2015
Hvordan kan vi ‘forkynne’ om Kristus i vårt hjem
Juni 2015


Hvordan kan vi “forkynne om Kristus” i vårt hjem

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

“Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder” (2 Nephi 25:26).

Bilde
A family in Brazil having family home evening

En påske foreslo min hustru at vi som familie skulle lese Skriftenes beretninger om Frelserens siste uke i jordelivet. Hver kveld ved leggetid leste vi i Det nye testamente og viste våre barn korte videoklipp av hver hendelse, for så å snakke om spørsmål som dukket opp. Jeg ble overrasket over spørsmålene våre barn stilte, så vel som den Ånd som gjennomsyret hjemmet vårt mens vi leste og snakket sammen.

På slutten av uken følte jeg en mer dyptgripende takknemlighet og kjærlighet til Frelseren, etter å ha tenkt mye på hans offer og de evige konsekvensene som følger av alt han gjennomgikk for oss. I tillegg til mine egne følelser, visste jeg at min hustru hadde blitt inspirert, og jeg fornemmet en dypere forståelse av og kjærlighet til Frelseren i våre barn og et sterkere ønske om Kristus-lik oppførsel overfor hverandre.

Siden den gang har vi forsøkt andre måter å “tale om Kristus” og “forkynne om Kristus” på i våre samtaler og leksjoner, vel vitende om at ved å bygge Jesu Kristi grunnvoll, blir vi lovet stor motstandskraft mot livets stormer (se Helaman 5:12).

Gjør Frelseren til fokus for undervisningen

Bilde
Family praying.

Noe av det vi har oppdaget, er at når vi bringer Frelserens eksempel og læresetninger inn i våre samtaler og vår omgang i familien, blir de mye sterkere og mer meningsfylte. For å bruke en analogi fra Frelseren selv, sa han: “Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt” (Johannes 15:5). Hvis vi anvender denne analogien på vår undervisning, underviser vi ikke evangeliets prinsipper som ubeslektede tanker, men som supplement til Jesu Kristi forsoning, slik profeten Joseph Smith erklærte at de er.1 Det er slik vi gjør Frelseren til fokus for vår undervisning og ikke bare blader vi har plukket fra hans sanne vintre.

Hvis vi gjør ham til midtpunktet i vår undervisning, er vi lovet næring, styrke og vekst, herunder fruktbærende grener – med andre ord, at våre samtaler og vår undervisning vil ha større omvendelseskraft og mer langsiktige resultater. En måte å gjøre dette på som vi har funnet, er å undervise et prinsipp i evangeliet og så stille våre barn et spørsmål som “Hvordan viste Jesus dette prinsippet eller denne læresetningen?” eller “Hva sa eller underviste Herren om dette?”

Et eksempel på undervisning om bønn

La oss for eksempel si at du skal undervise om viktigheten av bønn. Du kan bruke Lære og pakter 10:5, hvor vi blir bedt om å “be alltid”, eller Nephis råd om at “den onde ånd lærer ikke menneskene å be, men lærer dem at de ikke må be” (2 Nephi 32:8). Disse skriftstedene gir oss kraftfull undervisning i læren om bønn. Mens dere snakker om dem, la oss si at du spør om noe sånt som “Hvordan ba Frelseren?” eller “Hvordan var Frelserens bønner?” Hvis du har yngre barn, kan du spørre: “Hvordan tror du Frelserens bønner var?”

Ta deg tid til å tenke på hvordan du selv kan besvare dette spørsmålet ved å overveie beretninger fra Skriftene som du husker. Jeg tenker umiddelbart på Frelserens besøk til Amerika, da “han ba til Faderen, og hans bønn kan ikke skrives… Aldri før har noe øye sett eller noe øre hørt så store og vidunderlige ting som vi så og hørte Jesus tale til Faderen” (3 Nephi 17:15-16).

Senere i beretningen oppdager vi at folket forsøkte å be slik han gjorde, og derfor “brukte [de] ikke mange ord, for det ble gitt dem hva de skulle be om, og de var fylt med lengsel” (3 Nephi 19:24; uthevelse tilføyd). På dette stadiet av leksjonen kan du be barna fortelle om en gang da de ble fylt med et ønske om å be, eller du kan fortelle om en gang da du ble gitt ordene du skulle si mens du ba. Deretter kan du vitne om hvor annerledes en bønn er når den holdes på denne måten, slik Frelseren underviste.

Tenk hvilken innflytelse du kunne ha på dine barn hvis de fulgte prinsippene for bønn som finnes i disse versene og i vitnesbyrdene som du og de har båret. Tenk på hvordan dette kan forbedre deres evne til å føle og gjenkjenne Ånden, foredle sitt kall, gi prestedømsvelsignelser og senere oppdra sine egne barn, idet de blir ledet av den samme Ånd som “lærer menneskene å be” (2 Nephi 32:8).

Hvis Frelserens eksempel eller læresetninger ble utelatt fra denne undervisningen, kunne vi fremdeles hatt en god samtale om bønn, men hans eksempel og læresetninger gir større dybde og kraft.

Evangeliesentrert kunst

Bilde
A family sits around a table studying the scriptures. Some have books and some have IPads - in Florida.

En annen ting vi har prøvd å gjøre for å skape et mer Kristus-sentrert hjem, er å ha bilder av Kristus, templet og andre ting med tilknytning til evangeliet, på steder hvor de er lette å se, slik at barna kan se hva som virkelig er viktig for oss.

For noen år siden, da jeg satt sammen med barna under tiendeoppgjøret, ba biskopen vår 10 år gamle sønn om å ta et lite bilde av Frelseren og finne ut hvor i vårt hjem han ville plassere det, hvor det ville være en konstant påminnelse om familiens beslutning om å følge ham. Da vi kom hjem, festet han bildet på utgangsdøren, hvor sønnen vår sa at “vi alle ville se det mest”. Dette har vært til stor velsignelse og en konstant påminnelse for oss alle hver dag på en liten, men kraftfull måte, om våre løfter om å følge Jesus Kristus.

Uansett hvor bilder er plassert i deres hjem, er det verdt innsatsen å legge merke til bildene på veggene og budskapene dere sender til barna. Formidler kunsten i hjemmet deres budskapet om at dere er opptatt av å følge Kristus?

Andre måter å undervise om Kristus på

Jeg innrømmer at jeg har ledd mer enn én gang når et av mine barn har spurt meg om Jesus var tøffere enn en tegneserie-superhelt, men jeg har oppdaget at barnas spørsmål alltid har ført til en god samtale om hva som gjør Frelseren bedre enn en superhelt. I tillegg til dagligdagse samtaler som disse, får du her noen flere forslag som du kan overveie for å gjøre ditt hjem mer Kristus-sentrert:

  • Bruk Mormons bok til å undervise barna om Jesu Kristi forsoning. Ordet forsoning eller sone forekommer 39 ganger i Mormons bok.

  • Bruk videoer fra Mormon Messages, bibel-videoer og andre medier fra Kirken som underviser om Jesus Kristus, til å forbedre dine leksjoner på familiens hjemmeaften og familiens skriftstudium.

  • Lær og syng salmer om Frelseren sammen, og snakk om deres læresetninger og betydninger.

  • Finn måter å understreke at profeter er mektige vitner om Jesus Kristus.

  • Søk alltid å forbedre ditt eget forhold til Frelseren.

Jeg har fått vite ved omhyggelig studium og inderlig bønn at Jesus Kristus lever, og at hans store forsoningsgave er reell og gir vårt liv og våre nærmestes liv mening og hensikt, sammen med det store og strålende håp om at vår familie kan og vil være vår for evig. Måtte vi alle forstå den store betydningen av å skape et Kristus-sentrert hjem, idet vi vet “at det ikke finnes noen annen vei eller noe annet middel hvorved mennesket kan bli frelst, enn i og gjennom Kristus” (Alma 38:9).

Note

  1. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 49-50.

Bakgrunnsbilde fra Hemera/Thinkstock