Seminarie
Unit 15: Dag 1, Alma 5:1–36


Unit 15: Dag 1

Alma 5:1–36

Inleiding

Toen de kerk door goddeloosheid en twist werd bedreigd (zie Alma 4:9–11), wist Alma dat een echte verandering alleen door een grote verandering van het hart van de kerkleden tot stand kon komen. Als hogepriester van de kerk begon Alma zijn zending met het terugwinnen van het volk van Zarahemla door van Jezus Christus te getuigen en het volk tot bekering te roepen. Hij moedigde hen aan om zich op het oordeel van de Heer voor te bereiden door in het woord van God te geloven en de geestelijke toestand van hun hart na te gaan. Denk er bij het bestuderen van de eerste helft van Alma 5 over na hoe je wat je hebt geleerd kunt toepassen. Hierdoor kun je de verandering van hart die in dit hoofdstuk wordt besproken (verder) ondergaan.

Alma 5:1–13

Alma vertelt over de bekering van zijn vader en degenen die hem volgden

Hoeveel ben je veranderd sinds je acht jaar was? Hoeveel ben je veranderd sinds je twaalf jaar was? Denk na over de verschillende manieren waarop mensen kunnen veranderen, bijvoorbeeld op het gebied van uiterlijk, gedrag of houding. Overpeins waardoor mensen tot zulke veranderingen worden gebracht. Lees vervolgens Alma 5:12 en zoek op wat er in Alma de oude veranderde. Overdenk tijdens het lezen van Alma 5:1–13 hoe iemands hart kan veranderen.

Ouderling Gerald N. Lund, die later als lid van de Zeventig werkzaam is geweest, heeft gezegd dat het woord hart in de Schriften vaak naar de ‘echte innerlijke persoon’ verwijst. (‘Understanding Scriptural Symbols’, Ensign, oktober 1986, p. 25.) Denk erover na hoe een ‘machtige verandering van hart’ verschilt van andere manieren waarop mensen kunnen veranderen — waaronder de manieren waarover je aan het begin van de les nadacht.

Denk terug aan het volk van koning Benjamin dat een ‘grote verandering’ in het hart ondervond, waardoor zij ‘niet meer geneigd [waren] om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen’ (Mosiah 5:2). Je zou de verklaring van ouderling Lund en de verwijzing naar Mosiah 5:2 in de kantlijn van je Schriften naast Alma 5:11–13 kunnen noteren.

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘U kunt zich afvragen: Waarom onderga ik die grote verandering niet wat sneller? U moet bedenken dat de buitengewone voorbeelden van het volk van koning Benjamin, Alma en anderen in de Schriften inderdaad buitengewoon zijn, en niet standaard. Voor de meesten van ons zijn de veranderingen geleidelijker en hebben ze meer tijd nodig. In tegenstelling tot onze lichamelijke geboorte is de wedergeboorte meer een proces dan een gebeurtenis. En deelname aan dat proces is het belangrijkste doel van het sterfelijk leven.’ (‘Wederom geboren’, Liahona, mei 2008, p. 78.)

Lees Alma 5:3–7 en let op wat Alma tegen het volk van Zarahemla zei om ze op een hartsverandering voor te bereiden.

Beantwoord de volgende vraag in je cursistenboek: Alma vertelde het volk van Zarahemla over de bekering van zijn vader en anderen, en hun verlossing van slavernij. Hoe denk je dat het volk door deze ervaringen op een verandering van hart werd voorbereid?

Lees Alma 5:10 en omcirkel de vraagtekens aan het einde van de drie vragen die Alma aan de mensen stelde. Bestudeer daarna Alma 5:11–13, waarin Alma deze vragen beantwoordde. Daarin zijn ondersteunende argumenten voor de volgende uitspraak te vinden: We kunnen een grote verandering van hart ondergaan als we geloof in Jezus Christus oefenen en in het woord van God geloven.

Geloof in het woord van God leidt tot een grote verandering van hart, omdat het woord van God ons over de Heiland leert. Het volk van Alma geloofde in het woord van God, dat door heilige profeten tot hen was gebracht. Zij leerden over de verlossende kracht van de verzoening van Jezus Christus, en hun hart werd veranderd door hun groeiende geloof in de Heiland.

  1. Leg in je Schriftendagboek in je eigen woorden uit hoe geloof in de verzoening van Jezus Christus tot een grote verandering van hart leidt.

  2. Schrijf in je Schriftendagboek op hoe jouw hart is veranderd. Als je een verandering van hart tijdens je studie van het Boek van Mormon bij seminarie hebt ondervonden, kun je die ervaring in je antwoord opnemen.

Alma 5:14–36

Alma predikt dat een grote verandering van hart is vereist om het koninkrijk van de hemel binnen te gaan

Alma vroeg het volk om over enkele vragen na te denken, nadat hij hun had geleerd dat geloof in het woord van God het begin vormt van een machtige verandering van hart. Deze vragen kunnen ons helpen om de toestand van ons geestelijk hart — onze innerlijke verlangens en gevoelens — na te gaan.

