2022
Den første sannhet
Juli 2022


Budskap fra områdets lederskap

Den første sannhet

Samfunnet prøver å overbevise oss om at vår identitet og følelse av verdi på en eller annen måte er knyttet til eiendeler, innflytelsesrike stillinger og anerkjennelse av andre. Samfunnet oppmuntrer oss til å være mer opptatt av å “ha” fremfor å “være.”1 Men denne veien fører ofte til et liv med konkurranse og sammenligning, slik at mange av oss blir engstelige, utilfredse og stadig mer isolert. Få unnslipper de hyppige og nådeløse budskapene om at vi ikke strekker til, eller at vi bare ikke holder mål.

Dette er en godt konstruert villfarelse.

Vår motstander forstår hvor viktig identitet er, og ønsker ikke at vi skal oppdage eller forstå hvem vi egentlig er. Men vi er mer enn det verden ønsker at vi skal tro. Kanskje mer enn vi selv kan forestille oss eller innse.

Frelseren tilbragte førti dager og netter i Judeas ørken, i faste, i kommunikasjon med sin Fader og forberedte seg til sin formelle jordiske misjon.2 Det var på denne tiden at motstanderen fristet ham og lokket ham til å tilfredsstille sitt fysiske begjær, søke offentlig anerkjennelse og motta verdens rikdommer eller makt blant mennesker.3 Men mer enn disse tre overordnede fristelsene, bemerket James E. Talmage den mer lumske fristelsen4 underforstått i spørsmålet “Hvis du er Guds Sønn”. Djevelen ønsket at Kristus skulle tvile på hvem han var.

Heldigvis forble han tro og standhaftig. Kristus visste hvem han var. Og dette ga kraft, styrke, hensikt og retning til hans guddommelige oppdrag. Vi er vitne til storheten av dette når han står i synagogen i Nasaret, siterer profeten Jesaja, og med klare og bestemte ordelag bekjentgjør sin guddommelige sønnestatus.5

Ordene “kjenn deg selv” (eller “gnothi seauton” på gammelgresk) er gravert over forgården ved Apollos tempel i Delphi. Denne korte leveregelen på bare to ord er blitt drøftet av Sokrates, Platon, Emerson, Rousseau og utallige andre gjennom hele historien. Alle erkjenner at det ligger kraft i å vite hvem vi er.

Slik det var for Frelseren, kan kunnskap om hvem vi virkelig er bidra til å vise vei for vår adferd og gi oss styrke og veiledning gjennom hele livet. Det er derfor motstanderen er så opptatt av at vi skal tvile på oss selv. Tvil er et effektivt redskap for ham og en svøpe over hele verden i dag. Han ønsker ikke at vi skal ha styrke, kraft, fred og veiledning. Han vil at du og jeg skal stille spørsmål ved våre evner, våre avgjørelser, vår verdi og i særdeleshet vår identitet. Og i tillegg til dette kan vår tids liv noen ganger gjøre at vi føler oss overveldet, alene, glemt, fordrevet og til tider utilstrekkelige.

Men når vi virkelig forstår at vi er et Guds barn, begynner vi å se oss selv slik han ser oss. Vi ser det gode i oss og vårt sanne potensial. Og når vi gjør det, handler og tenker vi annerledes. Vi dømmer mindre, tilgir mer uforbeholdent, og vi er mer tilbøyelige til å elske, tjene, løfte og trøste hverandre. Vårt hovedfokus flyttes over fra å “ha” til å “være” og skape kontakt med andre. Eldste Jeffrey R. Holland underviste at universets første store sannhet er at Gud elsker oss. Han elsker oss helhjertet, uten forbehold eller kompromisser.6

Den første sannheten er kraftfull. Gud elsker deg og du er hans barn. Dette er en del av din evige identitet. Ingenting kan forandre på det. Eldste Uchtdorf underviste: “Dere er sønner og døtre av universets mektigste og mest praktfulle skapning. Han elsker dere med uendelig kjærlighet.”7

I en verden som drukner i tvil, må du ikke tvile på din verdi eller hva vår himmelske Fader føler for deg. Prøv å se forbi ufullkommenheter og tvil om deg selv, og erkjenn den du virkelig er.8

En av hensiktene med livet er å kjenne Gud og Jesus Kristus.9 Men det er også viktig å “kjenne deg selv” og forstå din guddommelige identitet.

Vår mest grunnleggende læresetning er at vi er barn av vår Fader i himmelen. Denne guddommelige relasjonen står over alt annet. Det nye testamente er fylt med læresetninger som dreier seg om å gjenopprette det som er gått tapt og mest dyrebart for ham. Faderen og Sønnens prioritet er tydelig. Dette handler om deg. Du er hans gjerning og hans herlighet. Du er kilden til hans glede. Og Jesu Kristi forsoning er det største uttrykk for vår himmelske Faders kjærlighet til deg.10

Den første store sannhet er at Gud elsker deg. Du er hans barn og er betydningsfull for ham. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Henvisninger

  1. Erich Fromm (1976) To Have or to Be (på norsk: Å ha eller å være). USA Harper & Row.

  2. Matteus 4:1–11.

  3. David O. McKay, Conference Report, okt. 1911, 59.

  4. James E. Talmage, Jesus Kristus, kapittel 10: I Judeas villmark, 1915.

  5. Lukas 4:18–21.

  6. Eldste Jeffrey R. Holland, Den største rikdom, generalkonferansen, oktober 2021.

  7. Eldste Dieter F. Uchtdorf, Speilbildet i vannet, Kirkens skoleverks temakveld ved Brigham Young University, 1. november 2009.

  8. Eldste Dieter F. Uchtdorf, Speilbildet i vannet, Kirkens skoleverks temakveld ved Brigham Young University, 1. november 2009.

  9. Johannes 17:3.

  10. Johannes 3:16.