Seminarie
Unit 3: Dag 1, 1 Nephi 7


Unit 3: Dag 1

1 Nephi 7

Inleiding

Nephi’s volledige toewijding aan de Heer komt tot uiting in 1 Nephi 7. Hij gehoorzaamde samen met zijn broers het gebod van de Heer om terug naar Jeruzalem te keren en Ismaël en zijn gezin met hen de wildernis in te nemen. Op hun reis terug naar de wildernis kwamen Laman, Lemuël en enkele gezinsleden van Ismaël in opstand tegen Nephi en wilden terugkeren naar Jeruzalem. Toen zij Nephi vastbonden en hem trachtten te doden, bad hij in geloof, werd hij door de Heer bevrijd en vergaf hij hen die hem vervolgden oprecht. Denk er bij het bestuderen van deze les over na hoe jij getrouw moeilijkheden kan doorstaan en de geboden kan onderhouden zoals Nephi dat deed.

1 Nephi 7:1–5

De Heer gebiedt Lehi’s zoons terug te keren naar Jeruzalem voor Ismaël en zijn gezin

Denk aan je eigen familie en denk erover na waarom het gezin belangrijk is in Gods plan.

Lees 1 Nephi 7:1–2 en zoek op welk gebod de Heer aan de zoons van Lehi gaf en waarom Hij dat deed. (Het is misschien handig om te weten dat het woord nageslacht in 1 Nephi 7:1 naar kinderen verwijst.)

Eén van de waarheden die wij uit deze verzen kunnen leren is dat de Heer ons gebiedt te trouwen en kinderen voor Hem groot te brengen. Vraag je bij het verder bestuderen van 1 Nephi 7 af waarom het huwelijk en het gezin zo belangrijk zijn dat de Heer Nephi en zijn broers gebood de moeilijke reis door de wildernis naar Jeruzalem te maken.

Lees de volgende uitspraak uit ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ en let op wat hedendaagse profeten over het belang van het huwelijk hebben verklaard: ‘Wij, het Eerste Presidium en de Raad der Twaalf Apostelen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, verklaren plechtig dat het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden en dat het gezin centraal staat in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen.’ (Liahona, november 2010, p. 129.)

Je zou de zinsnede ‘voor de Heer’ in 1 Nephi 7:1 kunnen omcirkelen. Denk erover na wat deze zinsnede voor onze tijd betekent.

Zoek naar meer inzichten in het grootbrengen van kinderen voor de Heer bij het lezen van de volgende lering uit ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’:

‘Wij verklaren dat Gods gebod aan zijn kinderen om zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen van kracht blijft. […]

‘[…] Ouders hebben de heilige plicht om hun kinderen in liefde en rechtschapenheid op te voeden, te voorzien in hun stoffelijke en geestelijke behoeften, en ze te leren dat ze elkaar moeten liefhebben en helpen, de geboden van God moeten naleven, en gezagsgetrouwe burgers behoren te zijn, waar ze zich ook bevinden. De echtelieden — de moeders en vaders — zullen door God verantwoordelijk worden gehouden voor het nakomen van deze verplichtingen.’ (Liahona, november 2010, p. 129.)

Afbeelding
Het gezin van Ismaël

Nephi en zijn broers spreken tot het gezin van Ismaël

Lees 1 Nephi 7:3–5 en bemerk hoe de Heer de zoons van Lehi hielp bij het vervullen van zijn geboden. Hoe hielp de Heer Ismaël en zijn gezin bij het aannemen van de uitnodiging om zich bij Lehi’s gezin in de wildernis te voegen?

  1. Vraag een ouder, kerkleider of leerkracht om drie tips waarmee jij jezelf vandaag de dag op een huwelijk en het grootbrengen van kinderen ‘voor de Heer’ kan voorbereiden. Noteer die tips in je Schriftendagboek.

1 Nephi 7:6–15

Nephi tracht zijn broers ertoe te bewegen hun reis in de wildernis voort te zetten.

Lees 1 Nephi 7:6–7 en probeer uit te zoeken waarom Laman, Lemuël en enkele gezinsleden van Ismaël in opstand kwamen tijdens hun reis in de wildernis. Stel je voor hoe het is om in Nephi’ schoenen te staan in deze situatie. Denk na over wat jij zou zeggen om Laman, Lemuël en Ismaëls gezin ertoe te bewegen hun reis naar het beloofde land voort te zetten.

