2021
In het beginsel openbaring groeien
Januari 2021


In het beginsel openbaring groeien

Ik raad u aan de nodige stappen te zetten zodat u de Heer duidelijker en vaker hoort. Hij wil dat u het onderricht ontvangt dat Hij wil geven.

Afbeelding
photograph of small green plant

Afbeeldingen, Getty Images

Op 30 september 2017 ging ik, na de zaterdagmiddagbijeenkomst van de algemene conferentie, naar ouderling Robert D. Hales in het ziekenhuis. Ik wilde weten hoe het met dit geliefde quorumlid ging. Een paar dagen eerder was hij daar, na een hartinfarct, opgenomen.

Mijn bezoek verliep goed, hij leek aan de beterende hand. Hij werd niet meer kunstmatig beademd, wat een goed teken was.

Die avond sprak de Geest echter tot mijn hart en geest. Ik moest op zondag nogmaals bij hem op bezoek. Tijdens de zondagmorgenbijeenkomst keerde dat gevoel onmiskenbaar terug. Ik had het gevoel dat ik de lunch moest overslaan en mij direct na de bijeenkomst naar ouderling Hales moest haasten. Dat deed ik.

Bij aankomst zag ik dat ouderling Hales’ situatie was verslechterd. Hij overleed helaas tien minuten later. Goddank was ik, samen met zijn lieve vrouw, Mary, en hun twee zoons, aan zijn zijde toen hij heenging.

Ik ben ontzettend dankbaar voor de influisteringen van de Heilige Geest, want Hij zette mij ertoe aan iets te doen wat ik anders niet gedaan had. Waar ik ook erg dankbaar voor ben, is dat er openbaring bestaat en dat de hemelen weer spreken.

Dit jaar ligt de focus van onze studie, thuis en in de kerk, op de Leer en Verbonden. Die ‘goddelijke openbaringen en geïnspireerde verklaringen’ zullen ieder die ze bestudeert en ieder die handelt naar de goddelijke aanwijzingen die ze bevatten, tot zegen zijn. Ze zijn een uitnodiging aan ‘alle mensen overal om de stem van de Heer Jezus Christus te horen’,1 want voorwaar ‘de stem van de Heer is tot alle mensen gericht’ (Leer en Verbonden 1:2).

Dreiging, duisternis, deceptie

Lichamelijke en geestelijke stormen maken deel van dit leven uit, zoals de COVID-19-pandemie nog eens duidelijk heeft gemaakt. De Heiland voorspelde grote verschrikkingen in de tijd die aan zijn wederkomst voorafgaat. Hij zei: ‘Er zullen op verschillende plaatsen hongersnoden en pestilentiën en aardbevingen zijn’ (Mattheüs naar Joseph Smith 1:29).

Bovenop die verschrikkingen komen dan nog eens de duisternis en deceptie die ons omringen. Jezus zei tegen zijn discipelen dat vóór zijn komst ‘de wetteloosheid zal toenemen’ (Mattheüs naar Joseph Smith 1:30).

Satan heeft zijn troepen in stelling gebracht en gaat tekeer tegen het werk van de Heer en wie zich daarvoor inzetten. Vanwege de gevaren die ons bedreigen, is onze behoefte aan goddelijke leiding nog nooit zo groot geweest; en nog nooit is het dringender geweest dat we ons erop toeleggen om de stem van onze Middelaar, Heiland en Verlosser, Jezus Christus te horen.

Kort nadat ik als president van de kerk was geroepen, heb ik gezegd dat de Heer klaarstaat om ons zijn wil te openbaren. Dat is een van zijn grootste zegeningen aan ons.2

Hij heeft ons beloofd: ‘Indien u vraagt, zult u openbaring op openbaring, kennis op kennis ontvangen’ (Leer en Verbonden 42:61).

Ik weet dat Hij op onze smeekbeden zal ingaan.

Zo horen wij Hem

Het is in deze tijd van groot belang dat we weten hoe de Geest tot ons spreekt. Denk aan het openbaringspatroon dat de profeet Joseph Smith ons heeft nagelaten, waarmee we persoonlijke openbaring ontvangen, en antwoord, bescherming of leiding krijgen.

Eerst verdiepen we ons in de Schriften. Dat maakt ons ontvankelijk voor Jezus’ leringen en waarheid. De woorden van Christus ‘zullen [ons] alle dingen zeggen die [wij behoren] te doen’ (2 Nephi 32:3), vooral in deze onzekere en roerige tijden.

