Seminarie
Unit 23: Dag 1, Helaman 10


Unit 23: Dag 1

Helaman 10

Inleiding

Nadat de zaak van de moord op de opperrechter was opgelost (zie Helaman 7–9), liep Nephi terug naar zijn huis. Hij overpeinsde wat de Heer hem had laten zien en maakte zich zorgen over de goddeloosheid van het volk. Terwijl Nephi zo ontmoedigd was, sprak de Heer tot hem en zegende hem voor eeuwig met de verzegelmacht. De Heer gebood Nephi om het volk tot bekering te blijven roepen. Nephi gaf onmiddellijk gehoor aan dit gebod.

Helaman 10:1–11

Nephi ontvangt de verzegelmacht

Denk terug aan een keer dat je je best deed om het goede te doen, maar dat de reactie van anderen of het resultaat anders was dan je had verwacht. In Helaman 10 lees je hoe de Heer Nephi zegende toen hij in moeilijke omstandigheden getrouw bleef.

Nadat was vastgesteld dat Nephi de moord op de opperrechter niet had gepleegd, zag Nephi dat het volk, nadat het getuige was geweest van de dramatische gebeurtenissen in Helaman 9, niet tot geloof en bekering kwam. Nephi ging ontmoedigd terug naar huis. Lees Helaman 10:1–3 en zoek op waarover Nephi op weg naar huis nadacht. Je zou vormen van het woord overleggen kunnen markeren waar die in deze verzen voorkomen. Overleggen of overwegen is mediteren, diep nadenken, vaak in verband met de Schriften of andere zaken van God. Wanneer het met gebed gepaard gaat, kan het overdenken van goddelijke zaken tot meer inzicht en openbaring voeren.

Denk na over de volgende vragen:

  • Wat overlegde Nephi in zijn hart?

  • Waarom was Nephi ‘terneergeslagen’ of bedroefd?

  • Wat gebeurde er toen hij in zijn hart overlegde?

Een beginsel dat uit Helaman 10:1–3 naar voren komt, is: De dingen van de Heer overpeinzen leidt tot openbaring. Andere voorbeelden in de Schriften illustreren dit beginsel ook: Nephi overwoog de dingen die zijn vader, Lehi, hem had geleerd en hij kwam de waarheid ervan te weten (zie 1 Nephi 10:17; 11:1). De jonge Joseph Smith ‘dacht […] keer op keer’ over Jakobus 1:5 na en de waarheid werd aan hem geopenbaard (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:11–19). President Joseph F. Smith overwoog en dacht na over Schriftteksten omtrent de verlossing van de doden en de waarheid werd aan hem geopenbaard (zie LV 138:1–6, 11).

De meeste openbaringen die mensen ontvangen als ze de dingen van de Heer overwegen, komen echter niet door stemmen te horen, visioenen te zien of op een andere dramatische wijze. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Openbaringen komen op verschillende manieren tot ons, bijvoorbeeld door middel van dromen, visioenen, gesprekken met hemelse boodschappers en inspiratie. Sommige openbaringen komen plotseling en intens; andere beginnen ons geleidelijk en subtiel te dagen. […]

‘[…] Openbaring komt meestal na verloop van tijd in kleine stapjes, op basis van ons verlangen, onze getrouwheid en onze voorbereiding. Dergelijke boodschappen van onze hemelse Vader vormen zich geleidelijk op onze ziel “als dauw uit de hemel” (LV 121:45). Dit patroon van openbaring is eerder regel dan uitzondering. Het blijkt bijvoorbeeld uit de ervaringen van Nephi bij zijn verschillende pogingen om de koperen platen van Laban te verkrijgen (zie 1 Nephi 3–4). […]

‘De fundamentele waarheden van het herstelde evangelie werden […] niet allemaal tegelijk in het heilige bos aan Joseph Smith geopenbaard. Die kostbare schatten werden geopenbaard zodra de omstandigheden en de tijd daartoe rijp waren.

‘President Joseph F. Smith heeft over dit patroon van openbaring in zijn eigen leven gezegd: “Als jongen […] vroeg ik de Heer geregeld om me iets wonderbaarlijks te laten zien, zodat ik een getuigenis kon krijgen. Maar de Heer liet wonderen achterwege, en toonde me de waarheid, regel op regel […] totdat ik van top tot teen een getuigenis van de waarheid had, en twijfel en angst van mij waren weggenomen. […]” (Conference Report, april 1900, pp. 40–41.)

‘Als leden van de kerk zijn we geneigd ons zozeer te richten op wonderbaarlijke en indrukwekkende geestelijke manifestaties, dat we minder of geen oog hebben voor het gebruikelijke patroon waarmee de Heilige Geest te werk gaat.’ (‘De geest van openbaring’, Liahona, mei 2011, p. 88.)

  1. Beschrijf in je Schriftendagboek een ervaring waarbij je persoonlijke openbaring ontving. Door welke omstandigheden kon je die openbaring ontvangen? Hoe heb je door overpeinzing persoonlijke openbaring ontvangen? (Vergeet niet dat openbaring op vele manieren tot ons kan komen. Openbaring kan plotselinge of geleidelijke momenten van verlichting en begrip, of gevoelens van vrede en zekerheid omvatten.)

Afbeelding
girl in forest

Maak regelmatig tijd vrij om te overpeinzen, zoals tijdens de avondmaalsdienst, voor en na persoonlijke gebeden en Schriftstudie, na het bekijken of beluisteren van de algemene conferentie, bij het vasten of bij het heiligen van de sabbat.

Bedenk iets wat voor jou van grote waarde is, en stel je voor dat je dat aan de zorg van iemand anders zou moeten toevertrouwen. Aan wie zou je die taak toevertrouwen? Waarom zou je die persoon uitkiezen? Wat heeft ervoor gezorgd dat je die persoon vertrouwt?

