Lære og Pagter 2021
3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48: »Stræb … oprigtigt efter de bedste gaver«


»3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48: ›Stræb … oprigtigt efter de bedste gaver‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»3.-9. maj. Lære og Pagter 46-48«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
folk samles ved en dam

Lejrmødet, af Worthington Whittredge

3.-9. maj

Lære og Pagter 46-48

»Stræb … oprigtigt efter de bedste gaver«

Når du læser Lære og Pagter 46-48, så skriv de indtryk, du modtager, ned. Du kan måske, som ældste Richard G. Scott foreslog, spørge: »Er der mere, jeg bør vide?« (»At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 8).

Nedskriv dine indtryk

Da Parley P. Pratt, Oliver Cowdery, Ziba Peterson og Peter Whitmer jun. forlod Kirtland og rykkede videre til andre steder, efterlod de over et hundrede omvendte, der var meget ivrige, men havde meget lidt erfaring og vejledning. Der fandtes ingen håndbøger, ingen lederskabstræning, ingen transmission af generalkonferencen – faktisk var der ikke en gang særligt mange eksemplarer af Mormons Bog. Mange af de nye troende var blevet tiltrukket af det gengivne evangelium ved løftet om en utrolig tilkendegivelse af Ånden, særligt den slags de kendte til fra at studere Det Nye Testamente (se f.eks. 1 Kor 12:1-12). Hurtigt blev usædvanlige udtryk for tilbedelse – heriblandt at falde til jorden eller at vride sig som en slange – indført ved deres kirkemøder. Mange havde svært ved at skelne mellem, hvilke tilkendegivelser der kom fra Ånden, og hvilke der ikke gjorde. Da Joseph Smith så forvirringen, bad han om hjælp. Herrens svar er lige så værdifuldt i dag, når folk ofte afviser eller ignorerer det, der kommer fra Ånden. Herren åbenbarede, at åndelige tilkendegivelser er virkelige og tydeliggjorde, hvad de er – gaver fra en kærlig himmelsk Fader, »givet til gavn for dem, der elsker [ham] og holder alle [hans] befalinger« (L&P 46:9).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 46:1-6

Alle oprigtigt søgende er velkomne til at tilbede i Herrens kirke.

Møder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bør være blandt de mest imødekommende og inspirerende forsamlinger i verden. Hvordan råder Herren os i Lære og Pagter 46:1-6 til at tage imod dem, der deltager i vores møder? Føler dine venner og naboer sig velkomne til møder i din menighed? Hvad gør du for at gøre kirkemøder til et sted, folk har lyst til at komme tilbage til? Tænk over, hvordan din indsats til at følge Helligånden ved kirkemøder kan påvirke din oplevelse.

Se også 3 Nefi 18:22-23; Moroni 6:5-9.

Lære og Pagter 46:7-33

Gud har givet åndelige gaver for at velsigne sine børn.

De første hellige troede på åndelige gaver, men havde brug for noget vejledning om deres formål. Når du studerer om åndens gaver i Lære og Pagter 46:7-33, tænk da over, hvorfor det er vigtigt, at du »altid husker på, hvorfor de er blevet givet« (v. 8). Overvej, hvordan disse vers gælder for denne udtalelse af ældste Robert D. Hales: »Disse gaver gives til dem, der er trofaste mod Kristus. De hjælper os til at kende og undervise i evangeliets sandheder. De vil hjælpe os til at velsigne andre. De vil hjælpe os tilbage til vor himmelske Fader« (»Gifts of the Spirit«, Ensign, feb. 2002, s. 16). Hvad lærer du ellers af disse vers om åndelige tilkendegivelser? Hvordan kan disse sandheder hjælpe dig, så du »ikke bliver bedraget«? (V. 8).

Overvej, hvilke åndelige gaver du har – og hvordan du kan bruge dem »til gavn for Guds børn« (v. 26). Hvis du har fået din patriarkalske velsignelse, er der sikkert nævnt gaver, du har fået.

Se også Guide til skrifterne, »Åndens gaver«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og Pagter 47

Herren ønsker, at hans kirke fører historie.

John Whitmers kaldelse til at føre Kirkens historie fortsatte en lang tradition blandt Guds folk med at føre optegnelser (se 2 Ne 29:11-12; Moses 6:5; Abr 1:28, 31). Faktisk eksisterer stillingen som Kirkens historiker og skriver stadig i dag. Hvorfor tror du, det er så vigtigt for Herren at føre historie? Tænk over dette, mens du læser hans instruktion til John Whitmer om denne opgave i afsnit 47. Overvej også, hvilke personlige oplevelser, du skal nedskrive. Hvad har Herren for eksempel lært dig, som du gerne vil gemme?

Når du tænker over disse spørgsmål, overvej da denne indsigt af ældste Marlin K. Jensen fra De Halvfjerds, der tjente som Kirkens historiker og skriver fra 2005 til 2012:

»Vi fører optegnelser som en hjælp til at huske … Vi [ønsker] at hjælpe Kirkens medlemmer med at huske det store, som Gud har gjort for sine børn … Lektionerne fra fortiden [kan] hjælpe os med at håndtere nutiden og give os håb for fremtiden« (»Der skal føres en optegnelse blandt jer«, Liahona, dec. 2007, s. 26, 31).

Lær mere om arbejdet, der for tiden udføres under Kirkens historikers ledelse, på history.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
John Whitmer

John Whitmer blev kaldet til at føre Kirkens historie.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 46:2-6.Hvad kan vi gøre som familie for at sikre os, at andre føler sig velkomne til vores kirkemøder? (Se også 3 Ne 18:22-23). Billedet, der hører til dette oplæg, kan bidrage til denne samtale.

Lære og Pagter 46:7-26.Hvilke åndelige gaver kan vi se hos hinanden? Hvordan velsigner disse gaver vores familie?

Lære og Pagter 47.Hvordan kan du opfordre din familie til at føre deres personlige historie i løbet af ugen? Du kan dele nogle bidrag fra din egen personlige dagbog eller fortælle en historie om en forfader (se FamilySearch.org). Nogle familier sætter nogle få minutter af hver uge, hvor alle kan skrive i deres dagbog. Du kan komme med forslag, såsom »Hvad skete der denne uge, du gerne vil have, at din børnebørn kender til?« eller »Hvordan så du Herrens hånd i løbet af denne uge?« Yngre børn kan tegne deres oplevelse, eller du kan skrive det, de fortæller. Hvilke velsignelser kommer af at føre en »almindelig historisk optegnelse«? (V. 1).

Lære og Pagter 48.De hellige i Ohio blev befalet af dele deres jord med dem, der flyttede til Ohio fra det østlige USA. Hvad kan vi dele for at imødekomme andres behov?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Har jeg gjort noget godt« (Salmer og sange, nr. 143).

Gør undervisningen bedre

Brug historier og eksempler. Frelseren brugte ofte historier og lignelser til at undervise i evangeliets principper. Tænk på eksempler og historier fra dit eget liv, der kan gøre et evangelisk princip levende for din familie (se Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Billede
mennesker i kirke

Vor himmelske Fader giver sine børn åndelige gaver for at velsigne andre.