Lære og Pagter 2021
10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: »Det, der er af Gud, er lys«


»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: ›Det, der er af Gud, er lys‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
en dam ved solopgang

10.-16. maj

Lære og Pagter 49-50

»Det, der er af Gud, er lys«

»Den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys; og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag« (L&P 50:24). Tænk over, hvordan du modtager lys ved at forblive i Gud.

Nedskriv dine indtryk

Frelseren er vores »gode hyrde« (L&P 50:44). Han ved, at får nogle gange vandrer omkring, og at ødemarken har mange farer. Så han leder os kærligt til sikkerhed i sin lære, væk fra farer som »falske ånder, som har spredt sig over jorden og bedrager verden« (L&P 50:2). At følge ham betyder ofte at give slip på forkerte opfattelser eller traditioner. Det skete for Leman Copley og andre i Ohio, der tog imod det gengivne evangelium, men stadig holdt fast ved nogle overbevisninger, der helt enkelt ikke var rigtige. I Lære og Pagter 49 erklærede Herren sandheder, der rettede Lemans tidligere tro på emner såsom ægteskab og Frelserens andet komme. Og da de omvendte i Ohio »tog … imod ånder, som [de] ikke kunne forstå,« lærte Herren dem, hvordan de kunne erkende Åndens sande tilkendegivelser (L&P 50:15). Den gode hyrde var tålmodig, han vidste, at disse tidlige hellige – ligesom os alle – var »små børn,« der »må vokse i nåde og i kundskab om sandheden« (L&P 50:40).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 49:5-23

Evangeliets sandheder kan hjælpe mig til at genkende falske lærdomme.

Før Leman Copley blev medlem af Kirken, havde han været en del af en religiøs gruppe kendt som Det Forenede Samfund af Troende på Kristi Andet Komme, også kendt som shakere (se »Leman Copley and the Shakers«, Revelations in Context, s. 117-121). Joseph Smith søgte efter en samtale med Leman Copley Herrens afklaring om nogle af shakernes lærdomme, og Herren svarede med åbenbaringen i afsnit 49.

Du kan finde nogle af shakernes overbevisninger nævnt i indledningen til afsnit 49. Overvej at markere eller nedskrive de sandheder i vers 5-23, der retter op på de overbevisninger. Tænk på andre falske lærdomme eller traditioner i verden i dag. Hvilke evangeliske sandheder kan beskytte dig mod dem?

Lære og Pagter 49:15-17

Ægteskabet mellem mand og kvinde er afgørende i Guds plan.

Hvilke sandheder om ægteskab lærer du af Lære og Pagter 49:15-17? Hvorfor føler du, at ægteskab imellem en mand og en kvinde er afgørende for vor himmelske Faders plan? Ældste David A. Bednar gav os to grunde: »1. grund: Ånden hos mænd og kvinder komplementerer og fuldender hinanden, og derfor er det meningen, at mænd og kvinder sammen skal udvikle sig mod ophøjelse … 2. grund: I henhold til den guddommelige plan er der brug for både en mand og en kvinde, for at børn kan fødes på jorden og for at skabe de bedste omgivelser for at opfostre og opdrage børn« (»Ægteskabet er afgørende i hans evige plan«, Liahona, juni 2006, s. 51, 52).

Se også 1 Mosebog 2:20-24; 1 Korinther 11:11; »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

Billede
et par uden for templet

Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud.

Lære og Pagter 50

Herrens lærdomme kan beskytte mig mod Satans bedrag.

De nydøbte i Ohio var ivrige efter at modtage de åndelige tilkendegivelser, der blev lovet i skrifterne, men Satan var også ivrig efter at bedrage dem. De spekulerede på, om det var Åndens påvirkning, når nogen råbte eller besvimede.

Forestil dig, at du blev bedt om at hjælpe disse nyomvendte til at forstå, hvordan man genkender sande tilkendegivelser fra Helligånden og undgår at blive bedraget af Satans efterligninger. Hvilke principper finder du i Lære og Pagter 50, som du kan dele? (Se især v. 22-25, 29-34, 40-46).

Se også 2 Timotheus 3:13-17.

Lære og Pagter 50:13-24

Lærere og elever bliver sammen opbygget af Ånden.

Du kan studere Lære og Pagter 50:13-24 ved at tegne en lærer og en elev og ved siden af lave en liste over ord og vendinger fra disse vers, der lærer dig noget om evangelisk undervisning og læring. Hvornår har du oplevet noget, der lærte dig om vigtigheden af Ånden i undervisning og læring? Overvej, hvad du kan gøre for at forbedre din indsats som en, der lærer om og underviser i evangeliet.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 49:2.Hvad betyder det at ønske »at kende en del af sandheden, men ikke den hele«? Du kan for eksempel vise et delvist tildækket billede og lade familiemedlemmer gætte, hvad det er. Hvad sker der, når vi kun tager imod en del af sandheden? (Se 2 Ne 28:29). Hvordan er evangeliets fylde en velsignelse for os?

Lære og Pagter 49:26-28.Hvordan er vi velsignet af Herrens løfte: »Jeg vil drage foran jer og være jeres bagtrop; og jeg vil være i jeres midte«? Familiemedlemmer kan fortælle om oplevelser, hvor de har følt Herren »drage foran [dem]« eller følt, at han har været »i [deres] midte«.

Lære og Pagter 50:23-25.I kan samles i et mørkt værelse og læse Lære og Pagter 50:23-25 og gradvist tilføje mere lys ved at tænde stearinlys eller tænde for lys et efter et. I kan også læse disse vers højt, mens I ser en solopgang om morgenen. Hvad kan vi gøre for at få vores evangeliske lys til at fortsætte med at vokse? Når familiens medlemmer lærer noget nyt om evangeliet i løbet af ugen, så tilskynd dem til at dele det med familien ved at skrive en seddel og sætte den på en lampe eller andet lys i huset.

Lære og Pagter 50:40-46.Når I har læst Lære og Pagter 50:40-46, kan du vise et billede af Frelseren, der hører til dette oplæg, og stille spørgsmål som: Hvordan kan I se, at Frelseren elsker fårene? Hvordan er Frelseren som en hyrde for os? Hvilke vendinger fra skrifterne afspejler tanken om, at Frelseren er en hyrde, og vi er hans får?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Mit lys«, Børnenes sangbog, s. 96.

Gør undervisningen bedre

Vær fleksibel. De bedste undervisningssituationer, særligt i hjemmet, er ofte spontane og uventede: Et familiemåltid kan inspirere til en samtale om at mætte sig med Guds ord, og et regnvejr kan være en mulighed for at bære vidnesbyrd om levende vand. Hvis I er åndeligt beredt, så kan Herren give jer »i samme øjeblik, hvad I skal sige« (L&P 100:6).

Billede
Jesus med et lam

Den milde hyrde, af Kim Yongsung