2015
Stol på Herrens bekreftelser
Juni 2015


Stol på Herrens bekreftelser

Vi blir kanskje ikke alltid befridd fra våre prøvelser, men når vi søker Herrens bekreftelser, kan vi vite at alt er vel også i vanskelige tider.

Bilde
Mongolian young woman standing by a curtained window looking out.

Jeg satt i det celestiale rom i templet og overveiet retningen livet mitt var i ferd med å ta – så absolutt ute av kurs sammenlignet med det jeg hadde planlagt. I likhet med mange andre unge voksne, bar tankene preg av bekymringer: Hvordan kunne jeg balansere gode karakterer og et sosialt liv? Skulle jeg slutte i jobben? Finne en annen? Hvordan kunne jeg spare penger når jeg ikke hadde noen? Hvorfor var jeg ikke gift? Listen fortsatte smertefullt i det uendelige. Jeg hadde dratt til templet for å søke trøst og be om en bekreftelse på at mitt liv var i vår himmelske Faders hender. “Vil alt ordne seg i livet mitt?” spurte jeg. Svaret kom raskt og sikkert til mitt sinn: “Alt er vel.”

I samme øyeblikk forsto jeg at selv om livet mitt ikke gikk slik jeg hadde planlagt, var det likevel i samsvar med hans plan, og han hadde kontroll. Den gode vissheten om at han er oppmerksom på meg og tar seg av meg, selv om han ikke alltid tar bort mine prøvelser, har hjulpet meg gjennom mange vanskeligheter. Når vi forstår, søker og venter på disse bekreftelsene, kan vi vite at Herren hjelper oss gjennom byrdene som pålegges oss.

Bekreftelse fremfor befrielse

Befrielse fra våre prøvelser er åpenbart ikke alltid Herrens svar på våre oppriktige anmodninger. I stedet vil han kanskje velsigne oss med uvurderlige stunder med visshet gjennom personlig åpenbaring – visshet om at han veileder oss og vil befri oss fra våre prøvelser. Disse bekreftelsene vil kanskje ikke befri oss fra våre prøvelser, men kanskje gi oss styrken vi trenger til å befri oss selv, selv om denne befrielsen ganske enkelt er trøst fra Den hellige ånd. Jeg har sett mange eksempler i Skriftene på hvordan Herren sender bekreftelser fremfor befrielse.

Mens Helaman ledet sine 2000 unge krigere og andre nephittiske styrker, fikk de en bekreftelse fra Herren. Etter å ha ventet i mange måneder på fødemidler og forsterkninger, var de nær ved å omkomme av sult da en liten gruppe menn kom med mat. I frykt for at dette beskjedne tilskuddet av menn ikke var nok, vendte de seg til slutt til Herren og “utøste [sine] sjeler i bønn til Gud og ba ham styrke [dem] og fri [dem] ut”. Da de hadde bedt, forteller Helaman: “Herren vår Gud ga oss forvissning om at han ville befri oss. Ja, han talte fred til våre sjeler og ga oss stor tro og et håp om å bli befridd av ham (Alma 58:10-11). Disse bekreftelsene ga Helaman og hans krigere styrke til å holde ut og seire over sine fiender.

Joseph Smith fikk også en bekreftelse fra Herren mens han satt fengslet i Liberty fengsel. Mens han ba inderlig, ble han fortalt:

“Min sønn, fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk,

og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye, og du skal seire over alle dine fiender” (L&p 121:7-8).

Denne bekreftelsen ga Joseph mot og styrke til å fortsette gjennom nesten overveldende vanskeligheter.

I disse og mange andre eksempler (se for eksempel Mosiah 24:8-16) befridde ikke Herren de trofaste fra deres prøvelser med en gang. I stedet ga han dem bekreftelse på at han ville befri dem i sin egen beleilige tid. Ifølge eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum er disse bekreftelsene som “pakker med åndelig sollys” som vår himmelske Fader gir oss “for å lyse opp [vår] vei”.1 Noen ganger er denne bekreftelsen alt vi trenger for å holde ut gjennom prøvelser, vel vitende om at en befrielse vil komme til slutt.

Søk bekreftelser

Livet er vanskelig. Det hender at vi tviler, at vi mangler tillit til oss selv og våre evner til å seire over motgang, at vi mister håpet. Det kan ofte føles som om våre prøvelser aldri vil ta slutt. Og selv om noen bekreftelser kommer uten anstrengelse fra vår side, må vi som oftest søke disse bekreftelsene på at vi vil få pause fra våre prøvelser.

Herrens bekreftelser kommer ofte gjennom hans tjeneres røst: Lokale ledere, lærere i Institutt og Søndagsskolen, og ikke minst hans profeter og apostler. Carol F. McConkie, førsterådgiver i Unge kvinners presidentskap på generalplan, minnet oss på at “i deres ord hører vi Herrens røst, og vi føler Frelserens kjærlighet.”2

Disse bekreftelsene kommer også ved Åndens røst når vi oppriktig kommuniserer med vår himmelske Fader i bønn, når vi leser og grunner på Skriftene, når vi går i templet og på Kirkens møter, når vi tjener andre og prøver å gjøre det rette. Kort sagt, Herrens bekreftelser kommer når vi “søker ham av hele [vårt] hjerte og av hele [vår] sjel” (Mosebok 4:29) og adlyder hans bud.

