2015
Familier kan være sammen for evig
Juni 2015


Budskap fra Det første presidentskap

Familier kan være sammen for evig

Bilde

Prestedømmets kraft til å binde familier sammen for evig er en av Guds største gaver. Enhver som forstår frelsesplanen, lengter etter denne varige velsignelsen. Bare ved beseglingsseremonier som utføres i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges innviede templer, gir Gud løftet om at familier kan bli forenet for evig.

De prestedømsnøkler som gjør dette mulig, ble gjengitt til jorden av profeten Elijah til Joseph Smith i Kirtland tempel. Disse prestedømsnøklene har blitt overført i en ubrutt linje gjennom levende profeter i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige frem til i dag.

Under sitt jordiske virke talte Frelseren om myndigheten til å besegle familier i ord til Peter, seniorapostelen, da han sa: “Sannelig sier jeg dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen” (Matteus 16:19).

Det er bare i det celestiale rike at vi kan leve i familier for evig. Der kan vi være i familier i vår himmelske Faders og Frelserens nærhet. Profeten Joseph Smith beskrev denne fantastiske opplevelsen på denne måten i Lære og pakter:

“Når Frelseren viser seg, skal vi se ham som han er. Vi skal se at han er et menneske lik oss.

Og den samme sosiale omgang som finnes blant oss her, vil finnes blant oss der, men der vil den være ledsaget av evig herlighet, en herlighet vi ikke nyter godt av nå” (L&p 130:1-2).

Dette skriftstedet tyder på at vi med frimodighet kan strekke oss etter en himmelsk norm i våre familieforhold. Vi kan bry oss nok om våre familiemedlemmer, levende og døde, til å gjøre alt vi kan for å gi dem de prestedømsordinanser som vil forene oss i himmelen.

Mange av dere, unge og gamle, gjør dette. Dere har lett etter navn på forfedre som ennå ikke har mottatt ordinansene som kan besegle dere.

Nesten alle har levende slektninger som ikke har blitt beseglet i familier ved prestedømmets kraft. Mange har levende slektninger som har mottatt prestedømmets ordinanser, men ikke holder paktene de inngikk med Gud. Gud vil velsigne dere så dere vil være i stand til å strekke dere ut til alle disse slektningene i tro. Dere har et løfte som Herren gir til sine disipler som går for å bringe andre til ham:

“Og hos den som mottar dere, der vil jeg også være, for jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere og støtte dere” (L&p 84:88).

Fra kontorvinduet mitt ser jeg hver dag bruder og brudgommer som blir fotografert ved de vakre blomstene og fontenene. Brudgommen bærer ofte sin brud i armene, i det minste noen vaklende skritt, mens fotografen tar bryllupsbildene. Hver gang jeg ser det, tenker jeg på et ektepar jeg har kjent, som med tiden – noen ganger svært kort tid etter deres bryllupsdag – måtte bære hverandre på andre måter da livet ble vanskelig. Arbeidsplasser kan gå tapt. Barn kan bli født med store utfordringer. Sykdom kan komme. Da vil en vane for å gjøre mot andre det vi ønsker at de skal gjøre mot oss – da det var lettere – gjøre oss til helter og heltinner i disse vanskelige tidene når det kreves mer enn vi trodde vi kunne klare.

Vi skylder vår familie den slags forhold vi kan ta med oss inn i Guds nærhet. Vi må prøve å ikke å støte eller ta anstøt. Vi kan bestemme oss for å tilgi raskt og fullstendig. Vi kan prøve å søke andres lykke fremfor vår egen. Vi kan være vennlige i vår tale. Når vi prøver å gjøre alt dette, vil vi innby Den hellige ånd i vår familie og vårt liv.

Min forsikring til dere er at vi, med Herrens hjelp og med et angrende hjerte, kan få et glimt i dette liv av den slags liv vi ønsker oss i all evighet. Vår himmelske Fader elsker oss. Han ønsker at vi skal komme tilbake til ham. Ved kraften i sin forsoning muliggjør Frelseren forandringen i vårt hjerte som vi må gjøre for å tre inn hellige templer, inngå pakter som vi så kan holde, og med tiden få leve i familier for evig i celestial herlighet – hjemme igjen.

Bilde

Foto av San Diego California tempel