Lære og Pagter 2021
24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59: »Ivrigt engageret i en god sag«


»24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59: ›Ivrigt engageret i en god sag‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»24.-30. maj. Lære og Pagter 58-59«, Kom og følg mig – Primary

Billede
gade i Independence i Missouri

Independence, Missouri, af Al Rounds

24.-30. maj

Lære og Pagter 58-59

»Ivrigt engageret i en god sag«

Når du læser Lære og Pagter 58-59, så nedskriv de åndelige indtryk, du modtager. Disse indtryk kan hjælpe dig til at planlægge at undervise børnene i det, du lærte. Du kan også finde forslag i dette oplæg, i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier eller i Kirkens tidsskrifter.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed nogle få børn om at fortælle noget, de gjorde i løbet af ugen for at lære af skrifterne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 58:27-28

Vor himmelske Fader har givet mig kraft til at vælge.

Hjælp børnene til at vide, at vor himmelske Fader ønsker, at vi træffer gode valg, der bringer os og andre glæde.

Mulige aktiviteter

  • Læs vendinger fra Lære og Pagter 58:27-28 for at hjælpe børnene til at forstå, at de kan vælge at gøre godt. Sæt et glad ansigt op i den ene side af lokalet og et trist ansigt i den anden side. Hvordan har vi det, når vi vælger at gøre godt? Beskriv flere situationer med et godt eller dårligt valg for hver. Når du har beskrevet hver situation og valg, så bed børnene om at stå ved det glade ansigt, hvis valget er godt og det triste ansigt, hvis det er dårligt.

  • Vis børnene en beholder med mange forskellige farveblyanter. Vis dem en anden beholder med kun én farveblyant. Spørg børnene, hvilken beholder de ville bruge. Hvorfor? Forklar, at muligheden for at vælge er en velsignelse fra vor himmelske Fader. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker os og ønsker, at vi træffer gode valg.

  • Fortæl børnene om en gang, hvor du traf et godt valg, og beskriv, hvordan du havde det bagefter. Bed dem om at tegne et billede af din historie eller en historie, de selv har haft. Lad dem derpå vise klassen deres billede og fortælle, hvad de lærte af historien.

Lære og Pagter 59:7

Min himmelske Fader ønsker, at jeg er taknemmelig.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå vigtigheden af at takke vor himmelske Fader for deres velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene om noget, du er taknemmelig for, og bed dem om at fortælle om noget, de er taknemmelige for. Læs Lære og Pagter 59:7, og hjælp dem til at tænke over, hvordan de kan takke vor himmelske Fader for deres velsignelser. Hvad kan de lave, de kan tage med hjem som en påmindelse om at takke vor himmelske Fader for deres velsignelser?

  • Syng en sang sammen om taknemmelighed, såsom »For sundhed, kraft« (Børnenes sangbog, s. 18). Bed børnene om at erstatte ord i sangen med ting, de er taknemmelige for.

  • Lad dem tegne nogle ting, de er taknemmelige for.

Lære og Pagter 59:9-12

Sabbatten er Herrens dag.

Når du fortæller om den glæde, du har oplevet ved at holde sabbatsdagen hellig, kan du hjælpe børnene til at se sabbatsdagen som en dag, hvor vi tilbeder Herren.

Mulige aktiviteter

  • Medbring billeder eller ting, der repræsenterer ting, vi kan gøre om søndagen for at tilbede Herren og finde glæde. Der findes nogle forslag i Lære og Pagter 59:9-12 og »Overholdelse af sabbatsdagen« (Til styrke for de unge, s. 30-31. Du kan for eksempel for at repræsentere nadveren vise billede 108 i Evangelisk kunst eller et nadverbæger og et stykke brød. Hvordan hjælper disse ting os til at komme tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus på sabbatten?

  • Lav denne uges aktivitetsside sammen med børnene for at give dem ideer til at gøre sabbatten hellig.

    Billede
    brød og nadverbægre

    Deltagelse i nadveren hjælper os til at ære sabbatsdagen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 58:27-28

Handlefrihed er kraften til at vælge.

Gud har givet os kraft til at vælge, og med den kraft kan vi »udvirke megen retfærdighed« (v. 27). Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at se, at selvom der er ugudelighed i verden, »har de [i sig] den kraft« til at gøre »godt«? (V. 28).

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et stykke papir med ordet valg skrevet på den ene side og ordet konsekvens på den anden side. Forklar, at valg har konsekvenser, eller resultater, der naturligt følger handlinger. Bed et barn om at samle papiret op for at vise, at når man samler det op, får man både valget og konsekvensen af valget. Bed en om at læse Lære og Pagter 58:27-28. Hvilke valg kan vi træffe, der vil »udvirke megen retfærdighed« eller gode konsekvenser? (V. 27). Hvornår har vi truffet gode valg, hvor der var konsekvenser, der velsignede andre?

  • Skriv vendinger fra Lære og Pagter 58:27-28 på papirsedler, og giv en til hvert barn. Bed dem om at læse versene for sig selv og tænke over deres vending. Bed dem om at sætte sig i den rækkefølge, som deres vendinger forekommer i vers 27-28 og fortælle hinanden, hvad de har lært. Hvad er Herrens budskab til os i disse vers?

  • Syng en sang om valg, som »Vælg kun ret« (Salmer og sange, nr. 155). Stil spørgsmål, der får børnene til at tænke over ordene i sangen – for eksempel: Hvem vejleder jer til at træffe det rette valg? Hvem forsøger at få jer til at træffe det forkerte valg? Hvordan har I det, når I vælger det rette?

Lære og Pagter 59:9-16

Sabbatten er Herrens dag.

Herren sagde, at overholdelse af sabbatten hjælper os til at »holde [os] uplettet af verden« (L&P 59:9). Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at ære sabbatten og gøre det til et tegn på deres kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lære og Pagter 59:9-16 i par, og bed hvert par om at skrive noget ned, de lærer om sabbatsdagen af hvert vers. Bed efter nogle minutter hvert par om at fortælle klassen, hvad de skrev. Hvad vil vi gøre anderledes på sabbatten på grund af det, vi har lært?

  • Forbered et enkelt huskespil, hvor børnene skal matche vendinger fra Lære og Pagter 59:9-16 med det rette vers. Vælg vendinger, der lærer os om det, Herren ønsker, at vi gør på sabbatten. Tal om, hvad disse vendinger lærer os om Herrens dag, og hvordan vi kan komme ham nærmere.

  • Sabbatsdagen er »Herrens dag« (L&P 59:12) – en dag til at vise, at vi husker Herrens mange gerninger, når vi tilbeder ham (se Guide til skrifterne, »Sabbatsdagen«). Få børnene til at tænke over disse gerninger ved at bede dem om at læse følgende skriftsteder og vise dem billeder, der passer til: 1 Mosebog 2:1:3 (se Evangelisk kunst, nr. 3), Johannes 20:1-19 (se Evangelisk kunst, nr. 59). Hvilke andre af Herrens mægtige gerninger kan vi huske på sabbatten? Hvad kan vi mere lære om sabbatten af Lære og Pagter 59:9-16?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at dele noget, de kan gøre for at holde sabbatsdagen hellig, med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Opbyg børnenes selvtillid. Nogle børn føler sig måske ikke i stand til selv at lære om evangeliet. Lov børnene, at Helligånden vil hjælpe dem til at lære.