2015
Oversvøm jorden ved hjelp av sosiale medier
August 2015


Oversvøm jorden ved hjelp av sosiale medier

Fra en tale holdt under utdannelsesuken ved Brigham Young University 19. august 2014.

Bilde
Eldste David A. Bednar

La budskap som er fylt med rettferdighet og sannhet, fare frem over jorden.

Bilde
Black boys looking at a tablet computer.

Vi lever virkelig i en særegen evangelieutdeling.

En evangelieutdeling er en tidsperiode hvor den nødvendige prestedømsmyndighet, de nødvendige ordinanser og den nødvendige doktrinære kunnskap finnes på jorden for å gjennomføre Faderens plan for sine barns frelse. Helt avgjørende for etableringen av en evangelieutdeling er en bemyndiget tjener av Gud, en leder for evangelieutdelingen, som innehar og utøver det hellige prestedømmes myndighet og nøkler. Evangelieutdelinger ble opprettet gjennom Adam, Enok, Noah, Abraham, Moses, Jesus Kristus, Joseph Smith og andre. I enhver evangelieutdeling blir evangeliets sannheter åpenbart – eller utlevert på nytt – så menneskene i denne perioden er ikke helt og holdent avhengige av tidligere utdelinger for kunnskap om vår himmelske Faders plan.

Frafall fra sannheten fant sted i hver av de tidligere evangelieutdelingene. Arbeidet med å frelse sjeler, som ble påbegynt, men ikke fullført i disse tidligere tidsepoker, fortsetter imidlertid i den siste evangelieutdeling. Profeten Joseph Smith forklarte at av denne grunn er fremrullingen av de siste dagers herlighet, evangelieutdelingen i tidenes fylde, “en sak som har opptatt Guds folk i alle tidsaldre. Det er et tema som profeter, prester og konger har dvelt ved med spesiell glede. Med fryd har de sett frem til den tid vi lever i, oppildnet av en himmelsk og frydefull forventning har de sunget, skrevet og profetert om denne vår tid.”1

I den største og siste av alle evangelieutdelinger “er det nødvendig at det finner sted en hel, fullstendig og fullkommen forening og sammenføyning av evangelieutdelinger og nøkler og krefter og herligheter, og at de blir åpenbart fra Adams dager ned til vår tid. Og ikke bare dette, men de ting som aldri har vært åpenbart fra verdens grunnvoll ble lagt, men som har vært holdt skjult for de vise og forstandige, skal bli åpenbart … i denne evangelieutdeling i tidenes fylde” (L&p 128:18).

Evangelieutdelingen i tidenes fylde og teknologi

Vi er velsignet som lever, lærer og virker i denne bemerkelsesverdige evangelieutdelingen. En viktig del av evangeliets fylde som er tilgjengelig for oss i denne spesielle tid, er en mirakuløs utvikling innen nyvinninger og oppfinnelser som har muliggjort og fremskyndet arbeidet med å frelse sjeler – fra tog til telegrafer til radioer til biler til fly til telefoner til transistorer til fjernsyn til datamaskiner til satellittoverføringer til Internett – og til en nesten endeløs liste over teknologier og verktøy som er til velsignelse for oss. Alle disse fremskrittene er et ledd i at Herren fremskynder sitt verk i de siste dager.

I 1862 sa president Brigham Young (1801–77): “Enhver oppdagelse innen vitenskap og kunst som virkelig er sann og nyttig for menneskene, har blitt gitt ved direkte åpenbaring fra Gud, selv om få vil erkjenne det. Den har blitt gitt med den hensikt å berede veien for sannhetens endelige seier, og jordens forløsning fra syndens og Satans makt.”2

Overvei så president Spencer W. Kimballs (1895-1985) ord, uttalt i 1974 da han beskrev fremtidens misjonærarbeid:

“Jeg tror at Herren er ivrig etter å gi oss oppfinnelser som vi legfolk knapt har fått et glimt av… 

