2021
Mijn vragen en Christus’ liefde
Januari 2021


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Mijn vragen en Christus’ liefde

Ik heb gemerkt dat ik, als ik mijn vragen als ‘zwakke punten in mijn begrip’ beschouw, met geloof in Christus voorwaarts kan gaan.

Aan het eind van een devotional met president Russell M. Nelson voor jongvolwassenen zegende hij ons ‘met het vermogen om onderscheid tussen goed en kwaad te maken, tussen de wetten van God en de tegenstrijdige stemmen van de wereld.’ Hij zegende ons ‘met macht om de misleidingen van de tegenstander te herkennen […] en met een groter vermogen om openbaring te ontvangen’.1 Wat een geweldige zegen voor ons als jongvolwassenen! Ik weet wat het is om openbaring te ontvangen voor de vragen die ik heb.

Ik ben nieuwsgierig van aard en denk vaak veel te diep na. Ik ben altijd geneigd geweest om vragen te stellen en naar antwoorden te verlangen, en waarheidsvinding is daarbij altijd van doorslaggevend belang geweest. Maar in de loop der jaren voelde ik me soms alleen gelaten of vervuld van schaamte, omdat ik vragen, en zelfs twijfels, over het evangelie en de kerk had. Er staat tenslotte duidelijk in de Schriften: ‘twijfel niet’ (Leer en Verbonden 6:36). En de Heiland vroeg aan Petrus: ‘Kleingelovige, waarom hebt u getwijfeld?’ (Mattheüs 14:31.)

Beseffen wat de zwakke punten in ons begrip zijn

Er was een moment waarop mijn geloof op een laag pitje stond. Maar toch was God in staat om me een prachtige les te leren toen ik in het Boek van Mormon las. Nadat Christus tot de Nephieten had gepredikt, viel Hem iets op. Hij zei: ‘Ik merk dat u zwak bent, dat u niet al mijn woorden, die de Vader Mij heeft geboden op dit tijdstip tot u te spreken, kunt begrijpen’ (3 Nephi 17:2).

Ik kreeg het gevoel dat Christus die woorden tot mij sprak. Ik voelde me zwak en kon niet alles begrijpen wat ik volgens Hem moest weten. Ik werd geraakt door de reactie van Christus op die zwakheid: Christus zag de liefde van de Nephieten, en hoewel ze te zwak waren om zijn woorden te begrijpen, diende Hij hen en had Hij hen lief op een manier die zij wel konden begrijpen.

Op momenten dat ik me te zwak, te moe of te kwetsbaar voel om de woorden van Christus te begrijpen, zegent Hij me met barmhartigheid en begrip. Door zijn liefde krijg ik de kracht om door te gaan en naar de gewenste waarheden te blijven zoeken.

De liefde van Christus voelen terwijl we zoeken naar wat waar is

Maak je geen zorgen als je met waarheid of leerstellingen worstelt. Het is niet erg als je met moeilijke dingen worstelt en vragen of bedenkingen hebt die je door en door verontrusten. Blijf naar waarheid zoeken, en vergeet niet dat God je begrijpt, je liefheeft en blij is dat je je keuzevrijheid gebruikt om naar licht te zoeken. Daar hoef je je niet voor te schamen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Door duisternis en wanhoop heen worstelen en om licht smeken, dat is wat deze bedeling heeft ingeluid. Dat is wat deze bedeling gaande houdt, en het is wat jou gaande zal houden.’2

Door de macht van de Heilige Geest kunnen we de waarheid van alle dingen kennen (zie Moroni 10:5). Maar dat gebeurt zelden meteen of wanneer wij dat willen. In plaats daarvan leren we ‘regel op regel […], voorschrift op voorschrift’ (2 Nephi 28:30). Waarheid komt wanneer de Heer het daar tijd voor vindt. Hij weet wanneer we klaar zijn voor bepaalde kennis, en Hij weet wat we moeten meemaken voordat we die kunnen ontvangen.

Ik ben dankbaar voor een God die ons ondanks zwakheden onderricht, en die ons eerst hoop, dan geloof en ten slotte kennis geeft. En ik weet dat we door persoonlijke openbaring waarheid kunnen ontvangen, zoals president Nelson heeft beloofd. Onze hemelse Vader is begaan met onze vragen, en Hij zal ons leiden. Soms is zijn antwoord dat we een verandering van hart moeten ondergaan, zodat we iets in een ander licht kunnen zien. Soms moeten we eenvoudigweg geduldig en getrouw zijn en luisteren als Hij zegt: ‘bereid uw gemoed voor op morgen’, wanneer Hij ons komt onderrichten (zie 3 Nephi 17:3).

Ik weet dat wij ongeacht ons gebrek aan begrip met hoop en geloof voorwaarts kunnen gaan totdat op een dag alles wordt geopenbaard. Tot dan kunnen we dichter tot Christus komen. Hij ziet onze zwakheid en heeft ons toch lief.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘The Love and Laws of God’ (devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019), 5, speeches.byu.edu.

  2. Jeffrey R. Holland, ‘Cast Not Away Therefore Your Confidence’ (devotional aan de Brigham Young University, 2 maart 1999), 6, speeches.byu.edu.