2022
Hva om mine bønner ikke synes å bli besvart?
Juli 2022


Bare digitalt

Hva om mine bønner ikke synes å bli besvart?

Overvei disse syv forslagene for å lære mer om hvordan vår himmelske Fader besvarer alle rettferdige bønner.

Bilde
mann som kneler ved sengen sin og ber

Illustrasjon: Paul Mann

Gjentatte ganger gjennom hele Skriftene leser vi løftet: “Be til Gud, be, så skal det bli gitt dere. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere” (Joseph Smiths oversettelse, Matteus 7:12 [i Matteus 7:7, fotnote a i den engelske utgaven av Bibelen]). Med et slikt løfte, hvordan skal vi gå frem når vi føler at våre bønner og ønsker ikke blir besvart?

Et naturlig reaksjon kan noen ganger være å lure på om Gud virkelig hører eller besvarer våre bønner, eller kanskje vi tenker: “Han besvarer alle andres bønner, men ikke mine.” Men det finnes andre løsninger som kan hjelpe oss å finne styrke eller håp til å gå videre i tro, eller gjenkjenne de mange måtene vår himmelske Fader allerede besvarer våre bønner på.

Hver løsning kan begynne med å ha tro på Gud, som er “en sannhetens Gud og kan ikke lyve” (Ether 3:12; se også Titus 1:2). Når vi husker denne læren trenger vi ikke lure på om Gud vil besvare våre bønner, og kan i stedet bruke vår energi på å se etter hans hånd og veiledning i vårt liv, vel vitende om at han besvarer alle bønner. Disse syv tilnærmingene deler noen av de mange prinsippene som kan hjelpe oss å forstå hvordan vi kan motta og gjenkjenne velsignelser og svar fra vår himmelske Fader i vårt liv.

1. Stol på at Gud ønsker det beste for deg.

Vår evne til å gå videre i tro kan forbedres betraktelig når vi husker at vår himmelske Fader alltid har vårt beste i tankene. Som eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum underviste, istedenfor å besvare enhver bønn slik vi ønsker, vil han, i sin barmhjertighet “alltid besvare [dine] bønner på den måten og på det tidspunkt som vil være til [ditt] evige beste.”1

Når vi lærer å stole på at vår himmelske Fader virkelig vil svare oss på best mulig måte, kan vi finne fred og takknemlighet istedenfor skuffelse når bønner ikke blir besvart slik vi kanskje hadde håpet. Vi kan “med glede gjøre alt som står i vår makt,” med forventning om at “hans arm skal bli blottet” (Lære og pakter 123:17) i mer gledelige, fremtidige velsignelser.

2. Studer det og søk konkret veiledning.

President Russell M. Nelson underviste at: “Herren elsker innsats.”2 Vi kan ikke forvente svar hvis vi ikke er villige til å gjøre arbeidet. Da Oliver Cowdery ikke mottok en velsignelse han søkte, minnet Herren ham (og oss) på følgende:

“Se, du har ikke forstått, du har antatt at jeg ville gi det til deg selv om du ikke tenkte mer på det enn å adspørre meg.

Men se, jeg sier deg at du må tenke det ut i ditt sinn, så må du adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig” (Lære og pakter 9:7–8).

Hvis vi venter på et konkret svar på et generelt spørsmål, kan vi i stedet bytte til et velstudert, konkret spørsmål og deretter søke bekreftelse. Hvis vi for eksempel ber om å få vite “Hva bør jeg gjøre nå?” uten å gjøre mye mer enn å be om veiledning, må vi kanskje i stedet sørge for at vi har utforsket våre muligheter, overveid dem grundig og fulgt evangeliets prinsipper for å velge det beste alternativet, og deretter presentere dette alternativet for Herren for å få en bekreftelse på at det er det rette valget.

3. Vær åpen for flere muligheter.

Å huske at Guds “veier [er] høyere enn [våre] veier” (Jesaja 55:9; se også vers 8, uthevelse tilføyd) kan hjelpe oss å være åpne for de forskjellige måtene vår himmelske Fader kan besvare våre bønner på. Eldste Scott underviste for eksempel hvordan bønner om å bli helbredet kan bli besvart på mange måter: “Det er viktig å forstå at Hans legedom kan bety å bli helbredet eller få sine byrder lettet, eller endog bli klar over at det er umaken verd å holde tålmodig ut inntil enden, for Gud trenger tapre sønner og døtre som er villige til å bli polert når det i hans visdom er hans vilje.”3

Å studere Skriftene og profetiske læresetninger knyttet til emnet vi ber om, kan hjelpe oss å gjenkjenne svar – i mange former – som vår himmelske Fader kan tilby oss. Dette hjelper oss å unngå å være myopisk4 og i stedet være åpne for Guds vilje og kunnskap.

4. Ta ydmykt imot et “nei.”

Noen ganger er “[ditt] evige beste” å få svaret “nei.” Når det skjer, kan vi finne styrke i dette rådet fra president Nelson, som kan hjelpe oss å gjenkjenne Guds kjærlighet og barmhjertighet:

“Ikke alle våre bønner vil bli besvart slik vi ønsker. Av og til vil svaret være nei. Vi skulle ikke bli overrasket. Kjærlige jordiske foreldre sier ikke ja til enhver forespørsel fra sine barn …

Vi skulle be i harmoni med vår himmelske Faders vilje. Han ønsker å prøve oss, styrke oss og hjelpe oss å leve opp til alt vi kan bli. Da profeten Joseph Smith satt fengslet i Liberty fengsel, tryglet han om lindring. Hans bønner ble besvart med en forklaring: ‘Alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode’ [Lære og pakter 122:7].”5

Når vi får et “nei,” kan vi finne en annen styrke i å se etter all den vekst, erfaring og godhet som er følger av våre omstendigheter.

