Liahona
Jeres overlevelsesguide for unge voksne: Opløftende citater fra vores ledere til, når I har mest brug for dem
Februar 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Jeres overlevelsesguide for unge voksne: Opløftende citater fra vores ledere til, når I har mest brug for dem

Sommetider har vi brug for trøstende sandheder, når livet er svært.

Billede
ung mand med høretelefoner, der ser solnedgangen

Voksenlivet kan være en vidunderlig tid fuld af nye oplevelser og spændende muligheder. Men det kan også være svært. Sommetider kan fremtiden se trist ud, når vi venter på lovede velsignelser, eller når tilværelsen ikke bliver, som vi havde forestillet os.

I disse øjeblikke kan vi se på de inspirerede ord fra vores profeter, apostle og andre kirkeledere. De er fuldt ud klar over, hvor skør denne tid i livet kan være, og har delt livsændrende råd specifikt til os.

Her er blot nogle få af deres opmuntrende budskaber til unge voksne, som hjælp til os alle på livets rejse:

Når I er bekymrede for fremtiden

»På en måde er jeres små og enkle ofre dagliglivets prikker, der udgør jeres livs mesterværk. I kan måske ikke se, hvordan prikkerne er forbundet nu, og det har I ikke brug for endnu. Hav blot tro nok til det øjeblik, som I nu lever i. Stol på Gud og ›af det, som er småt, [kommer] det, som er stort‹ (L&P 64:33) …

Eftersom Gud har givet jer handlefrihed, kan I vælge at gå i mange retninger og stadig leve et meget tilfredsstillende liv. Livet på jorden er en åben vælg-dit-eget-eventyr-historie. I har befalinger, I har pagter, I har inspireret profetisk råd, og I har Helligåndsgaven. Det er mere end tilstrækkeligt til at lede jer til lykke på jorden og evig glæde.«

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum, »Jordelivets eventyr« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 14. jan. 2018), Evangelisk Bibliotek.

Når I ikke føler, I er gode nok

»Måske ser vi alle os selv som lidt mindre, end vi er. Uværdige. Talentløse. Ikke noget særligt. Manglende hjerte, sind, ressourcer, karisma eller status til at være til nytte for Gud.

I siger, at I ikke er fuldkomne? I er ikke gode nok? Velkommen i klubben!

I er måske lige præcis den person, Gud leder efter.

Gud har ikke brug for, at I er exceptionelle, for slet ikke at tale om fuldkomne.

Han vil tage jeres talenter og evner og mangedoble dem – selvom de kan virke knappe som nogle få brød og fisk. Hvis I stoler på ham og er trofaste, vil han højne jeres ord og handlinger og bruge dem til at velsigne og drage omsorg for mange!«

Ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum, Facebook, 15. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Når I føler jer overvældet af verden

»Kære unge venner, husk på: I er – ligesom Ester – blevet født til en situation som denne. Frygt ikke og vær ikke modløse. Gud vil altid være med jer på jeres rejse. Sørg blot for at tage ham og hans ord med jer, og husk altid at bede for at høre hans røst i skrifterne.«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum, Facebook, 9. mar. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Når I føler jer knust over noget

»Når tillid bliver brudt, drømme slås i stykker og hjerter knuses igen og igen, når vi ønsker retfærdighed og har brug for nåde, når vi knytter knoerne og vores tårer løber, når vi har brug for at vide, hvad vi skal holde fast ved, og hvad vi skal slippe, kan vi altid huske ham. Livet er ikke så ubarmhjertigt, som det sommetider kan se ud. Hans uendelige medfølelse kan hjælpe os til at finde vores vej, sandhed og liv [se Joh 14:6].«

Ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum, »Altid erindre ham«, Liahona, maj 2016, s. 109.

Når I føler jer ensomme

»Når vi opdager Gud, fører uventede svar på bønner os sommetider fra gaden, bringer os til lokalsamfundet, jager mørke bort fra vores sjæl og vejleder os til at finde åndelig tilflugt og en følelse af at høre til i godheden fra hans pagter og blivende kærlighed.«

Ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum, »Alle folkeslag, stammer og tungemål«, Liahona, nov. 2020, s. 41.

Når I føler skyld

»Mine kære unge venner, der er altid en vej tilbage. Jesus Kristus (og hans evangelium) er vejen. I har ikke begået nogen synd så alvorlig, at I er uden for Frelserens kærligheds og forsonende nådes rækkevidde. Når I tager skridt til at omvende jer og følge Guds love, vil I begynde at føle, hvor meget vor himmelske Fader og hans elskede Søn ønsker, at I kommer hjem og bor sammen med dem! De ønsker, I skal være lykkelige. De vil gøre alt, hvad der står i deres magt, som ikke bryder jeres handlefrihed eller deres love, for at hjælpe jer tilbage.«

Russell M. Nelson, »The Love and Laws of God« (foredrag på Brigham Young University, 17. sep. 2019), s. 3, speeches.byu.edu.

Når I har brug for håb

»I vil høre os erklære, ligesom Moroni gjorde, at håb er afgørende, hvis vi skal ›få [d]en arv … som [Gud] har beredt [til os]‹ [Eter 12:32]. Vi ønsker, at I gør krav på den arv som sønner og døtre af en konge. For at gøre det må vi indse, at det håb ikke kun er et budskab og en væremåde for de naturligt optimistiske; det er et privilegium for alle, der tror

Ældste Jeffrey R. Holland, »En fremtid fyldt med håb«, (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2023), Evangelisk Bibliotek.

Når I føler jer udmattede

»Jeg beder jer om at kigge opad, efter I har set indad. De øjne, der kigger ned på jeres, vil være jeres kærlige himmelske Faders, som kan og vil skænke jer alle de ting, I håber på i retfærdighed. I kan ikke få disse velsignelser ved at jage dem. Hold op med at løbe til I bliver udmattede. Vær stille; stands op. Gør det enkelt. Vær sagtmodige og ydmyge af hjertet og bed. Jeg vidner om, at mirakler vil ske, når vi sætter tempoet ned, når vi falder til ro, og når vi knæler ned. Alt, hvad Faderen har, kan en dag blive jeres (se L&P 84:33-38).«

Søster Patricia Holland, »En fremtid fyldt med håb« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2023), Evangelisk Bibliotek:

Når I har brug for forvisning

»Gud ved alt og ser alt. I al evighed vil ingen nogensinde kende jer eller bekymre sig mere for jer, end han gør. Ingen vil nogensinde komme jer nærmere, end han er. I kan udøse jeres hjerte til ham og stole på, at han vil sende Helligånden og engle til at tage sig af jer. Han viste sin ultimative kærlighed, da han sendte sin enbårne Søn for at dø for jer – for at være jeres Frelser og jeres Forløser!«

Præsident Russell M. Nelson, »Evighedens valg« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022), Evangelisk Bibliotek.