Liahona
Sådan hjalp omvendelse mig til at gå fremad
Februar 2024


»Sådan hjalp omvendelse mig til at gå fremad«, Liahona, feb. 2024.

Unge voksne

Sådan hjalp omvendelse mig til at gå fremad

Hvis vor himmelske Fader og Jesus Kristus tror nok på mig til at blive ved med at give mig flere chancer, hvorfor skulle jeg så ikke også tro på mig?

Billede
en kvinde beder

Illustration: Joshua Dennis

Da jeg stadig var ret ny som missionær, bad min missionspræsident mig om at være mentor.

Jeg følte mig helt ukvalificeret. Hvordan skulle jeg kunne lære en ny søster at være en fantastisk missionær, når jeg ikke var sikker på, at jeg selv havde styr på det hele?

For at være ærlig lavede jeg en masse fejl som mentor, og jeg havde det rigtig dårligt med dem i et stykke tid. Men da jeg begyndte at undersøge mine svagheder og ufuldkommenheder og forsøgte at blive bedre, fik jeg et vidnesbyrd om, at Herren giver os »svaghed, så [vi] kan være ydmyge«, fordi han kan »gøre det svage stærkt« (Eter 12:27). Jeg begyndte at lære en masse om omvendelse, som ikke kun gælder, når vi laver fejl – den gælder til enhver tid, vi ønsker at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Siden jeg vendte hjem fra min mission, har jeg været nødt til at forstå det mere end nogensinde før.

Komme til kort

Jeg elskede min mission højt, men jeg kæmpede med at anvende det, jeg havde lært, mens jeg tjente, i mit liv efterfølgende. Jeg endte med at vende hurtigere hjem, end jeg havde forventet, på grund af psykiske udfordringer, og flyttede derefter fra mit hjem i Filippinerne til De Forenede Arabiske Emirater for at arbejde.

Siden jeg flyttede hertil, har jeg haft det svært med at føle, at jeg gør fremskridt og går fremad på pagtsstien. På min mission kunne jeg vie al min tid og energi til evangeliet. Jeg bekymrede mig meget lidt om mine timelige behov, eller hvad jeg skulle gøre med mit liv efter min mission. Men nu, hvor jeg prøver at afbalancere andre af livets krav, føler jeg, at jeg bliver ved med at komme til kort.

Og eftersom jeg mangler både det støttende, trofaste samfund, jeg havde derhjemme i Filippinerne, og en missionærs tidsskema, der gør fremgang meget lettere og klarere, føler jeg sommetider, at jeg slet ikke bevæger mig fremad.

Nye vaner og nyt håb

Efterhånden som jeg fortsat har kæmpet med disse følelser, har jeg haft en stærk følelse af, at jeg skulle få mig en vane, jeg havde på min mission. Som missionær lærte jeg, hvor vigtigt det er at have forbindelse til vor himmelske Fader hver aften gennem bøn og ærligt evaluere mine handlinger hver dag. Jeg spurgte vor himmelske Fader om, hvad jeg havde gjort godt, bad om tilgivelse for mine synder og om styrke til at overvinde mine ufuldkommenheder og spurgte ham så, hvordan jeg kunne gøre det bedre næste dag.

Til at begynde med var jeg bange for at begynde på dette efter min mission. Især fordi jeg havde følt, at jeg allerede havde svigtet mig selv og vor himmelske Fader. Jeg havde ikke lyst til at få det endnu værre med mine mangler. Men jeg huskede, hvad jeg havde lært på min mission: Omvendelse bringer glæde. Som ældste Craig C. Christensen fra De Halvfjerds har forklaret: »Det er ved dagligt at omvende sig og komme til Jesus Kristus, at vi kan opleve glæde – en glæde, der overgår vores forestillingsevne [se 1 Kor 2:9]. Det er derfor, vi er her på jorden. Det er derfor, at Gud har forberedt sin store plan for lykke for os.«1

Jeg er så taknemmelig for, at den tilskyndelse – til at tage kontakt til vor himmelske Fader hver dag, har ændret så meget for mig. Med den indsigt, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus giver mig mulighed for at blive bedre hver dag, hjælper mig til at få mere medfølelse med mig selv – hvis de tror nok på mig til at blive ved med at give mig flere chancer, hvorfor skulle jeg så ikke også tro på mig?

Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse … Det er nøglen til lykke og til fred i sindet.«2

Omvendelse er fremgang

De sandheder, jeg har lært om omvendelse, har hjulpet mig til at finde ud af, hvordan jeg bliver ved med at bevæge mig fremad. Som præsident Nelson har forklaret: »Omvendelse er nøglen til fremgang. Ren tro holder os i bevægelse fremad på pagtsstien.«3 Når jeg omvender mig, modtager jeg vejledning og forsikring fra Herren. Når jeg omvender mig, holder jeg mig tæt på ham.

Og medfølelse for mig selv og min indsats har givet mig motivationen til at blive ved med at gå fremad. Jeg føler mig motiveret til at omvende mig, når jeg tror, at jeg er indsatsen værd. Jeg ønsker at komme vor himmelske Fader og Jesus Kristus nærmere, når jeg tror på, at jeg er værdig til deres kærlighed.

Jeg tror virkelig, at der findes utroligt meget glæde, fred og hjælp i omvendelse, uanset hvad vi går igennem. Vend jer til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Bed til vor himmelske Fader for at vide, hvad I kan gøre for at komme ham og Jesus Kristus nærmere og blive mere som dem.

Jeg ved, at I vil føle deres kærlighed og støtte – og mere medfølelse for jer selv – når I gør det.

Forfatteren er fra Filippinerne.