2021
Profeten en openbaring
Januari 2021


Voor ouders

Profeten en openbaring

Afbeelding
illustration of Joseph Smith and Sidney Ridgon

Beste ouders,

De Leer en Verbonden is een verzameling openbaringen van de Heer. Onze nauwkeurige studie van die openbaringen biedt ons de unieke kans om de stem van de Heiland te leren kennen, want Hij spreekt niet alleen tot zijn profeten, maar bij monde van hen ook tot alle leden van de kerk.

Deze maand staan er in de tijdschriften allerlei aanknopingspunten om met uw kinderen over te praten, bijvoorbeeld over openbaring ontvangen, hoe dat in zijn werk gaat, en dat God tot hen wil spreken.

Evangeliebesprekingen

Vertrouwen in zijn beloften (Leer en Verbonden 6)

Laat de poster op pagina 2 zien en lees de woorden van de Heiland uit afdeling 6 voor. Deze belofte is Joseph Smith en Oliver Cowdery in april 1829 gedaan. Joseph was toen pas 23, maar hij had al afwijzing en vervolging ondervonden. Hoe denkt u dat deze woorden Joseph en Oliver hebben geholpen? Hoe zouden deze woorden op uw leven betrekking kunnen hebben? Wat kunnen we doen om die beloofde zegeningen te ontvangen?

Profeten en persoonlijke openbaring (Leer en Verbonden 1)

De Heer spreekt rechtstreeks tot ons persoonlijk, en bij monde van profeten (zie afdeling 1). Gebruik ‘Evangeliebasis’ op pagina 10 om uw kinderen meer over openbaring te leren. Overweeg de boodschap van president Russell M. Nelson op pagina 6 samen te lezen. Wat denkt u dat God bij monde van zijn profeet tot u zegt? De raad van de profeet kan ertoe leiden dat u aan de hand van het programma Kinderen en jongeren doelen stelt. (Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u ook de toespraak van president Nelson lezen: ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 93–96.)

Hulp bij Kom dan en volg Mij

Sla de ideeën op pagina 26 niet over. Ze ondersteunen uw wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij.

Plezier met de gezinsstudie

Christus zoeken

President Ezra Taft Benson (1899–1994) heeft gezegd: ‘Op bijna elke pagina van […] de Leer en Verbonden wordt er over de Meester gesproken.’1

  1. Stel een timer in op twee minuten.

  2. Laat de gezinsleden snel door het begin van de Leer en Verbonden bladeren en zoveel mogelijk verwijzingen naar Christus opzoeken. Begin bij de inleiding en eindig met afdeling 9.

  3. Als de tijd om is, geeft u iedereen extra tijd om een vers uit te kiezen dat indruk op hen maakt. Geef iedereen de kans zijn tekst te bespreken.

Bespreking: hoe kunnen we ons dit jaar in onze studie van de Leer en Verbonden op Christus richten? Wat kunnen we doen om naar de stem van de Heer te ‘luisteren’?

1, 2, 3, Hij spreekt tot mij

De Leer en Verbonden gaat hand in hand met de Bijbel en het Boek van Mormon, omdat het Christus en zijn openbaringen aan ons verkondigt. In de inleiding van de Leer en Verbonden staat dat we ‘de milde doch resolute stem van de Heer Jezus Christus’ in de openbaringen van dit boek kunnen horen.

  1. Wijs ieder gezinslid in het geheim een nummer toe: (1) Bijbel, (2) Boek van Mormon, of (3) Leer en Verbonden.

  2. Ieder zoekt een treffend vers op in dat boek, waarin de ‘milde doch resolute stem’ van de Heer in beginselen onderwijst of die verklaart.

  3. Vraag hun om de beurt hun vers voor te lezen, zonder te vertellen waar het vers staat. De anderen geven met het opsteken van 1, 2 of 3 vingers aan uit welk standaardwerk het vers volgens hen komt.

Bespreking: hoe vullen de Schriften uit oude tijden en de hedendaagse openbaringen in de Leer en Verbonden elkaar aan om ons meer over Christus te leren en zijn stem te horen? Hoe kunnen we ons meer bewust worden van de stem van de Heer, terwijl we dit jaar de Leer en Verbonden bestuderen?

Noot

  1. Ezra Taft Benson, ‘The Gift of Modern Revelation’, Ensign, november 1986, 79.