2019
Ons lichaam als een geschenk respecteren
Augustus 2019


Nog een gedachte

Ons lichaam als een geschenk respecteren

Naar een toespraak gehouden tijdens de algemene oktoberconferentie van 2010.

Afbeelding
Your Body Is Like a Temple

Echt succes zal ons deel zijn als we ons leven – dat wil zeggen onze tijd en onze keuzes – toewijden aan de doeleinden van God (zie Johannes 17:1, 4; Leer en Verbonden 19:19). Dan kan Hij ons helpen om onze hoogste bestemming te bereiken.

Iemand die toegewijd leeft, respecteert zijn stoffelijke lichaam als een prachtig geschenk, een goddelijke schepping naar het evenbeeld van God. Een belangrijk doel van het sterfelijke leven is dat iedere geest zo’n lichaam ontvangt en, als tweeledig wezen van lichaam en geest, zijn of haar keuzevrijheid leert gebruiken. Een stoffelijk lichaam is ook essentieel voor de verhoging, want die bereiken we alleen in de volmaakte combinatie van het stoffelijke en het geestelijke. Onze geliefde, herrezen Heer is daar een voorbeeld van. In deze verdorven wereld is het leven soms pijnlijk kort; soms is het lichaam misvormd, gebrekkig of nauwelijks levensvatbaar. Toch is voor iedere geest het leven lang genoeg, en elk lichaam zal in aanmerking komen voor de opstanding.

Wie denken dat ons lichaam niets meer is dan een evolutionaire toevalstreffer, zullen niet het gevoel hebben dat zij verantwoording schuldig zijn aan God of wie dan ook voor wat zij met hun lichaam doen. Maar wij, die een eeuwig perspectief hebben, moeten inzien dat we het aan God verplicht zijn om ons lichaam te respecteren. Met de woorden van Paulus:

‘Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?

‘U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn’ (1 Korinthe 6:19–20).

‘Als we deze waarheden en de adviezen van hedendaagse profeten aannemen, dan takelen we ons lichaam niet toe met bijvoorbeeld tatoeages. Ook ondermijnen we het niet met verdovende middelen of ontheiligen we het met ontucht of onfatsoenlijkheid. Omdat ons lichaam het werktuig van onze geest is, is het heel belangrijk dat we het zo goed mogelijk verzorgen. We moeten het toewijden aan het werk van Christus. Paulus heeft gezegd: ‘Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk’ (Romeinen 12:1).