5. Husk at Gud respekterer handlefrihet.

Noen svar vi ber om, kan kreve at vi først bruker vår handlefrihet og handler i tro før vi får svar. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa at da Israels barn måtte krysse elven Jordan, så de ikke vannet dele seg før etter at de hadde gått ut i det (se Josva 3:15–16). Som han underviste: “Sann tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører alltid til handling.”6

Er vi villige til å handle i tro uten et svar og stole på Guds løfter og læresetninger? I så fall kan vi oppdage at vår himmelske Fader venter og ikke gir oss svar “før [vår] tro er prøvd” (Ether 12:6). Noen ganger er kanskje ikke handlingen vi trenger å gjøre, direkte relevant for ønsket vi søker, men snarere en forandring i hjertet for å forberede oss til å motta svaret.

Legg for eksempel merke til ydmykhetens rolle i forhold til velsignelsene som loves i Lære og pakter 112:10: “Vær du ydmyk, og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner.” Vi kan overveie hvordan ydmykhet kan hjelpe oss å bruke vår handlefrihet til å søke og motta de velsignelser som vår himmelske Fader ønsker å gi oss.7 Vi kan også studere Guds ord for å finne andre egenskaper vi kan utvikle for å kvalifisere oss til å motta noen velsignelser vi søker.

Alternativt kan noen svar vi ber om, kreve at andre bruker sin handlefrihet til å handle. Vi kan for eksempel be om at noen vender tilbake til full aktivitet i Kirken, endrer en adferd eller gir oss en mulighet vi ønsker oss. I hvert tilfelle er en annen persons handlefrihet involvert. Og fordi handlefrihet er så viktig for vår himmelske Fader – selve “krigen i himmelen ble utkjempet over vår handlefrihet”8 – er det viktig å huske på at han ikke vil ta bort en annens handlefrihet, selv ikke for å besvare våre bønner.

Hvis vi ikke synes å finne svar på en bønn som er avhengig av andres handlinger, kan vi også, istedenfor bare å be om at den andre personen må forandre seg, be om å få vite hva vi kan gjøre for å øke kjærligheten eller tålmodigheten i våre relasjoner, overvinne våre egne svakheter (se Matteus 7:3–5), eller forbedre våre ferdigheter for å hjelpe oss å kvalifisere oss til en ny mulighet.

6. Vær “verdig til å motta åpenbaring.”9

Hvis vi har vanskelig for å motta svar på bønn, kan vi sørge for at vi er verdige til stadig å være ledsaget av Den hellige ånd. President Nelson underviste: “Hvis noe hindrer oss i å åpne døren til himmelsk veiledning, må vi kanskje omvende oss. Omvendelse gjør det mulig for oss å åpne døren slik at vi kan høre Herrens røst oftere og tydeligere.”10

Dette innbefatter å takle følelsene våre. Eldste Scott underviste: “Den hellige ånds inspirerende innflytelse kan bli overdøvet eller maskert av sterke følelser som sinne, hat, lidenskap, frykt eller stolthet. Når slike innflytelser er tilstede, er det som å prøve å nyte den utsøkte smaken av en drue mens man spiser en jalapeño. Begge smakene er der, men den ene tar helt overhånd over den andre. På samme måte overstyrer sterke følelser de nesten umerkelige tilskyndelsene fra Den hellige ånd.”11

Les om hvordan vi mer fullstendig kan rense vårt liv for å motta veiledning fra vår himmelske Fader i “Å vokse inn i åpenbaringens prinsipp”, av president Nelson og “Motta åndelig veiledning”, av eldste Scott.

7. Fortsett å be og hold fast i troen.

Uansett hva du gjør, må du ikke slutte å be. “Be også når du ikke har noe ønske om å be,” underviste eldste Scott.12 Bruk dette øyeblikket til å sikre, mer enn noen gang før, din åndelige grunnvoll.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum underviste hvorfor dette er så viktig: “Når du møter en prøve på tro – samme hva du gjør, så trekker du deg ikke bort fra Kirken! Å distansere deg fra Guds rike under en prøve på tro, er som å forlate en sikker stormkjeller akkurat idet tornadoen kommer til syne.”13

Som eldste James B. Martino i De sytti minnet oss på: “Hvis dere ‘har følt en trang til å synge den forløsende kjærlighets sang, vil jeg spørre dere: Har dere denne følelsen nå?’ [Alma 5:26]. Hvis dere ikke føler det nå, kan dere føle det igjen, men tenk på Nephis råd [i 1 Nephi 15:10–11]. Vær lydig, husk de gangene dere tidligere har følt Ånden, og be i tro. Svaret vil komme, og dere vil føle Frelserens kjærlighet og fred. Det kommer kanskje ikke plutselig eller i den form dere ønsker, men svaret vil komme. Gi ikke opp! Gi aldri opp!”14

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste at når “bønner … synes å gå ubesvart gang etter gang … trenger du tro.” Han sa at denne troen må være “mektig tro, tro som opprettholder oss her og nå, ikke bare på dommens dag eller et eller annet sted i celestial herlighet.”15