Helaman og hans hærstyrker fikk en bekreftelse etter mange oppriktige bønner. Joseph Smith fikk en bekreftelse etter bønn og overveielse. I begge situasjoner prøvde Herren deres tålmodighet og tro før han ga dem en bekreftelse – en god påminnelse om at i prøvelser skulle vi holde fast ved vår tro og utøve tålmodighet.

Vent på bekreftelser

Bilde
Mongolian young woman standing by a window looking out.

Som med enhver annen tålmodighetsprøve, kommer kanskje ikke Herrens bekreftelser slik eller når vi forventer. Vi må kanskje be om å få øyne så vi kan se (se Esekiel 12:2) Herrens hånd og hans bekreftelser i vårt liv. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum talte om at Herrens milde barmhjertighet kan omfatte disse bekreftelsene, og sa at de “ikke viser seg tilfeldig eller bare ved et sammentreff. Trofasthet og lydighet gjør oss i stand til å motta disse viktige gavene, og ofte hjelper Herrens tidspunkt oss til å gjenkjenne dem.”3

Å vente på befrielse, eller en forsikring om befrielse, krever ofte mer tålmodighet enn vi tror vi er i besittelse av. Vi må kanskje gjennom alvorlige prøvelser før vi mottar noen form for bekreftelse. Slik eldste Scott forklarte, kommer “pakkene med åndelig sollys” Herren gir oss, “ofte etter at prøvelsen har vært på sitt verste, som tegn på en allvitende Faders medlidenhet og kjærlighet. De viser veien til større lykke og mer forståelse, og styrker [vår] beslutning om å akseptere og være lydige mot hans vilje.”4 Hvis vi er trofaste og lydige gjennom våre prøvelser, vil Herrens bekreftelser komme for å hjelpe oss å fortsette å være det.

Vår beste bekreftelse

Til syvende og sist, uansett hvor mange bekreftelser vi mottar på at vår himmelske Fader er oppmerksom på oss og vår situasjon, vil det ikke være nok til å hjelpe oss å holde ut til enden, hvis vi ikke har tro på og håp i Jesus Kristus. Gjennom hans forsoning kan vi ha absolutt håp om at vi en dag vil bli befridd fra alle våre prøvelser. Vi kan også vite at vår Frelser har fullkommen medfølelse med oss, han som “steg ned under alt og derved fattet alt” (L&p 88:6). Han forstår våre prøvelser og våre sorger fordi han hadde “smerter og lidelser og fristelser av alle slag… så han… kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” (Alma 7:11-12).

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Det er svært betryggende i Guds plan at en Frelser ble lovet, en Forløser som ved hjelp av vår tro på ham, ville løfte oss seirende over disse prøvelsene og vanskelighetene… Det er bare anerkjennelse av denne guddommelige kjærlighet som vil gjøre vår egen underordnede lidelse først utholdelig, dernest forståelig og til slutt forløsende.”5 Å lære om ham og hans forsoning er en bekreftelse i seg selv.

Alt er vel

Når vi forstår, søker etter og venter på bekreftelser fra Herren, vil de visselig komme. Vi skulle huske disse uvurderlige øyeblikkene, skrive dem ned og tenke på dem ofte. Ikke minst må vi stole på dem og tro, slik Helaman og hans menn og profeten Joseph trodde, at Herren vil oppfylle de løfter han har gitt oss. Han minner oss på disse løftene gjennom sine bekreftelser, og selv om de kanskje ikke får våre prøvelser til å forsvinne, kan vi vite at vår himmelske Fader er der sammen med oss for å støtte og oppholde oss gjennom hva som helst.

Etter min opplevelse i templet den dagen, ble ikke prøvelsene mine mindre. Jeg fikk ikke plutselig perfekte karakterer eller mer penger eller mange stevnemøter. Men det jeg hadde, var en indre visshet om at til tross for mine prøvelser, ville det gå bra med meg fordi Herren fremdeles ville holde sine løfter om å befri meg. Med denne bekreftelsen vet jeg at alt er vel.

Noter

  1. Richard G. Scott, “Stol på Herren,” Lys over Norge, jan. 1996, 17.

  2. Carol F. McConkie, “Etterlev profetenes ord,” Liahona, nov. 2014, 77.

  3. David A. Bednar, “Herrens milde barmhjertighet,” Liahona, mai 2005, 100.

  4. Richard G. Scott, “Stol på Herren,” 17.

  5. Jeffrey R. Holland, “Som et knust kar,” Liahona, nov. 2013, 40.

“Pakkene med åndelig sollys… kommer ofte etter at prøvelsen har vært på sitt verste, som tegn på en allvitende Faders medlidenhet og kjærlighet. De viser veien til større lykke.”