Seminarie
Unit 5: Dag 3, 2 Nephi 2


Unit 5: Dag 3

2 Nephi 2

Inleiding

In 2 Nephi 2 leert Lehi zijn zoon Jakob waarom onze hemelse Vader zijn kinderen in een wereld heeft geplaatst waarin zich moeilijkheden, verdriet, zonde en dood bevinden. Om Jakob inzicht te geven in het doel van het sterfelijke leven, legde hij de fundamentele leerstellingen van het plan van verlossing uit — waaronder de val van Adam en de verzoening van Jezus Christus. Het bestuderen van de waarheden in 2 Nephi 2 kan jouw waardering vergroten voor de manier waarop de verzoening van Jezus Christus de gevolgen van de val overwint en ons helpt om keuzes te maken die leiden tot het eeuwige leven.

Afbeelding
Adam en Eva verlaten de hof van Eden

2 Nephi 2:1–25

Lehi leert ons over de val en de verzoening van Jezus Christus

Denk aan moeilijkheden die je de laatste tijd hebt ondervonden. Heb je je weleens afgevraagd waarom het leven zulke moeilijkheden kent? Bij het lezen van 2 Nephi 2:1 zou je de woorden of zinsneden kunnen markeren die Lehi gebruikte om Jakobs vroegere jaren te beschrijven. Lees daarna 2 Nephi 2:2 en markeer wat Lehi aan Jakob beloofde als gevolg van zijn moeilijkheden. Eén betekenis van het woord heiligen is wijden of heilig maken. Lehi lijkt Jakob te beloven dat de Heer Jakobs moeilijkheden ten goede voor hem zou keren.

Lehi leerde Jakob over het belang van de val van Adam en de noodzaak van de verzoening van Jezus Christus in het plan van onze hemelse Vader. Hij wilde dat Jakob wist dat de val en de verzoening het voor ons mogelijk maken om onze keuzevrijheid te gebruiken zodat wij vooruitgang kunnen maken en toe kunnen groeien naar het eeuwige leven. Lees 2 Nephi 2:15–18 en beantwoord kort de volgende vragen:

  • Wat bood God Adam en Eva aan in de hof van Eden waardoor zij in staat werden gesteld hun keuzevrijheid te gebruiken? (Zie 2 Nephi 2:15–16.)

  • Wat deed Satan in de hof van Eden? (Zie 2 Nephi 2:17–18.) Hoe zie je dat Satan datzelfde doel vandaag de dag nog nastreeft?

  1. Neem het overzicht hieronder over in je Schriftendagboek. Zoek in 2 Nephi 2:19–25 uit wat de gevolgen waren geweest als Adam en Eva niet van de verboden vrucht gegeten hadden en niet gevallen waren, alsook wat nu de gevolgen van de val waren.

Als Adam en Eva niet waren gevallen (2 Nephi 2:22–23)

Omdat Adam en Eva vielen (2 Nephi 2:19–20, 25)

Denk er nadat je het overzicht hebt ingevuld over na waarom de val van Adam en Eva een essentieel onderdeel is van het plan van geluk van onze hemelse Vader.

  1. Stel je voor dat een vriend(in) tegen je zegt dat Adam en Eva een fout begingen door van de verboden vrucht te nemen. Schrijf in je Schriftendagboek met behulp van wat je hebt geleerd uit 2 Nephi 2:19–25 een stukje waarin je uitlegt waarom de val essentieel is voor ons heil in het plan van onze hemelse Vader.

Vanwege de val van Adam en Eva kunnen we weliswaar vooruitgang maken, maar zij heeft ook andere gevolgen met zich meegebracht. Voor de val bevonden Adam en Eva zich in de tegenwoordigheid van God in de hof van Eden. Nadat zij van de verboden vrucht genomen hadden, moesten zij uit zijn tegenwoordigheid vertrekken.

Lees 2 Nephi 2:5 en stel de zinsnede vast die de verwijdering van God na de val aanduidt. ‘Stoffelijke wet’ verwijst naar de fysieke wetten die door de val in werking werden gesteld. Aldus verwijst ‘afgesneden’ worden door de ‘stoffelijke wet’ naar de sterfelijke toestand op aarde die wij als nakomelingen van Adam en Eva beërven. Door deze wetten zijn we lichamelijk verwijderd uit Gods tegenwoordigheid en zijn we onderworpen aan verdriet, pijn, moeilijkheden en de lichamelijke dood. ‘Afgesneden’ worden door de ‘geestelijke wet’ verwijst naar de afscheiding van Gods tegenwoordigheid wegens onze zonden.

Overpeins hoe jij deze gevolgen van de val persoonlijk ondervonden hebt door over de volgende vragen na te denken:

  • Welke moeilijkheden, pijn en smarten heb jij in dit leven ondervonden?

