Seminarie
Unit 23: Dag 3, Helaman 13–14


Unit 23: Dag 3

Helaman 13–14

Inleiding

Enkele jaren vóór de geboorte van de Heiland stuurde de Heer een Lamanitische profeet met de naam Samuël om bekering tot de Nephieten in Zarahemla te prediken. De profeet Samuël was naast de profeet Nephi een tweede getuige van Jezus Christus. Hij waarschuwde de Nephieten voor hun ondergang als zij zich niet zouden bekeren. Hij confronteerde ze ook met hun verwerping van de profeten en hun neiging om geluk in goddeloosheid te zoeken. Hij kondigde de tekenen aan die de geboorte en dood van Jezus Christus zouden aanduiden. Hij leerde dat het gehele mensdom door de verzoening van Jezus Christus in Gods tegenwoordigheid zal worden teruggebracht om te worden geoordeeld.

Helaman 13

Samuël waarschuwt de Nephieten voor hun ondergang als zij zich niet bekeren

Afbeelding
Samuel the Lamanite on the Wall

Hoe reageerde je toen je iets verkeerd had gedaan en door een ouder of andere leid(st)er gecorrigeerd moest worden?

Het verslag in Helaman 13–16, waarin een profeet een volk tot bekering roept, is uniek omdat we hierin voor het eerst in het Boek van Mormon lezen dat een Lamanitische profeet de Nephieten tot bekering roept.

Lees Helaman 13:1–8, 11 om te begrijpen waarom Samuël tot de Nephieten predikte en wat hij van de Heer moest zeggen. Het volgende beginsel wordt in deze verzen geïllustreerd: Profeten ontvangen en spreken de boodschappen die God in hun hart legt. Welke boodschap legde God in Samuëls hart? Wat voor invloed hoopte Samuël volgens Helaman 13:7 met zijn boodschap op de Nephieten te hebben?

  1. Schrijf in je Schriftendagboek over een ervaring waarbij een ouder of kerkleid(st)er volgens jou werd geïnspireerd om een bepaalde boodschap te geven. Hoe werd je door die boodschap geraakt?

Noteer tijdens het bestuderen van Helaman 13:17–23 en Helaman 13:24–30 antwoorden op de volgende vragen in het overzicht.

Helaman 13:17–23

Beginsel: Als we de Heer niet indachtig zijn, zijn we vatbaar voor hoogmoed en ongerechtigheid.

Uit welke verzen komt het bovenstaande beginsel naar voren?

Welke vervloeking zou er volgens Samuël over de Nephieten komen?

Wat deden de Nephieten volgens Samuël niet toen ze hun hart op hun rijkdom zetten?

Hoe zetten jongeren soms hun hart op rijkdommen — bezittingen, bezigheden en verlangens — waardoor ze tot hoogmoed en zonde kunnen vervallen?

Waarom is het volgens jou essentieel om te denken ‘aan de Heer, uw God, bij de dingen waarmee Hij u heeft gezegend’? (vers 22).

Helaman 13:24–30

Beginsel: Als wij de woorden van de profeten van de Heer verwerpen, wachten ons wroeging en verdriet.

Uit welke verzen komt het bovenstaande beginsel naar voren?

Welke smoesjes verzonnen de Nephieten volgens Samuël om de profeten van de Heer te verwerpen?

Waarom zouden mensen vaak valse profeten aannemen, zoals Samuël beschrijft?

Beantwoord de volgende twee vragen door toespraken uit het meest recente conferentienummer van de Liahona te lezen:

Wat zijn enkele specifieke leringen van onze hedendaagse profeten en apostelen?

Voor welke problemen hebben profeten en apostelen gewaarschuwd?

Let in Helaman 13:26–28 op hoe de Nephieten op valse profeten hadden gereageerd. President Ezra Taft Benson heeft verklaard: ‘Als de profeet zegt wat wij moeten weten, maar wij dat liever niet horen, is dat een beproeving van onze getrouwheid.’ (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], p. 140.)

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Wat is een voorbeeld van profetische raad die je hebt besloten op te volgen?

    2. Hoe ben je gezegend door die raad op te volgen?

    3. Wat kun je doen om de raad van levende profeten beter op te volgen?

Samuël profeteerde dat de Nephieten binnen vierhonderd jaar vernietigd zouden worden als zij zich niet bekeerden (zie Helaman 13:9–10). Hij zei dat de enige reden waarom ze nog niet vernietigd waren, was dat er zich nog rechtschapen mensen onder hen bevonden (zie Helaman 13:12–14).

Lees in Helaman 13:38 waardoor zoveel Nephieten in Samuëls tijd zo goddeloos waren geworden.

Samuël verklaarde dat we door ongerechtigheid geen geluk kunnen verkrijgen. Daardoor begrijpen we dat waar geluk alleen mogelijk is als we de geboden van God onderhouden. In welke kerntekst wordt dit beginsel ook beschreven? (Zie voetnoot c bij Helaman 13:38.)

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

President Ezra Taft Benson heeft dit beginsel als volgt duidelijk gemaakt: ‘Er is een oud gezegde: Voorkomen is beter dan genezen. Dat is helemaal waar. […] De eerste verdedigingsmuur die wij kunnen optrekken om zedelijk rein te blijven, is ons voorbereiden om verleidingen te weerstaan en niet tot zonde te vervallen.’ (‘The Law of Chastity’. In: Brigham Young University 1987–1988 Devotional and Fireside Speeches [1988], p. 51; speeches.byu.edu.)

Samuël verkondigde dat de keuze van de Nephieten om hun bekering uit te stellen zou leiden tot hun ellende en vernietiging. In andere verslagen in het Boek van Mormon lezen we dat mensen in hun opstandigheid en goddeloosheid kunnen volharden tot de geest van bekering hen verlaat. Laman en Lemuël wilden bijvoorbeeld geen acht slaan op God en werden ‘gevoelloos’ (1 Nephi 17:45). Dergelijke voorbeelden tonen aan waarom het zo belangrijk is om onze bekering niet uit te stellen. Door bekering kun je dingen rechtzetten en voorkomen dat zonde en verleiding je verlangen om God te volgen in de weg staan.

Lees de volgende uitspraak van president Dieter F. Uchtdorf van het Eerste Presidium om te begrijpen dat je weer de juiste koers kunt volgen als je daarvan bent afgeweken:

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

‘Tijdens mijn opleiding tot piloot leerde ik hoe je een vliegtuig op lange afstanden moet navigeren. Als je over grote oceanen, woestijnen en werelddelen vliegt, moet je wel zorgvuldig plannen om er zeker van te zijn dat je veilig je bestemming bereikt. Die non-stopvluchten kunnen wel veertien uur duren, waarbij een slordige vijftienduizend kilometer wordt afgelegd.

‘Er is tijdens die lange vluchten een belangrijk beslissingspunt, wat het punt van veilige terugkeer wordt genoemd. Tot op dat punt heeft het vliegtuig voldoende brandstof om veilig naar de luchthaven van vertrek terug te keren. Zodra dat punt voorbij is, is die keuze niet meer mogelijk en moet de piloot doorvliegen. Daarom wordt dat punt vaak het punt van geen terugkeer genoemd.

‘[…] Satan wil ons wijsmaken dat we de “keergrens” voorbij zijn als we gezondigd hebben, dat het te laat is om onze koers te veranderen. […]

‘[…] Hij wil ons de hoop ontnemen, hij wil dat wij net zo ellendig zijn als hij en hij wil ons doen geloven dat we geen vergeving kunnen ontvangen. Daarom maakt Satan misbruik van woorden uit de Schriften die nadruk op de gerechtigheid van God leggen om te suggereren dat er geen genade is. […]

‘Christus is op aarde gekomen om ons te verlossen. Als wij het verkeerde pad hebben gekozen, kan de verzoening van Jezus Christus ons ervan verzekeren dat we het punt van geen terugkeer niet voorbij zijn. Als we Gods plan voor ons heil volgen, kunnen we veilig terugkeren.’ (‘Het punt van veilige terugkeer’, Liahona, mei 2007, p. 99.)

