Lære og Pagter 2021
10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: »Det, der er af Gud, er lys«


»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50: ›Det, der er af Gud, er lys‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»10.-16. maj. Lære og Pagter 49-50«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
en dam ved solopgang

10.-16. maj

Lære og Pagter 49-50

»Det, der er af Gud, er lys«

Når du læser Lære og Pagter 49-50, så se efter budskaber eller principper, du føler vil være særligt betydningsfulde for de børn, du underviser. Nogle få foreslåes i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier, og hjælp børnene til at tale om, hvordan Jesus Kristus er som en god hyrde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 49:12-14

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Hjælp børnene til at forstå, at de kan følge Jesus Kristus ved at tro på ham, omvende sig, blive døbt og modtage Helligånden.

Mulige aktiviteter

  • Vis fire fodspor af papir og fire billeder, der repræsenterer tro på Jesus, omvendelse, blive døbt og modtage Helligånden. Læs Lære og Pagter 49:12, og bed børnene om at pege på det rigtige billede, når de hver især nævnes i versene. Lad børnene hjælpe dig med at placere fodsporene på gulvet med billedet ved siden af dem, og bed dem om at skiftes til at gå på fodsporene. Bær dit vidnesbyrd om, at når vi gør tingene på billederne, følger vi Jesus Kristus.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at lave fingerdukker, der kan hjælpe børnene med at lære, hvordan de kan følge Jesus Kristus ved at have tro, omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven.

Lære og Pagter 50:23-25

Mit åndelige lys kan vokse sig stærkere og stærkere.

Det kan være svært for små børn at forstå abstrakte begreber som sandhed og ånd, men det kan hjælpe at sammenligne dem med lys, ligesom Herren gør i Lære og Pagter 50:23-25.

Mulige aktiviteter

  • Brug en aktivitet, der illustrerer, hvordan vores åndelige lys kan vokse sig stærkere og stærkere. Du kan vise billeder af ting, der giver lys (som et lys, en elpære og solen) og lade børnene arrangere dem i rækkefølge efter deres lysstyrke. Eller bed dem om at lade som om, de er lys, der bliver skarpere, ved at bøje sig ned og langsomt rejse sig og strække deres arme op. Hjælp dem til at tænke på de gode ting, de kan gøre for at gøre deres åndelige lys stærkere.

  • Syng en sang med børnene om deres åndelige lys, for eksempel »Mit lys« (Børnenes sangbog, s. 96). Bær vidnesbyrd om, hvordan vor himmelske Fader har hjulpet dit lys til at skinne mere klart. Fortæl børnene om det lys, du kan se i dem.

Lære og Pagter 50:41-44

Jesus Kristus elsker mig.

Jesus Kristus er den gode hyrde. Vi er hans får, og han elsker os alle. Hvad vil hjælpe de børn, du underviser, til at føle hans kærlighed til dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Jesus Kristus med børn (se Evangelisk kunst, nr. 47, 84 eller 116), og spørg børnene, hvordan de ved, at Jesus elsker børn. Fortæl, hvordan du ved, at Jesus elsker dig og alle børnene i din klasse.

  • Lav papirfår, skriv navnene på børnene i din klasse på dem, og gem dem rundt om i lokalet. Vis et billede af Frelseren, og læs Lære og Pagter 50:41-42. Hjælp børnene til at forstå, hvad disse vers lærer dem om, hvordan Jesus Kristus føler for dem. Lad dem finde fårene i lokalet og sætte dem på tavlen nær billedet af Jesus, så »ingen af dem … skal fortabes« (v. 42).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 49:12-14

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Herren har brug for os alle til at undervise andre, så de kan komme til ham ved at have tro, omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at sammenligne Lære og Pagter 49:12-14 med det, Peter belærte om i Apostlenes Gerninger 2:38, og med den fjerde trosartikel. Hvilke ligheder finder de? Hvorfor er disse sandheder betydningsfulde?

  • Bed børnene om at arbejde i par og lade som om, at en af dem ønsker at vide, hvordan man følger Jesus Kristus. Det andet barn i parret kan undervise ham eller hende ved at bruge Lære og Pagter 49:12-14.

Lære og Pagter 49:15-17

Ægteskab mellem mand og kvinde er afgørende i Guds plan.

De børn, du underviser, kan støde på forvirrende budskaber om ægteskab. Lære og Pagter 49:15-17 kan hjælpe dem til at forstå Herrens følelser omkring ægteskab.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at shakerne var en gruppe, der troede på, at folk ikke skal gifte sig (se afsnitsindledningen til Lære og Pagter 49). Bed børnene om at finde ting, Herren har sagt om ægteskab i Lære og Pagter 49:15-17.

  • Hjælp børnene til at forstå, hvad vendingen »ægteskabet er indstiftet af Gud« betyder. Bed dem om at arbejde i par for at sammenligne Lære og Pagter 49:15-17 med de tre første afsnit i »Familien: En proklamation til verden«. Hvorfor er ægteskabet så vigtigt for vor himmelske Fader?

  • Syng andet vers af »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98) sammen eller en anden sang om familier. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan forberede sig på at blive gift i templet en dag og få en evig familie.

    Billede
    et par uden for templet

    Ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud.

Lære og Pagter 50:40-46

Jesus Kristus er den gode hyrde.

Lære og Pagter 50:40-46 indeholder billedsprog, der kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå Frelserens følelser for dem.

Mulige aktiviteter

  • Lav et huskespil med vendinger fra Lære og Pagter 50:40-46. Du kan for eksempel skrive »Frygt ikke, små børn« på et kort, der passer med et andet kort, hvor der står »for I er mine« (v. 41). Læs Lære og Pagter 50:40-46 sammen. Bland så kortene på gulvet, et bord eller tavlen, og bed børnene om af matche vendingerne. Hvad lærer disse vendinger os om Jesus Kristus?

  • Hjælp børnene til at forstå, hvordan Frelseren er ligesom den gode hyrde, ved at bede dem om at læse Lære og Pagter 50:40-46 sammen. Hvordan redder Jesus os? Hvordan kan vi være gode hyrder for andre?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Forbered en seddel til hvert barn med ordene: Spørg mig om. Lad børnene udfylde det tomme felt med noget, de har lært i klassen (hjælp dem efter behov), og sæt sedlen på deres tøj for at opfordre til en samtale derhjemme.

Gør undervisningen bedre

Tilpas aktiviteterne til alderen for de børn, du underviser. Efterhånden som børn bliver ældre, har de mere at bidrage med i klassen. De har mere erfaring og kan være bedre til at dele deres tanker. Når du underviser yngre børn, skal du måske forklare mere, end med ældre børn. Giv altid børnene mulighed for selv at deltage, og hjælp dem efter behov.