Når Herren gir oss disse miraklene innen kommunikasjon, og med våre misjonærers, vår og alle andres økte innsats og hengivenhet, må visselig det guddommelige påbudet gå i oppfyllelse: ‘For sannelig, røsten må utgå fra dette sted til hele verden, til jordens ytterste deler, evangeliet må bli forkynt for enhver skapning’ (L&p 58:64).”3

Og i 1981 sa president Gordon B. Hinckley (1910-2008): “Vi er sikre på at etter hvert som Herrens verk utvides, vil han inspirere mennesker til å utvikle de midler hvorved Kirkens medlemmer, hvor de enn måtte være, kan bli veiledet på en fortrolig og personlig måte av hans utvalgte profet.”4

Budskap og bilder som det før tok dager, uker og måneder å sende og motta, kan nå formidles over hele verden i løpet av sekunder. Vi takker deg, Gud, for profetene som har undervist og forberedt oss på tiden vi nå lever i – og som har oppfordret oss til å bruke teknologiske fremskritt til å støtte Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges vedvarende misjon.5

Herren fremskynder sitt verk, og det er ingen tilfeldighet at disse mektige nyvinningene innen kommunikasjon og oppdagelser finner sted i evangelieutdelingen i tidenes fylde. Sosiale mediekanaler er globale redskaper som kan påvirke mange enkeltpersoner og familier på en personlig og positiv måte. Jeg tror tiden er kommet for oss som Kristi disipler til å bruke disse inspirerte verktøyene riktig og mer effektivt for å vitne om Gud den evige Fader, hans plan for sine barns lykke, og hans Sønn Jesus Kristus som verdens Frelser, til å forkynne at evangeliet virkelig har blitt gjengitt i disse siste dager, og for å utføre Herrens verk.

Noen grunnleggende retningslinjer bør følges når vi bruker sosiale medier til å formidle evangeliebudskap:

1. Vær ekte og konsekvent

Bilde
Filipino young woman using a cell phone.

For det første er vi disipler, og vårt budskap skulle være ekte. En person eller et produkt som ikke er ekte, er falskt, imitert og bedragersk. Våre budskap skulle være sannferdige, ærlige og nøyaktige. Vi skulle ikke overdrive, pynte på eller foregi å være noen eller noe vi ikke er. Innholdet vårt skulle være pålitelig og konstruktivt. Anonymitet på Internett er ikke en tillatelse til å være falsk.

Autentisiteten blir styrket ved at vi er konsekvente. Evangeliebudskapene dere deler, vil bli bedre mottatt hvis deres Kristus-lignende eksempel er tydelig i det gjennomgående mønsteret i innleggene deres.

Søster Bonnie L. Oscarson er et godt eksempel på styrken i å være konsekvent når det gjelder sosiale medier. Da hun ble kalt som Unge kvinners øverste president i april 2013, ble hennes Pinterest-tilhengere dobbelt så mange over natten. Søster Oscarsons tidligere innlegg var rikelig bevis for hennes integritet, noe som fikk en blogger til å spørre: “Ville Pinterest-siden din bestå Bonnie Oscarson-prøven?… Hvem vil folk anta at du er hvis alt de vet, er det som finnes på din sosiale medieside?”6

2. Oppbygge og oppmuntre

For det annet skulle vi og våre budskap søke å oppbygge og oppmuntre, istedenfor å krangle, debattere, fordømme eller fornedre.

Spre evangeliet med uforfalsket kjærlighet og omtanke for andre. Vær tapre og frimodige, men ikke nedlatende med hensyn til å oppholde og forsvare vår tro, og unngå strid. Som disipler skulle vårt mål være å bruke sosiale mediekanaler som et middel til å utstråle lyset og sannheten i Jesu Kristi gjengitte evangelium i en verden som blir stadig mørkere og mer forvirret.

3. Respekter opphavsrett

For det tredje skulle vi og vårt budskap respektere andre menneskers og organisasjoners opphavsrett. Dette betyr ganske enkelt at dere ikke skulle lage deres eget innhold ved hjelp av en annens kunst, navn, bilder, musikk, video eller annet innhold uten tillatelse. Innholdet i mediebiblioteket på LDS.org er, med mindre annet er angitt, klarert for bruk av medlemmer uten at de må søke tillatelse fra Kirken. Ytterligere informasjon om bruk av Kirkens medier kan finnes på social.lds.org.

