2022
Tempelordinanser: Forberedelse til å vende tilbake til Guds nærhet
Juli 2022


“Tempelordinanser: Forberedelse til å vende tilbake til Guds nærhet”, Liahona, juli 2022.

Tempelordinanser: Forberedelse til å vende tilbake til Guds nærhet

Jeg oppfordrer dere til flittig å lære om og verdsette den evige betydningen av tempelpakter, tempelordinanser og tempelarbeid når dere arbeider med flid for å komme til Frelseren.

Bilde
Åpent hus i Mesa Arizona tempel

Fotografi av åpent hus i Mesa Arizona tempel: Leslie Nilsson

Guds gjerning og hans herlighet er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39) – å forberede oss til å leve “på en høyere og helligere måte”1 slik at vi kan vende tilbake til hans nærhet.

I sin uendelige og evige barmhjertighet har Herren, gjennom sine profeter og apostler, stadig oppfordret sine sønner og døtre til å forberede seg til hans komme og bli et Sion-folk – rede til å bli oppreist for å møte ham (se Alma 12:24; 34:32; Lære og pakter 45:45; 65:5; 88:96–97). Og alltid sentralt i denne forberedelsen har det vært å lære Jesu Kristi lære, utøve tro på ham, omvende seg og motta hellige pakter og ordinanser.

Eksempler i Det gamle testamente på Guds oppfordring til sine barn om å forberede seg til å etterleve en høyere lov og motta frelsens pakter og ordinanser er lærerike for oss i dag.

I 2 Mosebok oppfordret Gud Israel til å bli “min eiendom” og til å helliggjøre seg som forberedelse til å møte ham (se 2 Mosebok 19:4–6, 10–11, 17).. Jehova ga Israel “steintavler og loven og budet” (2 Mosebok 24:12), og de inngikk en pakt med Gud og sa: “Alt det Herren har sagt, vil vi gjøre” (2 Mosebok 19:8; se også 24:3). Herren lovet at hvis de var lydige mot sine pakter, ville han bo blant dem (se 2 Mosebok 29:45–46).. Men da Israel var vitne til “Herrens herlighet” (2 Mosebok 24:16) på Sinai-fjellet, ble de redde, holdt seg langt borte og gjorde til slutt opprør mot Gud (se 2 Mosebok 20:18–21; 32:1–6).

Et annet eksempel i Det gamle testamente er at kong Salomo bygget et hus til Herren (se 1 Kongebok 6:11–13). Paktens ark og andre hellige kar ble plassert på “det aller helligste” (1 Kongebok 8:6), og “Herrens herlighet fylte Herrens hus” (1 Kongebok 8:11). Salomo holdt en innvielsesbønn og ba om at timelige og åndelige velsignelser måtte bli skjenket det angrende og bønnfylte Israel. Herren hørte deres bønner om påkallelse og lovet Israel store velsignelser hvis de var lydige. Likevel forlot Israel Herren og tilba falske guder. Se 1 Kongebok 9–11.)

Andre profeter i Det gamle testamente søkte flittig å undervise og helliggjøre Israel slik at “de kunne se Guds åsyn, men de forherdet sine hjerter og kunne ikke tåle hans nærvær” (Lære og pakter 84:23–24).

Gjentatte ganger var Israels barn vantro, redde eller uvillige til å forandre seg. De ønsket en lettere vei. De hadde lagt sin elsk på verdslige ting, eller de gjorde villig opprør mot Herren og hans profeter. Hver gang Israel vendte seg bort fra Gud og forlot sine pakter og ordinanser, ble Herrens vrede “opptent mot dem” (Lære og pakter 84:24), og de kunne ikke motta fylden av hans herlighet.

Den guddommelige hensikten med innsamling

Herrens innsats for å samle sitt folk og velsigne dem gjennom tempelpakter og ordinanser, blir også gjenfortalt i Det nye testamente og Mormons bok. Frelseren sa: “Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke.” (Matteus 23:37; se også 3 Nephi 10:4–6).

Profeten Joseph Smith forklarte: “Hva var hensikten med å samle … Guds folk i noen tidsalder? … Hovedhensikten var å bygge et hus for Herren hvor han kunne åpenbare for sitt folk ordinansene i sitt hus og herlighetene i sitt rike og undervise folket om frelsens vei … slik at de kunne … motta åpenbaringer fra himmelen og bli fullkommengjort i de ting som hører Guds rike til – men de ville ikke.2

Herren ønsker å samle sine barn i denne evangelieutdeling og har åpenbart “ting som er blitt holdt skjult fra før verdens grunnvoll ble lagt … alle ting som hører til dette hus og dets prestedømme” (Lære og pakter 124:41–42). Han oppfordrer oss alle til å forberede oss til å vende tilbake til hans nærhet – gjort mulig ved hans sonoffer: “Se, det er min vilje at alle som påkaller mitt navn og tilber meg ifølge mitt evige evangelium, skal samles og stå på hellige steder” (Lære og pakter 101:22).

