2015
En av mine venner ønsker å prøve noe dårlig bare én gang så hun kan forstå når folk snakker om det. Hvordan kan jeg hjelpe henne å forstå at det ikke er en god idé?
Juni 2015


Spørsmål og svar

“En av mine venner ønsker å prøve noe dårlig bare én gang så hun kan forstå når folk snakker om det. Hvordan kan jeg hjelpe henne å forstå at det ikke er en god idé?”

Noe av det beste du kan gjøre er å hjelpe vennen din å huske hvorfor vi har bud. Vår himmelske Fader gir oss bud fordi han elsker oss og vet at de vil gjøre oss lykkelige og hjelpe oss å bli ham lik.

I Det nye testamente sa Frelseren: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud” (Johannes 14:15). Hjelp din venn å innse at å velge det rette viser kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus og takknemlighet for hans forsoning og evangelium.

Du kan også minne henne på at å gjøre dårlige ting medfører dårlige konsekvenser, selv om det bare er én gang. Vi kan ikke oppleve synd og unngå dens virkning. Bevisst ulydighet mot Guds bud er som å trekke seg bort fra vår himmelske Fader og fortelle ham at han ikke betyr like mye som våre venner eller andre mennesker gjør.

Vår himmelske Fader elsker oss, og han vil velsigne oss med Åndens veiledning når vi holder hans bud. Hvis vi er lydige, vil Ånden lære oss mer enn vi noensinne kunne lært ved å eksperimentere med synd.

Vi behøver ikke å eksperimentere

Du kan lære vennen din at “alt som er godt, kommer fra Gud, og alt som er ondt, kommer fra djevelen” (Alma 5:40). Jeg ville også forklart at enhver handling har konsekvenser, og at vi ikke skulle gjøre noe som kan skade oss. Vi behøver ikke å oppleve det onde. Det finnes allerede så mye ondt rundt oss, og det er lett å se at mange lever i elendighet fordi de ikke holder budene.

Vinicius S., 17 år, São Paulo, Brasil

Fortell hvordan du overvinner fristelse

Fortell vennen din at det som virkelig betyr noe, er hennes stilling overfor Herren. Vi må ikke gi opp vår evige frelse i bytte mot en timelig erfaring. Dessuten vil du være til mye større hjelp for vennen din hvis du kan fortelle henne hvordan du har overvunnet fristelse.

Emily G., 19 år, Puerto Rico

Vi har guddommelige muligheter

Du kan vennlig forklare for din venn at selv om ett dårlig valg kan virke harmløst, kan det føre til mer alvorlige synder. Du kan også dele dette skriftstedet: “Jeg, Herren, kan ikke se på synd og på noen som helst måte samtykke i den” (L&p 1:31). Minn din venn på at selv én erfaring med synd kan gjøre oss mindre følsomme for Åndens røst. La henne ikke minst få vite at du er glad i henne og at det å velge det rette er en del av hennes guddommelige muligheter som en Guds datter.

Adriana F., 17 år, Arizona, USA

Bare én gang vil skade

Alle dårlige ting, selv om du bare gjør dem én gang, driver Ånden bort. Hvis Ånden forlater deg, vil det være lettere for Satan å friste deg til å gjøre flere dårlige ting. Dessuten må du omvende deg fra alle dine synder, uansett hvor mange ganger du begår dem, og det kan være en lang og smertefull prosess å omvende deg fra alvorlige synder.

Emily L., 14 år, Utah, USA

Vær sterk

Forsikre henne om at du er glad i henne og ønsker å hjelpe henne å velge det rette. Jeg vet av personlig erfaring at vi ikke trenger å gjøre de samme valgene som en annen for å identifisere oss med vedkommende. Når vi etterlever evangeliet, vil Ånden hjelpe oss å forholde oss til andre mennesker. Minn vennen din på at hun må være sterk, slik at hun kan hjelpe andre å adlyde budene. Be om at du må være i stand til å hjelpe henne.

Vanina P., 19 år, Buenos Aires, Argentina

Du vil kanskje ikke klare å slutte

Jeg ville bedt vennen min om ikke engang å tenke på det. Det er ingen god idé å gjøre noe dårlig én gang, for man vil kanskje ikke klare å slutte når man først har begynt. Vår himmelske Fader ga oss bud for at vi skulle være trygge og lykkelige.

Douglas B., 13 år, California, USA

Det begynner i det små

Eldste Jeffrey R. Holland sa en gang at “en reise på tusen kilometer begynner med ett skritt, så trå varsomt” (“Ingen plass for min sjels fiende,” Liahona, mai 2010, 45). Jeg ville hjulpet min venn å forstå at Satan bruker små fristelser til å få oss inn på en dårlig vei. Når du prøver noe dårlig, selv om det bare er én gang, lar du Satan og hans tilhengere friste deg til å gjøre det om og om igjen.

Similoni F., 18 år, Utah, USA