Når dere deler budskap på Internett, må dere sørge for at andre forstår at dere uttrykker deres personlige tanker og følelser. Vær vennlig å ikke bruke Kirkens logo eller på annen måte antyde at dere snakker for eller på vegne av Kirken.

4. Vær kloke og årvåkne

For det fjerde: Vær kloke og årvåkne med hensyn til å beskytte dere selv og deres nærmeste. Vi skulle huske at Internett aldri glemmer. Alt dere kommuniserer via en sosial mediekanal, vil leve evig – selv om appen eller programmet kanskje lover noe annet. Bare si det eller legg det ut hvis dere vil at hele verden skal få tilgang til deres budskap eller bilde i all fremtid.

Å følge disse enkle retningslinjene vil gjøre det mulig for medlemmer av Kirken over hele verden å lage og dele evangeliebudskap med andre som vil få lyset til å “skinne i mørket” (Mormon 8:16).

En apostels oppfordring

Det som er utrettet så langt i denne evangelieutdeling med å formidle evangeliebudskap gjennom sosiale mediekanaler, er en god begynnelse – men bare et lite drypp. Jeg vil nå oppfordre dere til å bidra til å gjøre dryppet til en flom. Fra og med denne dag ber jeg dere innstendig om å oversvømme jorden med budskap som er fylt med rettferdighet og sannhet – budskap som er ekte, oppbyggende og prisverdige – og bokstavelig talt oversvømme jorden som med en flom (se Moses 7:59-62).

Jeg ber om at vi ikke bare vil delta i en flodbølge som oppstår raskt, for så å trekke seg tilbake like raskt. Jeg foreslår ikke et glitrende initiativ én gang for raskt å gå videre til neste oppgave på vår lange liste over evangelierelaterte ting å gjøre. Vi behøver ikke å bli eksperter på eller fanatikere med hensyn til sosiale medier. Og vi behøver ikke bruke uforholdsmessig mye tid på å skape og spre omstendelige budskap.

Tenk hvilken innflytelse vi kan ha når hundre tusener og millioner av medlemmer av Herrens gjenopprettede kirke bidrar på tilsynelatende små måter til det stigende flomvannet. Måtte våre mange små, personlige bidrag frembringe en jevn nedbør av rettferdighet og sannhet som gradvis svulmer i en mengde bekker og elver – og til slutt blir en flom som feier over jorden. “Derfor, bli ikke trette av å gjøre godt, for dere legger grunnvollen til et stort verk, og ut av små ting kommer det som er stort” (L&p 64:33).

Vi har blitt og blir velsignet på så mange måter. Og den som mye er gitt, av ham skal mye kreves. Jeg ber om at dere fullt ut må lære å forstå den åndelige betydningen og velsignelsen av å leve i evangelieutdelingen i tidenes fylde, at dere må ha øyne til å klart se både mulighetene og fallgrubene ved den bemerkelsesverdige teknologi som er tilgjengelig for oss i dag, at dere må øke deres evne til å bruke disse inspirerte verktøyene riktig, og at dere må motta inspirasjon og veiledning med hensyn til hvilken rolle dere skulle spille for å bidra til å oversvømme jorden med sannhet og rettferdighet. Hvis dere går fremover i dette hellige arbeidet, lover jeg at dere vil bli velsignet i jordelivet på de personlige, konkrete og nødvendige måter som vil forberede dere for evigheten.

Noter

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 186.

  2. Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), 18-19.

  3. Spencer W. Kimball, “When the World Will Be Converted,” Ensign, okt. 1974, 10-11.

  4. Gordon B. Hinckley, “Faith: The Essence of True Religion,” Ensign, nov. 1981, 5.

  5. Se “Ha takk for profeten du sendte,” Salmer, nr. 17.

  6. “Would Your Pinterest Page Pass the Bonnie Oscarson Test?” latterdaysaintwoman.com.