Daarna bidden we. Bidden vergt dat we het initiatief nemen. Daarom verootmoedigen wij ons voor God, zoeken een stille plek waar we ons regelmatig kunnen terugtrekken, en storten ons hart voor Hem uit.

De Heiland heeft gezegd: ‘Nader tot Mij en Ik zal tot u naderen; zoek Mij naarstig en u zult Mij vinden; vraag en u zult ontvangen; klop en u zal worden opengedaan’ (Leer en Verbonden 88:63).

Tot de Heer naderen, schenkt troost en bemoediging, hoop en genezing. Daarom bidden we in zijn naam over onze zorgen en onze zwaktes, onze verlangens en onze dierbaren, onze roepingen en onze vragen.

Vervolgens luisteren we.

Als we na ‘amen’ te hebben gezegd nog even op onze knieën blijven, zullen we gedachten, gevoelens en leiding krijgen. U doet er verstandig aan die indrukken op te schrijven, omdat u dan later kunt nakijken wat de Heer van u verwacht.

Door dat proces dag in dag uit, maand in maand uit, en jaar in jaar uit te herhalen, zult u ‘in het beginsel openbaring’ groeien.3

Afbeelding
woman praying in bedroom

Openbaring waardig zijn

De influisteringen van de Heilige Geest herkennen en openbaring ontvangen, wordt moeilijk als we die niet waardig zijn. Waardigheid wil niet zeggen dat we volmaakt moeten zijn, maar we moeten wel aan meer reinheid werken.

De Heer verwacht van ons dagelijkse inspanning, dagelijkse verbetering, dagelijkse bekering. Waardigheid brengt reinheid, en als we rein zijn, wil de Heilige Geest in ons wonen. Als we ‘de Heilige Geest tot [onze] gids’ nemen (Leer en Verbonden 45:57), komen we voor openbaring in aanmerking.

Als iets ons ervan weerhoudt om de deur tot hemelse leiding te openen, moeten we ons misschien bekeren. Bekering opent die deur, zodat we de stem van de Heer vaker en duidelijker horen.

‘De maatstaf is duidelijk’, zegt ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen. ‘Als iets wat wij denken, zien, horen of doen ons vervreemdt van de Heilige Geest dan moeten we ophouden met dat te denken, zien, horen of doen. Als er bijvoorbeeld iets is dat voor amusement moet doorgaan, maar dat ons vervreemdt van de Heilige Geest, dan is die vorm van amusement stellig niets voor ons. Daar de Geest zich niet inlaat met vulgaire, grove of onfatsoenlijke zaken kunnen wij ons daar absoluut niet mee inlaten.’4

Als we in reinheid en gehoorzaamheid toenemen, en daar vasten, ijverig zoeken, de Schriften en de woorden van de levende profeten bestuderen, en familiehistorisch en tempelwerk doen aan toevoegen, zullen de hemelen opengaan. De Heer zal Zich op zijn beurt aan zijn belofte houden: ‘Ik zal u van mijn Geest meedelen, die uw verstand zal verlichten, die uw ziel met vreugde zal vervullen (Leer en Verbonden 11:13).

Misschien moeten we geduld hebben, maar God zal op zijn wijze en op zijn tijd antwoorden.

Verstandig mens

Job heeft verklaard: ‘Het is de Geest van God in de sterveling, en de adem van de Almachtige, die hen verstandig maakt’ (Job 32:8). In dit nieuwe jaar raad ik u aan de nodige stappen te zetten om de Heer duidelijker en vaker te horen. Hij wil dat u het onderricht ontvangt dat Hij wil geven.

Voordat ouderling Hales in oktober 2017 overleed, had hij een korte toespraak voor de algemene conferentie voorbereid. Hij heeft die helaas niet meer kunnen houden. In die toespraak schreef hij: ‘Ons geloof bereidt ons erop voor om in de tegenwoordigheid van de Heer zijn.’5

Als we openbaring ontvangen, en Hij zijn zin, wil en stem aan ons openbaart, brengen we tijd in de tegenwoordigheid van God door (zie Leer en Verbonden 68:4). Mogen wij naar ons geloof handelen, Hem aanroepen, de beloofde openbaring waardig zijn, en handelen naar de leiding die we ontvangen.

Noten

  1. Inleiding tot de Leer en Verbonden.

  2. Zie Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 94.

  3. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 143.

  4. David A. Bednar, ‘Opdat wij zijn Geest altijd bij ons mogen hebben’, Liahona, mei 2006, 30.

  5. Neil L. Andersen, ‘De stem van de Heer’, Liahona, november 2017, 125.