Lees 1 Nephi 7:8–12 en zoek naar de vraag die Nephi zijn broers stelde om hen ertoe te bewegen niet naar Jeruzalem terug te keren. Welke drie waarheden waren zijn broers volgens Nephi vergeten?

Beantwoord het volgende in je Schriftendagboek:

  1. Hoe kon het in herinnering brengen van deze drie waarheden Laman en Lemuël geholpen hebben getrouw aan de Heer te zijn?

  2. Noem vier of vijf zegeningen op die jij van de Heer ontvangen hebt. Hoe kan de herinnering aan wat de Heer voor jou heeft gedaan jou helpen getrouw te kiezen om Hem te volgen?

Lees 1 Nephi 7:13–15 en let op wat er volgens Nephi met Laman, Lemuël en Ismaëls opstandige gezinsleden zou gebeuren als zij naar Jeruzalem terug zouden keren.

  1. Schrijf in je Schriftendagboek een paar alinea’s over waarom het belangrijk is om niet te vergeten wat de Heer voor jou gedaan heeft en om je door Hem te laten leiden.

1 Nephi 7:16–22

Nephi wordt door de Heer bevrijd

Blijf je bij het lezen van 1 Nephi 7:16 voorstellen hoe het zou zijn om in Nephi’s schoenen te staan. Wat zou jij doen?

Nephi bad. Lees zijn gebed in 1 Nephi 7:17–18 en stel vast waarvoor hij bad.

Let op dat Nephi ‘naar [zijn] geloof’ om bevrijding vroeg. Eén van de lessen die we uit deze verzen kunnen trekken is dat God onze gebeden naar ons geloof beantwoordt. Bidden in geloof houdt in dat we bidden met vertrouwen in de Heer en een bereidheid om te handelen.

Bestudeer de volgende uitspraak van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen over Nephi’s gebed in 1 Nephi 7:17 en de kracht van de verzoening om ons hart te veranderen. Onderstreep elke zinsnede die jou beter helpt begrijpen hoe belangrijk de bereidheid is om te handelen wanneer wij in geloof bidden.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Weet u waar ik hoogstwaarschijnlijk om had gebeden als ik door mijn broers zou zijn vastgebonden? Mijn gebed zou een vervloeking voor mijn broers bevatten, en zou eindigen met de zin “wil mij uit de handen van mijn broers bevrijden”, of, met andere woorden: “Help mij nu uit de brand!” Ik vind het vooral interessant dat Nephi niet bad of God zijn omstandigheden wilde veranderen. Nee, hij bad voor de kracht om zelf zijn omstandigheden te veranderen. En ik geloof dat hij juist op deze manier bad omdat hij de helpende kracht van de verzoening van de Heiland kende, begreep en had ervaren. […]

‘Broeders en zusters, de implicatie van deze episode is duidelijk voor ieder van ons. Doordat u en ik de helpende kracht van de verzoening gaan begrijpen en gebruiken, zullen we bidden om de kracht om zelf onze omstandigheden te veranderen, niet om dat aan God over te laten. We gaan dan “handelen” in plaats van “met ons te laten handelen” (2 Nephi 2:14).’ (‘In the Strength of the Lord’ (Woorden van Mormon 1:14; Mosiah 9:17; Mosiah 10:10; Alma 20:4), uit Brigham Young University 2001–2002 Toespraken [2002], p 124.)

  1. Beantwoord een van de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Op welk moment in je leven heb je in geloof gebeden en herkende je het antwoord van de Heer op jouw gebed?

    2. Nephi’s voorbeeld laat zien dat we moeten bidden en om de kracht moeten vragen om zelf omstandigheden te veranderen in plaats van te bidden dat omstandigheden voor ons veranderd worden. Hoe kun jij zijn voorbeeld volgen?

Na Nephi’s bevrijding wilden zijn broers hem opnieuw aanvallen. Lees 1 Nephi 7:19–21 en stel vast in welk opzicht Nephi’s houding indruk op jou maakt. Denk aan een gebeurtenis in je eigen familie waarbij vergeving nodig was. Waarom is het volgens jou zo belangrijk dat gezinsleden gewillig zijn elkaar te vergeven?

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb 1 Nephi 7 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken: