Liahona
Hjælp de unge til at forberede sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse
Februar 2024


»Hjælp de unge til at forberede sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse«, Liahona, feb. 2024.

Hjælp de unge til at forberede sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse

Patriarkalske velsignelser kan hjælpe de unge til at forstå deres evige identitet og at blive på pagtsstien.

Billede
en patriark giver en ung pige en velsignelse

To medlemmer af De Halvfjerds – ældste Randall K. Bennett og ældste Kazuhiko Yamashita – følte sig inspireret til at tale om patriarkalske velsignelser ved aprilkonferencen i 2023. Ældste Bennett modtog en patriarkalsk velsignelse som 12-årig og sagde, at den »var yderst vigtig« for ham, da han var ung. Den hjalp ham til at forstå hans evige identitet og vide, at han var »elsket af [sin] himmelske Fader og vor Frelser, og at de var personligt involveret i [hans] liv.«

Når han studerede den, hjalp den ham til at føle Helligånden og inspirerede ham til at studere skrifterne, bede dagligt og følge profeternes lærdomme. »Det var vigtigt for mig at modtage min patriarkalske velsignelse, mens jeg var ung, og mens mit vidnesbyrd stadig var under udvikling.«1

Ældste Yamashita modtog sin patriarkalske velsignelse som 19-årig, to år efter han var blevet døbt. Ældste Yamashita lærte os om, at patriarkalske velsignelser afslører vores slægtslinje i Israels hus og minder os om, at »vi er pagtens børn. Vi modtager velsignelserne ved Abrahams pagt, når vi adlyder evangeliets love og ordinancer.« Han sagde også, at forberedelse til at modtage en patriarkalsk velsignelse vil hjælpe de unge til at øge deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.2

Eftersom patriarkalske velsignelser kan være sådan en styrke for de yngre medlemmer af Kirken, kan forældre og ledere snakke om nogle af disse spørgsmål med de unge, når de forbereder sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse.

Spørgsmål og svar

Hvad er en patriarkalsk velsignelse?

En patriarkalsk velsignelse er en særlig velsignelse, der gives til et værdigt medlem af Kirken af en ordineret patriark. Den omfatter råd fra vor himmelske Fader for at vejlede personen gennem livet. Den fortæller medlemmet, hvilken af Israels stammer han eller hun tilhører. »Din stamme er ikke nødvendigvis relateret til race eller nationalitet. I stedet er den relateret til et sæt åndelige ansvar og lovede velsignelser.«3 Som Frelseren har lært os, minder det medlemmet om, at: »I er pagtens børn« (3 Ne 20:26).

»En patriarkalsk velsignelse fra en ordineret patriark kan give os en ledestjerne, som er en personlig åbenbaring fra Gud til den enkelte. Hvis vi følger denne ledestjerne, er vi mindre tilbøjelige til at snuble …

Vores patriarkalske velsignelser viser, hvad [Gud] forventer af os, og hvad vi kan blive til.«4

Skal medlemmer have en vis alder for at modtage en patriarkalsk velsignelse?

Personen, der modtager velsignelsen, bør have »tilstrækkelig modenhed til at forstå velsignelsens betydning og hellige natur. Ideelt set bør medlemmet være ung nok til, at mange vigtige beslutninger i livet stadig ligger forude.«5

Der er intet minimumskrav for alder udover at sikre sig, at de unge forstår velsignelsens hellige natur, og nye medlemmer »bør forstå evangeliets grundlæggende lærdomme.«6 Når de modtager en velsignelse i en forholdsvis ung alder, kan det hjælpe dem til at træffe vigtige beslutninger i deres teenageår og som unge voksne.

Hvilket råd vil blive givet i den patriarkalske velsignelse?

»[En patriarkalsk velsignelse] er en hellig vejledning, der rummer råd, løfter og oplysninger fra Herren; men man bør ikke forvente, at en velsignelse i detaljer skal opregne alt, hvad vedkommende vil komme ud for eller besvare alle spørgsmål.«7

Det kan omhandle nogle, men ikke alle de vigtige aspekter af medlemmets liv. Hvis noget ikke nævnes (for eksempel ægteskab eller en fuldtidsmission), betyder det selvfølgelig ikke, at personen ikke kan gøre disse ting.

Men en patriarkalsk velsignelse er specifik vejledning til personen, som kommer direkte fra vor himmelske Fader. Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) sagde, at en patriarkalsk velsignelse »indeholder bogstavelig talt kapitler fra din bog over evige muligheder«, og at det er »en personlig Liahona, så du kan lægge din kurs og styre din vej.«8

Vil alle velsignelser i den patriarkalske velsignelse blive opfyldt i dette liv?

Præsident James E. Faust (1920-2007) lovede: »Vores patriarkalske velsignelse bliver et anker for sjælen, og hvis vi er værdige, kan hverken døden eller djævelen berøve os de lovede velsignelser. Det er velsignelser, vi kan nyde nu og i al evighed.«9

Modtagelse af de lovede velsignelser afhænger af vores indsats og retskaffenhed. Hvis vi stræber efter at vælge det rette, vil alle de lovede velsignelser blive vores. Men nogle velsignelser kan komme i evighederne.

Hvordan får unge en patriarkalsk velsignelse?

De aftaler først et møde med biskoppen eller grenspræsidenten. Han har så en samtale og giver en anbefaling til en patriarkalsk velsignelse. De aftaler derefter et møde med patriarken. Nære familiemedlemmer kan deltage i velsignelsen.

På et senere tidspunkt efter velsignelsen vil modtageren få en kopi af velsignelsen. Den kan også ses på ChurchofJesusChrist.org under »Tools«.

For personer i specifikke situationer, der eksempelvis tjener i militæret eller på mission, giver Kirkens Håndbog mere detaljerede oplysninger om, hvordan man modtager en velsignelse.10

Kan forældre dele udpluk af deres egne patriarkalske velsignelser med deres børn?

Kirkens håndbog siger: »Kirkens medlemmer … bør ikke fortælle om den til andre end den nærmeste familie. Patriarkalske velsignelser bør ikke læses op ved Kirkens møder eller i andre offentlige forsamlinger.«11

Forældre og bedsteforældre kan hjælpe deres børn og børnebørn med at forberede sig på at modtage en patriarkalsk velsignelse ved at fortælle, hvordan deres egne patriarkalske velsignelser har inspireret og vejledt dem.

Billede
en ung mand læser sin patriarkalske velsignelse

Velsignelserne ved en patriarkalske velsignelse

En patriarkalsk velsignelse kan være en vidunderlig ressource i vores unges liv. Den kan hjælpe dem til at navigere gennem livets udfordringer. I tider med prøvelser kan den give dem håb og hjælpe dem til at finde styrke i Frelseren. Og den kan gennem livet hjælpe dem til at forstå sandheden om, hvem de er, og hvem de kan blive.

Ældste Bennett har sagt: »Når jeg ofte studerede min patriarkalske velsignelse, øgede det min vilje til at modstå fristelser. Den hjalp mig med at få lyst og mod til at omvende mig, og omvendelsen blev i stigende grad en glædelig proces.«12

Præsident Monson gav dette råd: »Jeres velsignelse skal ikke foldes pænt sammen og lægges væk. Den skal ikke indrammes eller offentliggøres. Den skal snarere læses. Den skal elskes. Den skal følges.«13

Når jeres børn begynder at tænke på at modtage deres patriarkalske velsignelser, så hjælp dem til at forstå velsignelsens hellige natur og formål. Tilskynd dem til bønsomt selv at beslutte sig for, hvornår de skal modtage en. Undervurder ikke deres evne til selv i en ung alder at lære og vokse af deres patriarkalske velsignelse, især med jeres hjælp.