  • Ken jij iemand die overleden is? Hoe heeft de dood van die persoon jou geraakt?

  • Wanneer heb je je geestelijk van God verwijderd gevoeld?

Bij het lezen van 2 Nephi 2:6–10 kun je kernwoorden of zinsneden markeren die aantonen dat Jezus Christus ons dankzij de verzoening redt van de gevolgen van de val en ons verlossing van onze zonden aanbiedt. In 2 Nephi 2:9–10 betekent het woord bemiddelen handelen voor het welzijn van iemand anders.

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing — 2 Nephi 2:25

Hoewel Lehi Jakob leerde over de val van Adam en de tegenstellingen die we in het sterfelijk leven ondervinden, legde hij de nadruk op de positieve gevolgen van de val voor de mensheid.

  1. Beantwoord de volgende vragen in je Schriftendagboek:

    1. Op welke manier brengt wat je geleerd hebt over de val vreugde aan de mensheid?

    2. Wanneer heb je vreugde ervaren door de positieve gevolgen van de val?

2 Nephi 2:11–18, 26–30

Lehi zet keuzevrijheid en de gevolgen van onze keuzes uiteen

Denk na over een belangrijke keuze die je pas geleden hebt gemaakt en over de eventuele langetermijneffecten van die keuze. Lehi leerde zijn volk het fundamenteel belang van keuzevrijheid in het verlossingsplan van onze hemelse Vader. Om beter te begrijpen dat het ons vrij staat om te kiezen voor vrijheid en eeuwig leven of voor gevangenschap en dood (zie 2 Nephi 2:27), maak je de volgende opdracht.

  1. Noteer elk van de volgende uitspraken uit Voor de kracht van de jeugd ([boekje, 2011], pp. 2–3) in je Schriftendagboek. Stop dan eventjes na het lezen van elk vers in 2 Nephi 2:11–18, 26–29 en noteer het nummer van dat vers achter de uitspraak of uitspraken die dat vers volgens jou ondersteunt. Elk nummer moet achter een van de uitspraken worden genoteerd. Een uitspraak kan op meer dan één vers slaan, en een vers kan in verband staan met meerdere uitspraken. Als voorbeeld staat er een vers genoteerd achter de eerste uitspraak — één waarheid die Lehi leerde in 2 Nephi 2:16 is dat we het vermogen hebben gekregen om zelfstandig te handelen.

    1. ‘Vader in de hemel heeft je keuzevrijheid gegeven. Dat betekent dat je tussen goed en kwaad kunt kiezen en zelfstandig kunt handelen.’ 2 Nephi 2:16

    2. ‘Nu je op aarde bent, zul je moeten bewijzen dat je je keuzevrijheid goed gebruikt. Daarmee toon je dat je God liefhebt en zijn geboden wilt naleven.’

    3. ‘Hoewel je vrij bent in je keuzes, kun je niet de gevolgen van je keuzes kiezen.’

    4. ‘Zondige […] keuzes vertragen je vooruitgang en leiden tot verdriet en ellende.’

    5. ‘Goede keuzes leiden tot blijvend geluk en het eeuwig leven.’

Lees 2 Nephi 2:26–27. Wat zijn we vrij te kiezen? Lees 2 Nephi 2:28 en markeer wat God je nog meer gegeven heeft als hulpmiddel om het ‘eeuwige leven te kiezen’. Denk na over die keuzes die je in je eigen leven gemaakt hebt die laten zien dat je het eeuwige leven gekozen hebt.

Afbeelding
scripture mastery icon
Tekstenbeheersing — 2 Nephi 2:27

Leer 2 Nephi 2:27, een kerntekst, uit het hoofd. Lees het vers een paar keer door. Doe dan je Schriften dicht en gebruik de eerste letter van elk woord in dit vers in het rijtje hieronder om hem hardop voor jezelf of een gezinslid op te zeggen. Herhaal deze oefening totdat je denkt dat je hem goed kent.

D z d m v n h v; e w h a d g d v d m n z. E z z v o v e e l t k d d g M v a m, o o g e d t k, n d g e m v d d; w h s e d a m o z z, n a h.

  1. Schrijf deze kerntekst op in je Schriftendagboek, waarbij je alleen de eerste letter van elk woord in 2 Nephi 2:27 gebruikt. Niet stiekem kijken!

  2. Schrijf het volgende onderaan de opdrachten van vandaag in je Schriftendagboek:

    Ik heb 2 Nephi 2 bestudeerd en heb deze les afgerond op (datum).

    Aanvullende vragen, gedachten en inzichten die ik met mijn leerkracht wil bespreken: