Lære og Pagter 2021
17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57: »En trofast, en retfærdig og en klog forvalter«


»17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57: ›En trofast, en retfærdig og en klog forvalter‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»17.-23. maj. Lære og Pagter 51-57«, Kom og følg mig – Primary

Billede
en landmand med okser

Første fure, af James Taylor Harwood

17.-23. maj

Lære og Pagter 51-57

»En trofast, en retfærdig og en klog forvalter«

Udover de forslag der er her, kan Ånden tilskynde dig til at fokusere på noget andet i Lære og Pagter 51-57, der kan være vigtigt for de børn, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad de børn, der ønsker at fortælle noget, de har lært, trække tal fra en beholder for at afgøre rækkefølgen for, hvem der skal fortælle noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 51:9

Jeg kan være ærlig.

Mange yngre børn er stadig ved at lære, hvad det vil sige at fortælle sandheden. Overvej, hvordan du kan fremhæve vigtigheden af at tale og handle på ærlig vis.

Mulige aktiviteter

  • Læs højt fra Lære og Pagter 51:9: »Lad enhver handle ærligt« (se også TA 1:13). Spørg børnene, om de ved, hvad det betyder at være ærlig. For at hjælpe dem til bedre at forstå, så giv dem eksempler på handlinger, der er ærlige.

  • Del nogle enkle historier om børn, der stod over for beslutninger om at være ærlig, som for eksempel beslutningen om at indrømme, når de gjorde noget forkert. Brug billeder, sokkedukker eller papirdukker for at gøre historierne mere spændende. Spørg børnene, om disse personer er ærlige eller uærlige.

  • Syng en sang sammen om ærlighed, såsom »Sand og tro« (Børnenes sangbog, s. 81). Bær dit vidnesbyrd om, hvorfor det er vigtigt at være ærlig.

Lære og Pagter 52:10; 53:3; 55:1

Helligåndsgaven bliver modtaget ved håndspålæggelse.

Modtagelse af Helligånden ved håndspålæggelse bliver nævnt flere gange i Lære og Pagter 51-57. Det kan være en god mulighed for at lære børnene om denne ordinance.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af et barn, der bliver bekræftet (se Evangelisk kunst, nr.105). Bed børnene om at beskrive, hvad der sker på billedet. Bed dem om at klappe i hænderne, når de hører »håndspålæggelse«, mens du læser et eller flere af følgende vers: Lære og Pagter 52:10; 53:3; 55:1.

  • Fortæl børnene om, da du fik Helligåndsgaven ved håndspålæggelse, efter du blev døbt. Hjælp dem til at se frem til selv at få denne gave. Tal med dem om, hvordan vi kan indbyde Ånden i vores liv.

  • Syng »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56) eller en lignende sang. Påpeg ord eller vendinger, der underviser om Helligåndsgaven.

    Billede
    en dreng bliver bekræftet

    Illustration af en dreng, der bliver bekræftet, af Dan Burr

Lære og Pagter 54:4-6

Jeg bør altid holde mine løfter.

Leman Copley havde indgået pagt om at lade de hellige fra Colesville i New York bo på sin jord i Ohio. Men da de ankom, brød han sin pagt og sendte dem væk.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, hvad der skete med de hellige, der kom for at bo på Leman Copleys jord (se afsnitsindledningen til Lære og Pagter 54). Få dem til at overveje, hvordan de hellige kan have haft det, da Leman brød sit løfte.

  • Klip et papirhjerte over, og giv hver halvdel til to forskellige børn. Bed dem om at løfte deres halvdel op sammen, så det danner et helt hjerte. Lad andre børn på skift holde en del af hjertet op. Hjælp børnene med at sammenligne dette med de løfter eller pagter, vi indgår med Gud. Gud vil altid holde sin side af pagten oppe, hvis vi holder vores oppe.

  • Mind børnene om, at når de bliver døbt, vil de indgå pagt om, eller love, at adlyde Guds befalinger. Læs Lære og Pagter 54:6 højt for dem om, hvordan Herren velsigner folk, der holder deres pagter.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 51:19; 55

Jeg kan bruge de velsignelser, Gud har givet mig, til at velsigne andre.

Herren har betroet os alle med gaver og velsignelser, vi kan bruge til at opbygge hans rige.

Mulige aktiviteter

  • Gem ordene »trofast,« »retfærdig« og »klog« rundt i lokalet. Bed børnene om at finde ordene i lokalet og bagefter i Lære og Pagter 51:19. Læs verset sammen og tal om, hvad det betyder at være en forvalter. Læs, hvis der er behov for det, første afsnit af »Forvalter, forvaltning« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Fortæl børnene om William W. Phelps, der udgav aviser, inden han hørte om evangeliet og flyttede til Kirtland. Bed børnene om at læse Lære og Pagter 55:1-4 og lytte til, hvad Herren ønskede, at William skulle gøre. Hvilke af disse ting kan gælde os alle, og hvilke er specifikt til William på grund af hans talenter? Bed børnene om at nævne de talenter, de kan se hos hinanden, og tale om, hvordan de kan bruge de talenter til at tjene Gud og hans børn.

Lære og Pagter 52:14-19

Gud har et mønster for at hjælpe mig til ikke at blive bedraget.

I disse vers gav Herren et mønster, så »at [vi] ikke skal blive bedraget« (L&P 52:14) af falske lærere og budskaber.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et eksempel på et mønster (som et mønster for at sy tøj eller lave noget andet), og tal om, hvorfor mønstre er nyttige. For at børnene kan lære om et af Herrens mønstre, så skriv vendinger som den, der , han bliver, den, der , skal blive , og den, der , er ikke . Bed dem om at læse Lære og Pagter 52:15-18 og udfylde de tomme felter. Hvorfor er dette mønster nyttigt for os? (Se v. 14, 19).

  • Tegn noget enkelt, og bed børnene om at følge dit mønster for at tegne det samme. Udforsk derefter Herrens mønster i Lære og Pagter 52:14-19.

Lære og Pagter 54

Jeg bør altid holde mine pagter.

Selvom vores pagter er personlige, kan vores trofasthed med at holde dem påvirke andres liv. Historien om Leman Copley og de hellige fra Colesville i New York illustrerer denne sandhed.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, hvad der skete med de hellige fra Colesville i New York, der kom for at bo på Leman Copleys jord (se afsnitsindledningen til Lære og Pagter 54). Hvordan ville det føles at være en af de hellige og finde ud af, at Leman havde brudt sin pagt om at dele sin jord? Hvad lærer denne beretning os om at holde vores pagter? Læs sammen Lære og Pagter 54:6 for at lære om en velsignelse, Herren giver dem, der holder deres pagter.

  • Mind dem om de løfter, de indgik, da de blev døbt (se Mosi 18:8-10). Hjælp dem til at tænke over, hvordan de holder deres pagter, og få dem til at se, hvordan det vil forberede dem til at indgå flere pagter i fremtiden.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hvis børnene nød en af aktiviteterne i dag, så foreslå, at de gentager den aktivitet derhjemme med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Efterlev selv det, I underviser om. Din undervisning bliver mere kraftfuld, hvis du af personlig erfaring kan vidne om de velsignelser, der kommer af at efterleve evangeliet. Når du udvælger principper, du vil undervise børnene om, så tænk over, hvordan du kan efterleve de principper mere fuldt ud. (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 13-14).