Lees Alma 5:14 en markeer de drie vragen die Alma de mensen ter overweging gaf. Deze drie vragen beschrijven de verandering die we ervaren wanneer we geloof oefenen in de verlossing die Jezus Christus ons biedt. Denk terug aan de vorige lessen (zie Mosiah 5 en Mosiah 27) waarin werd verteld dat ‘wedergeboren zijn’ verwijst naar de verandering die iemand ondergaat wanneer hij of zij Jezus Christus aanvaardt en een nieuw leven als zijn discipel en geestelijke zoon of dochter begint (zie Mosiah 27:25).

  1. Noteer in je Schriftendagboek hoe een verandering van hart aan iemands gelaat is te zien. In deze context verwijst het woord gelaat naar iemands gezicht, waaruit iemands houding, stemming of geestelijke toestand op te maken valt. Beschrijf iemand die het beeld van de Heiland in zijn of haar gelaat heeft ontvangen.

In de medische wereld is een cardiogram een overzicht dat dokters gebruiken om de conditie van ons hart te controleren. Zo kunnen er problemen worden vastgesteld waarvoor een behandeling nodig is. Bestudeer de verzen uit Alma 5 die onderaan het volgende geestelijke cardiogram staan. Markeer bij het bestuderen van ieder vers elk vakje in het schema dat het beste beschrijft hoe jij de vraag of vragen in dat vers zou beantwoorden. (Als je je antwoorden voor jezelf wilt houden, kun je dit schema op een ander blaadje of in je dagboek overnemen en het daarna invullen.)

Alma 5: geestelijk cardiogram

Altijd

Bijna altijd

Meestal

Soms

Zelden of nooit

Verzen uit Alma 5

15

16

19

26

27

28

29

30–31

Lees nadat je het geestelijke cardiogram hebt ingevuld Alma 5:21–25. Zoek op wat Alma ons over deze waarheid leerde: Door een verandering van hart te ondergaan, bereiden we ons voor op een plek in het hemelse koninkrijk (het celestiale koninkrijk).

  1. Doe het volgende in je Schriftendagboek:

    1. Maak een lijstje met woorden en zinsneden die Alma in Alma 5:21−25 gebruikte om de toestand te beschrijven waarin jij je momenteel zou willen bevinden.

    2. Leg uit hoe volgens jou een verandering van hart je voorbereidt op een plek in het hemelse koninkrijk.

Lees Alma 5:33–36 en overweeg je gevoelens over Alma’s boodschap. Zoek naar woorden en zinsneden die je helpen de volgende vragen te beantwoorden:

  • Waartoe nodigt de Heer mij uit?

  • Wat is de beloning voor het aannemen van deze uitnodiging?

  • Wat staat er in deze teksten over de Heiland?

Lees de volgende uitspraak van president Ezra Taft Benson die illustreert hoe mensen die een verandering van hart hebben ondergaan hun leven willen inrichten:

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

‘Als u ervoor kiest om Christus te volgen, kiest u ervoor om te veranderen. […]

‘De Heer werkt van binnenuit. De wereld daarentegen werkt op de mens in. De wereld haalt de mensen uit het slop. Christus haalt het slop uit de mensen, waarna de mensen zichzelf uit het slop halen. De wereld tracht de mens te vormen door zijn omgeving te veranderen. Christus verandert de mens, die vervolgens zijn omgeving verandert. De wereld tracht het gedragspatroon van de mens te vormen, maar Christus kan de aard van de mens veranderen. […]

‘Mensen die zich voor Christus veranderen, laten zich door Christus leiden. Net als Paulus vragen zij: “Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?” (SV, Handelingen 9:6.) […]

‘Hun wil wordt in de wil van de Heer opgenomen. (Zie Johannes 5:30.)

‘Zij doen altijd wat de Heer aangenaam is. (Zie Johannes 8:29.)

‘Zij willen niet alleen voor de Heer sterven, maar, wat nog belangrijker is, zij willen voor Hem leven.

‘Ga hun huis binnen, en de schilderijen aan de muur, de boeken in hun kast, de muziek die zij beluisteren, en hun woorden en daden geven er blijk van dat zij ware christenen zijn.

‘Zij treden te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen als getuige van God op. (Zie Mosiah 18:9.)

‘Zij denken voortdurend aan Christus, omdat zij bij iedere gedachte op Hem vertrouwen. (Zie LV 6:36.)

‘Zij dragen Christus in hun hart, omdat de gevoelens van hun hart voor eeuwig op Hem zijn gericht. (Zie Alma 37:36.)

‘Vrijwel elke week nemen zij van het avondmaal en betuigen zij opnieuw aan hun hemelse Vader dat zij gewillig zijn om de naam van zijn Zoon op zich te nemen, Hem altijd indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden. (Zie Moroni 4:3.)’ (‘Born of God’, Ensign, november 1985, pp. 5–7.)

Ter afronding van deze les onderstreep je een gedeelte van president Bensons uitspraak die jou herinnert aan hoe jij wilt leven als iemand die een verandering van hart ondergaat. Stel een doel waardoor je kunt toepassen wat je gevoeld hebt tijdens je studie van Alma’s leringen over een verandering van hart (je kunt dit in je dagboek of op een los blaadje schrijven). Wanneer je voortdurend probeert uit God geboren te worden en een verandering van hart te ondervinden, zul je voorbereid zijn om Gods koninkrijk binnen te gaan.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Alma 5:1–36 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken: