Lære og Pagter 2021
26. april-2. maj. Lære og Pagter 45: »De løfter … skal blive opfyldt«


»26. april-2. maj. Lære og Pagter 45-5: ›De løfter … skal blive opfyldt‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»26. april-2. maj. Lære og Pagter 45«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
unge foran et tempel

26. april-2. maj

Lære og Pagter 45

»De løfter … skal blive opfyldt«

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Nedskriv de tanker, som kommer til jer. Nedskriv jeres følelser, og følg op med de handlinger, I bliver tilskyndet til at gøre« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95).

Nedskriv dine indtryk

Vi lever i hårde tider, og det kan være foruroligende. Selv Jesu disciple var »foruroligede« (L&P 45:34), da de hørte Jesus profetere om de katastrofer, der ville finde sted på vor tid. De første hellige i Kirtland i Ohio var også foruroligede over de hårde tider, de levede i. Der var blandt andet »mange falske forlydender … og tåbelige historier«, der undergravede evangeliets budskab (L&P 45, afsnitsindledning). Men Herrens svar, dengang og nu, er: »Vær ikke foruroligede« (v. 35). Ja, der er ugudelighed, men der er også bevis på, at Gud fremskynder sit værk. Ja, der er farer, der blev forudsagt skulle gå forud for det andet komme, og vi bør være opmærksomme på dem. Men de er ikke blot varsler på fare, de er tegn på, at Guds løfter er ved at blive opfyldt. Det er muligvis derfor, at Lære og Pagter 45 – en åbenbaring, der beskriver mange af disse tegn detaljeret – blev modtaget »til de helliges glæde« (afsnitsindledning).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 45:1-5

Jesus Kristus er vores talsmand hos Faderen.

Har du nogensinde følt dig utilstrækkelig eller uværdig for Gud? Du kan finde beroligende ord i Lære og Pagter 45:1-5. Hvad antyder ord som »talsmand« og »taler« for dig? Hvordan er Frelseren din talsmand, eller hvordan taler han din sag? Hvad betyder det for dig at vide, at Kristus er din talsmand?

Følgende ord fra præsident Joseph Fielding Smith kan hjælpe dig til at tænke over disse vers: »Jesus er vores talsmand, der taler vores sag som vores formidler gennem sin tjeneste og bestræbelse på at forene os, at få os afstemt med Gud« (i Conference Report, okt. 1953, s. 58).

Se også 2 Nefi 2:8-9; Mosija 15:7-9; Moroni 7:27-28; Lære og Pagter 29:5; 62:1.

Lære og Pagter 45:9-10

Evangeliet er et banner for nationerne.

I gamle dage var et banner et flag, der blev båret ind i kamp. Det samlede og forenede soldater og hjalp dem med at vide, hvor de skulle samles, og hvad de skulle gøre. Tænk over, mens du læser Lære og Pagter 45:9-10, hvordan evangeliske pagter har været et banner for dig. Hvordan ville dit liv være anderledes, hvis du ikke havde disse pagter?

Se også Esajas 5:26; 11:10-12; Lære og Pagter 115:5-6.

Lære og Pagter 45:11-75

Herrens løfter skal blive opfyldt.

Krig, ugudelighed og ødelæggelse vil gå forud for Frelserens andet komme. Men »vær ikke foruroligede,« sagde Herren, »for når alt dette sker, kan I vide, at de løfter, der er blevet givet jer, skal blive opfyldt« (L&P 45:35).

Overvej, når du studerer Lære og Pagter 45:11-75, ikke alene at fokusere på de foruroligende begivenheder, der er profeteret om, men også på de velsignelser, Herren har lovet (f.eks. løfterne i v. 54-59 om Frelserens tusindårige regering). Du kan gøre det ved at lave en liste eller markere versene. Hvad synes du, hjælper dig til ikke at være foruroliget for de sidste dage?

Lære og Pagter 45:31-32, 56-57

»Stå på hellige steder«, og lad jer ikke flytte.

En grund til, at Frelseren og hans profeter lærer os om tegnene på det andet komme, er at hjælpe os til at forberede os. Hvad lærer du af Lære og Pagter 45:31-32, 56-57 om at forberede sig på Herrens andet komme? Det kan være nyttigt at gennemgå lignelsen om de ti brudepiger, der findes i Matthæus 25:1-13. Frelseren sammenlignede olien i denne lignelse med sandhed og med Helligånden (se L&P 45:57). Hvilken indsigt får du, når du læser lignelsen på denne måde?

Billede
de ti brudepiger

Lignelsen om de ti brudepiger, af Dan Burr

Lære og Pagter 45:11-15, 66-71

Zion er et sikkert sted for Guds hellige.

De hellige på Joseph Smiths tid var ivrige efter at opbygge Zion, Det Ny Jerusalem, som beskrevet i Mormons Bog (se Eter 13:2-9) og i Joseph Smiths inspirerede revision af Bibelen (se Moses 7:62-64). Hvad lærer du om Zion – både den gamle by på Enoks tid og byen i de sidste dage – af Lære og Pagter 45:11-15, 66-71?

I dag henviser befalingen om at grundlægge Zion til at grundlægge Guds rige, uanset hvor vi bor – hvor som helst Guds børn samles i sikkerhed i hans »evigtvarende pagt« (v. 9). Hvad kan du gøre for at være med til at opbygge Zion der, hvor du er?

Se også Guide til skrifterne, »Zion«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 45:3-5.Hvad gør en talsmand for os? Tal om, hvorfor Frelseren kaldes vores talsmand.

Lære og Pagter 45:9-10.Hvis jeres familie havde et »banner« eller et flag, der repræsenterede jeres forpligtelse til evangeliet, hvordan ville det så se ud? Det kan være sjovt at lave et familieflag og tale om, hvordan I kan hjælpe andre til at følge evangeliske standarder.

Lære og Pagter 45:32.Hvad er jeres »hellige steder«? Hvad vil det sige at »ikke lade sig flytte«? Hvordan kan vi gøre vores hjem til et helligt sted?

Lære og Pagter 45:39-44.Hvordan kan du hjælpe familiens medlemmer til at forstå, hvad det betyder at se hen til Frelserens andet komme? Du kan måske tænke på en begivenhed, du ser frem til, og fortælle, hvordan du ser hen til den begivenhed. Eller I kan bage noget sammen og se efter tegn på, at det er klart til at spise. Hvad gør vi for at se hen til Frelserens andet komme?

Lære og Pagter 45:55.Ved at læse 1 Nefi 22:26 og Johannes’ Åbenbaring 20:1-3 kan det hjælpe din familie til at forstå, hvordan Satan »skal blive bundet« under tusindårsriget. Hvordan kan vi binde Satan i vores liv?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Når Jesus atter kommer her«, Børnenes sangbog, s. 46; se også »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium«.

Gør dit personlige studium bedre

Brug studiehjælp. Brug fodnoter og Guide til skrifterne for at få indsigt i skrifterne.

Billede
Kristus kommer ned

Kristi komme, af Jubal Aviles Saenz