2022
Da ingenting i mitt liv fylte meg med glede, vendte jeg meg til evangeliet
Juli 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Da ingenting i mitt liv fylte meg med glede, vendte jeg meg til evangeliet

Jeg følte at noe manglet i hjertet mitt – helt til jeg oppdaget den sanne, evige glede som kommer av Jesu Kristi evangelium.

Bilde
Ung filippinsk kvinne som lener seg mot rekkverk

Det var nok en dyster, livløs og kjedelig dag. Den siste tiden hadde alt vært det samme, og selv om jeg prøvde å være lykkelig, kjedet jeg meg og var rastløs. Det var midt i covid-19-pandemien, landet mitt var nedstengt, og vi ble alle oppfordret til å være hjemme inntil vi fikk ytterligere beskjed.

Hver dag når jeg så på meg selv i speilet, så jeg en tomhet der. Det kan ha vært fordi jeg ikke kunne treffe vennene mine eller fordi jeg på det tidspunktet ikke kunne arbeide eller forsørge familien min. Jeg hadde nettopp fullført utdannelsen og ønsket å bli lærer, men jeg måtte først bestå en eksamen som hadde blitt utsatt på grunn av pandemien.

Jeg følte meg ulykkelig, som om noe manglet i hjertet mitt, men jeg klarte ikke helt å finne ut hva dette kunne være eller hvordan jeg kunne finne det.

Møte med misjonærene

En kveld bladde kusinen min gjennom en bok. Den var mørkeblå og hadde tittelen “Ang Aklat ni Mormon.” Hun hadde nylig gått sammen med venninnen sin til noe som heter “familiens hjemmeaften,” og hadde helt siden da snakket med misjonærer på telefonen noen kvelder i uken. Akkurat denne kvelden snakket hun i telefonen mens hun skumleste boken, da hun plutselig spurte meg om jeg kunne hjelpe henne å svare på et spørsmål fra en av misjonærene.

“Virkelig?” tenkte jeg. “Det er du som blir spurt, så hvorfor må jeg hjelpe?”

Men jeg ga etter og spurte henne hva spørsmålet var. Og hun sa: “Ano daw layunin mo sa buhay?” (“Hva tror du er din hensikt i livet?”)

Hjertet begynte å slå veldig fort da jeg hørte spørsmålet.

“Det er dette! Det er dette jeg har lett etter. Det er dette jeg har savnet i hjertet mitt,” tenkte jeg.

Jeg stirret på kusinen min, smilte og lånte telefonen for å svare på misjonærens spørsmål. Jeg fortalte ham at jeg trodde at hensikten med livet er å være lykkelig, nyte livet og tjene andre og være snille mot dem. Og han var enig!

Han og ledsageren hans spurte også om de kunne undervise min kusine og meg mer om evangeliet, og vi sa ja. Familien min ble undervist av misjonærer da jeg var liten. Min mor er medlem, men hadde vært mindre aktiv mesteparten av mitt liv, men etter samtalen på telefonen ønsket jeg å lære mer.

Hver gang misjonærene delte noe om evangeliet, følte jeg glede i mitt hjerte, spesielt når jeg lærte om frelsesplanen og løfter fra vår himmelske Fader og Frelseren. Til slutt gikk vi i kirken, og medlemmene ønsket oss velkommen med sine varme hjerter og hjelpende hender.

Jeg kunne føle i mitt hjerte at jeg tok den rette veien. Og etter noen måneder ble jeg døpt av en nær venn som hadde hjulpet meg å gå fremover i evangeliet.

Kilden til sann lykke

Det var vanskelig å gjøre mange endringer i livet mitt etter å ha blitt medlem av Kirken. Og livet mitt er langt fra lett eller lykkelig hele tiden. Men når jeg har fått nye muligheter til å tjene og styrke mitt vitnesbyrd, har jeg med sikkerhet fått vite at evig glede virkelig finnes i dette evangeliet.

Jeg føler glede i mitt hjerte hver gang jeg leser i Skriftene, hører guddommelig inspirasjon fra våre profeter og apostler, og hører vitnesbyrdene til medlemmene rundt meg. Jeg har funnet mitt svar på spørsmålet misjonærene stilte på telefonen: Hensikten med livet er å bli et bedre menneske for Gud, for meg selv og for min familie, samtidig som jeg arbeider flittig etter å vende tilbake til ham. Og denne kunnskapen har gitt meg nøyaktig den lykken jeg har lett etter. Å fortsette å yte tjeneste til andre og ta familien min med til kirken er nå min høyeste prioritet, fordi jeg ønsker at de skal oppleve sann glede.

President Russell M. Nelson underviste: “Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv.”1

Jeg vitner også om at sann lykke bare kan finnes ved å følge Jesus Kristus. Enhver mulighet jeg har hatt i Jesu Kristi evangelium, har fylt min sjel med glede, spesielt når jeg har latt disse erfaringene hjelpe meg å komme nærmere ham.

Før covid-19-pandemien hadde jeg vært fornøyd med livet mitt. Men den sanne gleden evangeliet gir, er annerledes enn lykke. Selv i pandemien gir evangeliet meg fred og viser meg hensikten med livet, noe som hjelper meg å fortsette fremover med tro og håp.

Endelig fant jeg min manglende brikke. Jeg trengte gleden som det å følge Jesus Kristus bringer til mitt hjerte og mitt liv, slik vi alle gjør.