Hoe kunnen mensen die denken dat ze zoveel gezondigd hebben dat ze voorbij het ‘punt van geen terugkeer’ zijn gekomen, hoop putten uit president Uchtdorfs woorden?

Helaman 14

Samuël profeteert van de tekenen aangaande de geboorte en de dood van de Heiland

Denk aan een recente gebeurtenis in het buitenland die wereldwijd de aandacht trok. Op welke manier komen mensen over gebeurtenissen in andere delen van de wereld, zoals natuurrampen en oorlogen, te weten? Waarom willen mensen op de hoogte zijn van gebeurtenissen in andere delen van de wereld?

Samuël profeteerde over de geboorte en de dood van de Heiland. Dit waren gebeurtenissen die ver van Zarahemla plaats zouden vinden. Bestudeer Helaman 14:3–6 en markeer in je Schriften de tekenen van de geboorte van Jezus Christus. Bestudeer Helaman 14:20–27 en markeer de tekenen van zijn dood.

  1. Beschrijf in je Schriftendagboek hoe jij op Samuëls profetieën zou hebben gereageerd als je bij het spreken van zijn woorden aanwezig was geweest. Welk teken zou jou er het meest toe hebben aangezet om je te bekeren?

Deze tekenen zijn zowel leerzaam als symbolisch. Toen Jezus Christus in de wereld kwam, nam het licht toe. Toen Hij stierf, nam de duisternis toe. Hetzelfde gebeurt met ons als we Hem in ons hart toelaten of niet toelaten.

Lees in Helaman 14:11–13 wat Samuël met zijn prediking tot de Nephieten wilde bereiken. Je kunt in je Schriften nummeren wat Samuël de Nephieten wilde laten weten en doen. (De zinsnede ‘door zijn verdiensten’ in vers 13 slaat op de verzoening van Jezus Christus.) In deze verzen leren we dat geloof in Jezus Christus tot bekering en vergeving van zonden leidt.

Lees Helaman 14:28–29 en zoek op waarom de Heer voor tekenen en wonderen zorgt. Een waarheid die we leren is: De Heer voorziet in tekenen en wonderen om mensen te helpen in Hem te geloven. Overweeg welke tekenen (bewijzen) je helpen in Jezus Christus te geloven.

Als je over de door Samuël geprofeteerde tekenen leest, bedenk dan dat de Heer tekenen geeft om rechtvaardige mensen tot geloof en bekering te bewegen en dat de goddelozen om zelfzuchtige redenen om tekenen vragen (zie LV 46:9). Het is goed om de tekenen van de dood van de Heer en van zijn wederkomst te kennen. Het is echter nog belangrijker om Samuëls leringen over de betekenis van de dood en opstanding van Jezus Christus te begrijpen.

Lees Helaman 14:15–19 aandachtig door en bestudeer vervolgens het schema hieronder.

Afbeelding
earth and God’s presence

Nadat je Helaman 14:15–19 hebt gelezen en het overzicht hebt bestudeerd, overweeg je de volgende punten:

  • Geboren worden in de sterfelijkheid kan als een geestelijke dood worden gezien, omdat we van de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader worden afgesneden.

  • Door zijn dood en opstanding verlost Jezus Christus het gehele mensdom van de val zodat wij in Gods tegenwoordigheid kunnen terugkeren.

  • Door de verzoening van Jezus Christus zullen alle mensen in de tegenwoordigheid van God worden teruggebracht om geoordeeld te worden.

  • Mensen die bij het laatste oordeel nog steeds weigeren zich te bekeren, ondergaan een tweede geestelijke dood — zij worden voor eeuwig van Gods tegenwoordigheid afgesneden.

  • Op voorwaarde van bekering verlost Jezus Christus ons van de geestelijke dood.

Markeer in Helaman 14:15–19 zinsneden die aansluiten bij de vetgedrukte leerstellingen die je zojuist hebt gelezen. Lees tot slot Helaman 14:30–31.

  1. Noteer in je Schriftendagboek hoe je Helaman 14:30–31 zou gebruiken om aan een vriend(in) uit te leggen waarom onze keuzes in dit leven zo belangrijk zijn.

  2. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Helaman 13–14 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken: