen). Han siger, at vi bør lytte til det, han siger, i stedet for profeten. Hvad ville der være galt ved det? Hjælp dem med at se i Lære og Pagter 43:1-7 og finde ud af, hvordan Herren giver befalinger til sin kirke.

  • Vis et billede af den levende profet, og bed børnene om at fortælle noget, han har sagt for nylig. Hvis de har brug for hjælp, kan du vise et videoklip eller læse en passage fra en nylig generalkonferencetale. Hvorfor er det en velsignelse at have en levende profet i dag?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at vælge en lov eller en befaling, som de føler, de bør koncentrere sig om at adlyde i den kommende uge. Opmuntr dem til at fortælle familien om deres mål.

Gør undervisningen bedre

Lær børn at nedskrive deres indtryk. Selv børn kan lære at få en vane med at nedskrive åndelige indtryk. De kan nedskrive indtryk ved at markere skrifterne, lave tegninger eller skrive enkle dagbogsindførsler.

Billede
aktivitetsside: jeg er glad, når jeg adlyder Gud