Hvorfor er tempelordinanser så viktige?

Templer er de aller helligste av alle steder for tilbedelse. Alt som læres og gjøres i templer i de siste dager, understreker vår himmelske Faders store plan for lykke, Jesu Kristi guddommelighet og hans rolle som vår Frelser. De pakter som mottas og de ordinanser som utføres i templer er avgjørende for helliggjørelsen av vårt hjerte og for den endelige opphøyelse av Guds sønner og døtre.

“Og dette større prestedømme forvalter evangeliet og har nøkkelen til rikets mysterier, ja, endog nøkkelen til kunnskapen om Gud.

Derfor, i dets ordinanser blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt,

og uten prestedømmets ordinanser og prestedømmets myndighet, blir ikke guddommelighetens kraft tilkjennegitt for mennesker i kjødet” (Lære og pakter 84:19–21).

Hellige ordinanser som mottas verdig og stadig huskes, åpner himmelske kanaler som guddommelighetens kraft kan strømme gjennom til vårt liv. Ved å motta prestedømsordinanser og inngå og holde hellige pakter, trekker vi i åk sammen med Frelseren (se Matteus 11:28–30)3 og kan bli velsignet med styrke utover vår egen til å overvinne jordelivets fristelser og utfordringer når vi forbereder oss til å vende tilbake til Guds nærhet.

Velsignelsene ved tempelpakter og ordinanser

Bilde
portrett av Jesus Kristus

Detalj fra Christ and the Young Child [Kristus og det lille barnet], av Carl Heinrich Bloch

To av de viktige velsignelsene som mottas fra tempelpakter og ordinanser, er økende glede og kraft.

Forløseren er den ypperste og eneste kilden til varig glede. Ekte glede kommer ved å utøve tro på Herren Jesus Kristus, verdig motta og trofast overholde hellige ordinanser og pakter, og å strebe etter å bli virkelig omvendt til Frelseren og hans hensikter.

Alma lærte sin sønn at større hellighet og glede i vårt liv gjøres mulig når vi blir renset og helliggjort gjennom Jesu Kristi forsoning. Kun ved å ha tro på vår Forløser, omvende oss og å holde pakter, kan vi gjøre krav på den varige lykken som vi alle ønsker å få oppleve og beholde.4

Legg merke til løftet om glede fra president Russell M. Nelson: “Vi oppfordrer alle Guds barn på begge sider av sløret til å komme til sin Frelser, motta det hellige tempels velsignelser, nyte varig glede og kvalifisere seg til evig liv.”5

I vår tid mens mørkets makter raser og “trengslenes uvær oss truer”,6 er beskyttende kraft tilgjengelig for hver enkelt av oss i og gjennom tempelets pakter og ordinanser (se Lære og pakter 38:32; 43:16; 76:39–42; 105:11–12, 33; 138:12–15). Nephi hadde et syn: “Jeg, Nephi, så at Guds Lams kraft falt … på Herrens pakts folk … og de var væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft i stor herlighet” (1 Nephi 14:14).

I innvielsesbønnen for Kirtland tempel ba profeten Joseph Smith Faderen om “at dine tjenere kan gå ut av dette hus væpnet med din kraft” og “at intet ugudelig forbund skal … oppstå og få overhånd over ditt folk som ditt navn skal hvile over i dette hus” (Lære og pakter 109:22, 26).

Bilde
Kirtland tempel

A Glorious Light – Kirtland Temple [Et strålende lys – Kirtland tempel], av Glen S. Hopkinson, kopiering ikke tillatt

Hver enkelt av oss skulle strebe etter å lære om og bedre forstå den beskyttende kraften i pakter og ordinanser som er tilgjengelige i Herrens hus – slik at vi som disipler kan “stå på hellige steder og … ikke rokkes” (Lære og pakter 45:32) og “gjøre motstand på den onde dag” (Efeserne 6:13).

Innbydelse og vitnesbyrd

Jeg innbyr deg til flittig å lære om og verdsette den evige betydningen av tempelpakter, tempelordinanser og tempelarbeid når du arbeider med flid for å komme til Frelseren og motta velsignelsene som er gjort mulig gjennom hans forsoning. Og jeg vitner med glede om at Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus lever, og deres største ønske er at vi skal vende tilbake til deres nærhet og ta del i deres herlighet (se Lære og pakter 97:16; 101:38).