Lees Helaman 10:4–5 en zoek op waarom de Heer Nephi vertrouwde. Denk aan mensen die je kent die, ondanks hun omstandigheden, God onvermoeibaar lijken te dienen.

Uit het antwoord van de Heer aan Nephi in Helaman 10:4 leren we het volgende beginsel: De Heer vertrouwt ons zegeningen en taken toe als we zijn wil boven die van ons stellen.

  1. Beantwoord een of meer van de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Op welke manieren kun jij te weten komen wat de wil van de Heer is aangaande jouw leven?

    2. Hoe heb je de laatste tijd door je levenswandel aan de Heer laten zien dat zijn wil belangrijker is dan die van jou, en dat je die altijd wilt doen?

    3. In welk aspect van je leven wil je meer de wil van de Heer zoeken en navolgen, in plaats van je eigen wil?

Lees Helaman 10:5–7 en let op de zegeningen en de beloften die de Heer Nephi wegens zijn betrouwbaarheid gaf. Schrijf de zegeningen en beloften naast het bijbehorende vers:

Vers 5:

Vers 6:

Vers 7:

De zegen in Helaman 10:7 bevat een belangrijke leerstelling van het evangelie van Jezus Christus: De verzegelmacht bindt en ontbindt op aarde en in de hemel. Weet je wie er in de Schriften nog meer de verzegelmacht hebben gekregen? Je zou kruisverwijzingen van Helaman 10:7 naar de volgende Schriftteksten kunnen maken: 1 Koningen 17 (Elia); Matteüs 16:15–19 (Petrus); Leer en Verbonden 132:46 (Joseph Smith).

Afbeelding
Bern Switzerland Temple

Lees in Leer en Verbonden 128:9 wat de profeet Joseph Smith over de verzegelmacht heeft gezegd.

Dezelfde sleutels van de verzegelmacht berusten tegenwoordig bij de president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Evenals de Heer Nephi kon vertrouwen, zo weet Hij ook dat de president van de kerk deze macht niet op een manier zal gebruiken die tegen zijn wil indruist. Deze verzegelmacht wordt aan andere waardige priesterschapsdragers in de wereld verleend, waardoor priesterschapsverordeningen op aarde en in de hemel bindend zijn.

Denk na over de volgende uitspraak van ouderling Bruce R. McConkie van het Quorum der Twaalf Apostelen, waarin hij het belang van deze verzegelmacht toelicht:

Afbeelding
Ouderling Bruce R. McConkie

‘Alles wat niet door die macht verzegeld is, komt ten einde wanneer de mens overlijdt. Als een doop dit blijvende zegel niet heeft, zal de desbetreffende persoon er niet mee in het celestiale koninkrijk kunnen komen; als een eeuwig huwelijksverbond niet verzegeld is met die macht, zullen de deelnemende partijen er geen verhoging mee bereiken in de hoogste hemel van de celestiale wereld.

‘Alles is blijvend van kracht en blijft geldig door de verzegelbevoegdheid.’ (Mormon Doctrine, 2de editie [1966], p. 683.)

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Wat gebeurt er volgens ouderling McConkie wanneer een verordening niet door het juiste gezag is verzegeld?

    2. Hoe heeft de verzegelmacht jouw leven beïnvloed, en hoe zou je willen dat de verzegelmacht jouw leven in de toekomst tot zegen is?

Lees de volgende uitspraak van ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen, waarin hij bevestigt dat Gods verzegelmacht is hersteld: ‘Tempels, verordeningen, verbonden, begiftigingen en verzegelingen zijn volgens de profetieën hersteld. De tempelverordeningen zorgen voor onze verzoening met de Heer en verzegelen gezinnen voor eeuwig. Door gehoorzaamheid aan de heilige tempelverbonden komen wij in aanmerking voor het eeuwige leven — de grootste van alle gaven Gods.’(‘Ons op de zegeningen van de tempel voorbereiden’, Liahona, oktober 2010, p. 42.)

Waardoor komen wij volgens ouderling Nelson in aanmerking voor de beloofde zegeningen van de verzegelmacht?

Helaman 10:12–19

Nephi gehoorzaamt het gebod van de Heer om bekering tot het volk te prediken

Is je weleens door een ouder, leid(st)er of werkgever gevraagd om iets te doen? En heb je die opdracht dan weleens uitgesteld of niet uitgevoerd? Overweeg wat voor boodschap je uitstraalt als je uitstelt wat je wordt gevraagd.

Lees Helaman 10:11–12 en let op hoe Nephi reageerde toen de Heer hem gebood bekering tot het volk te prediken. Wat laten we aan de Heer zien als we onmiddellijk gehoor geven aan zijn raad en geboden?

  1. Lees Helaman 10:13–18. Schrijf vervolgens in je Schriftendagboek in een paar zinnen op wat je van Nephi’s voorbeeld hebt geleerd. Noteer een manier waarop je dit kunt toepassen.

Nephi’s getrouwheid toonde de Heer dat Hij hem kon vertrouwen en hij werd met grote macht en bescherming gezegend.

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing

Neem de kernteksten in 1 Nephi 3:7; 2 Nephi 2:27; 2 Nephi 31:19–20; en Mosiah 2:17 door. Overweeg hoe deze kernteksten van toepassing zijn op Nephi en zijn bediening in Helaman 10.

Zoek naar manieren om de wil van de Heer voorop te stellen en meteen te gehoorzamen. Als je de Heer net zo getrouw als Nephi dient, zal Hij je vertrouwen en zegenen.

  1. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb Helaman 10 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken: