2014
Mormons bok, Israels innsamling og det annet komme
Juli 2014


Mormons bok, Israels innsamling og det annet komme

Fra en tale under seminaret for nye misjonspresidenter ved opplæringssenteret for misjonærer i Provo, Utah 26. juni 2013.

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

Mormons boks fremkomst er et håndgripelig tegn for hele verden på at Herren har begynt å samle Israel og oppfylle pakter han inngikk med Abraham, Isak og Jakob.

Bilde
Large group of sister missionaries standing on stairs holding up signs showing what language they speak.

Kapittel 5 av Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet er viet helt og holdent til Mormons bok. Dette kapitlet lærer oss at Mormons bok:

  • Er sluttstenen i vår religion.

  • Vitner om Jesus Kristus.

  • Støtter Bibelen.

  • Besvarer sjelens spørsmål.

  • Bringer mennesker nærmere Gud.

Alle disse påstandene er helt og holdent sanne, men de gjøres fra vårt ståsted som mennesker. Hva ville vår Fader i himmelen og hans elskede Sønn Jesu Kristi perspektiv på Mormons bok være?

Deres perspektiv vil helt sikkert være formet av to langvarige løfter de har gitt til hele menneskeheten. Disse to løftene henger sammen, er godt dokumentert, står fortsatt ved lag og er ennå ikke oppfylt. Det første er deres gamle løfte om å samle det adspredte Israel. Det andre er deres langvarige løfte om Herrens annet komme.

Abrahams pakt og Israels hus

I Abrahams evangelieutdeling inngikk Gud en pakt med fader Abraham om at gjennom hans slekt skulle mennesker i alle nasjoner bli velsignet. Andre viktige deler av dette løftet ble også gitt. Disse løftene, som først ble gitt til Abraham og senere bekreftet for Isak og Jakob, omfattet:

  • En stor etterslekt.1

  • Å arve bestemte land.2

  • Abrahams ætt skulle bære prestedømmet til alle nasjoner, for at alle skulle bli velsignet gjennom Abrahams ætt.3

  • De som ikke nedstammer fra Abraham, men som tar imot evangeliet, skulle bli Abrahams ætt ved adopsjon.4

  • Verdens Frelser skulle komme gjennom Abrahams ætt.5

Mange av Abrahams etterkommere – stammene i oldtidens Israel – forkastet til slutt Herrens læresetninger og drepte profetene. Ti stammer ble ført i fangenskap til Assyria. Derfra ble de borte fra menneskenes opptegnelser, men ikke borte for Herren. To stammer var igjen en kort tid, men på grunn av opprør ble de ført i fangenskap til Babylon. Da de vendte tilbake, ble de begunstiget av Herren, men på nytt forkastet de ham.

Israels adspredelse og innsamling

En kjærlig, men sørgende Fader adspredte Israel vide omkring, men han lovet at det adspredte Israel en dag ville bli samlet i hjorden igjen. Dette løftet var like ettertrykkelig som løftet om Israels adspredelse.6 Jesaja for eksempel, forutså at i de siste dager ville Herren sende “raske sendebud” til disse folkene som var så “ranke… med glinsende hud” (Jesaja 18:2, 7).

Som profetert skulle alle ting gjenopprettes i denne evangelieutdelingen. Derfor må den etterlengtede innsamlingen av det adspredte Israel komme som en del av denne gjenopprettelsen.7 Israels innsamling henger sammen med det andre løftet fordi innsamlingen er et nødvendig forspill til Herrens annet komme.8 Igjen er det himmelske perspektivet alltid tydelig.

Denne innsamlingen er en av de viktige læresetningene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Herren har erklært: “Jeg gir dere et tegn… når jeg skal samle mitt folk, O Israels hus, fra deres lange adspredelse og igjen opprette mitt Sion iblant dem” (3 Nephi 21:1).

Mormons boks fremkomst er et håndgripelig tegn for hele verden på at Herren har begynt å samle Israel og oppfylle pakter han inngikk med Abraham, Isak og Jakob.9 Vi forkynner ikke bare dette prinsippet, vi er også deltagere i det! Vi gjør det når vi hjelper til med å samle Herrens utvalgte på begge sider av sløret.

I barmhjertighet kan invitasjonen “kom til Kristus” (Jakobs bok 1:7)10 også gis til dem som døde uten kunnskap om evangeliet.11 En del av forberedelsen på vegne av dem som lever på den andre siden av sløret, krever innsats fra dem som lever på denne siden av sløret. Vi utarbeider anetavler, fører familiegruppeark og utfører stedfortredende tempelarbeid for å samle enkeltpersoner til Herren og til deres familier.12

Evangelieutdelingen i tidenes fylde var forutsett av Gud som tiden for innsamling både i himmelen og på jorden. Apostelen Peter visste at det etter en periode med frafall ville komme en gjenopprettelse. Han erklærte:

“Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet, for at husvalelsens tider kan komme fra Herrens åsyn…

ham som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av” (Apostlenes gjerninger 3:19, 21).

I vår tid ble apostlene Peter, Jakob og Johannes sendt av Herren med “nøklene til [hans] rike og en evangelieutdeling for siste gang og i tidenes fylde”, da han ville “samle alle ting til ett, både det som er i himmelen og det som er på jorden” (L&p 27:13).13

Mange deler av pakten med Abraham har allerede blitt oppfylt. Verdens Frelser kom virkelig gjennom Abrahams slektslinje, gjennom Jakobs sønn Juda. Land ble tildelt til arv for lenge siden. Et kart i Kirkens utgave av Bibelen viser hvordan landet som ble arvet av stammene, ble delt blant etterkommerne av Ruben, Simeon, Juda, Issakar, Sebulon, Dan, Naftali, Gad, Aser, Benjamin og Josef (fordelt på hans sønner Efraim og Manasse).14 I tillegg til Josefs arv i Det hellige land, lærer vi også av Mormons bok at landet som var forbeholdt en levning av Josefs hus, var den amerikanske halvkule.15

Det store løftet om at alle nasjoner skulle bli velsignet gjennom etterkommere av Abraham, Isak og Jakob, er ennå ikke oppfylt. Løftet om innsamling, som går som en rød tråd gjennom Skriftene, vil imidlertid bli oppfylt likeså sikkert som profetiene om adspredelsen av Israel ble oppfylt.16

Bilde
Church members and missionaries of the Abuakwa Branch in Africa.

Innsamlingen som en opptakt til det annet komme

Hvorfor er dette løftet om innsamling så avgjørende? Fordi Israels innsamling er nødvendig for å forberede verden for det annet komme! Og Mormons bok er det Guds redskap som trengs for å oppnå begge disse guddommelige målene.17

Mormons bok er en gave fra Gud til hele verden. Det er den eneste boken som Herren har vitnet og sagt er sann.18 Den er en gave fra Nephi, Jakob, Mormon, Moroni og dens inspirerte oversetter som led martyrdøden, profeten Joseph Smith. Mormons bok er med hensikt rettet til levningen av Israels hus.19

Med hensyn til det annet komme vet vi at det “nå [er] nær for hånden og i en tid som kommer” (L&p 63:53). Og når Frelseren kommer igjen, vil det ikke være i det skjulte.20 I mellomtiden må mye arbeid gjøres for å samle Israel og forberede verden for det strålende annet komme.

Israels innsamling i denne evangelieutdeling

Takket være Mormons bok vet vi når denne lovede innsamling vil finne sted: “Derfor har vår far ikke bare talt om vår ætt, men også om hele Israels hus og har henvist til pakten som skulle oppfylles i de siste dager, en pakt Herren inngikk med vår far Abraham, og som lød: I din ætt skal alle jordens slekter velsignes” (1 Nephi 15:18; uthevelse tilføyd).

600 år før Jesus ble født i Betlehem visste profetene at Israels innsamling ville finne sted “i de siste dager”.

For siste-dagers-hellige er det ærefulle navnet Abraham viktig. Hvert eneste medlem av Kirken er knyttet til Abraham.21 Herren bekreftet på nytt Abrahams pakt i vår tid gjennom profeten Joseph Smith.22 I templet mottar vi våre ypperste velsignelser som ble lovet Abrahams, Isaks og Jakobs ætt.23

Vi trenger dette himmelske perspektivet. Vi trenger å vite om pakten med Abraham og forstå vårt ansvar for å bidra til å tilveiebringe Israels lovede innsamling. Vi trenger å vite hvorfor vi har det privilegium å motta patriarkalske velsignelser og lære om vår tilknytning til gamle patriarker. Vi trenger å vite at Jakobs sønn Josef fikk førstefødselsretten etter at Ruben mistet sin førstefødselsrett.24 Josef og hans sønner Efraim og Manasse ble den ætt som skulle lede i Israels innsamling.25 Andre stammer skulle følge.

Tenk på de himmelske sendebud som bragte dyrebare prestedømsnøkler til Herrens gjenopprettede Kirke. Den 3. april 1836, etter at Herren hadde akseptert Kirtland tempel, kom Moses, som gjenga “nøklene til Israels innsamling” (L&p 110:11). Etter dette “viste Elias seg og overga Abrahams evangelieutdeling og sa at i oss og vår ætt skulle alle generasjoner etter oss bli velsignet” (L&p 110:12). Slik ble pakten med Abraham fornyet som en del av gjenopprettelsen! Så kom Elijah, som gjenga nøklene til beseglingsmyndigheten, som profetert av Malaki.26 Disse nøklene er nødvendige for å besegle familiene i det samlede Israel og gjøre dem i stand til å nyte den største av alle velsignelser, som er evig liv.

Hva er Faderens og Sønnens perspektiv på Mormons bok? De ser den som bevis på Joseph Smiths profetiske kall. De ser den som det redskap som kan hjelpe menneskene å lære mer om Jesus Kristus, tro på hans evangelium og slutte seg til hans kirke. De ser den som teksten som kan avklare vår tilknytning til det bibelske Israels hus. Mormons bok erklærer at innsamlingen skal finne sted27, og er Guds redskap for å tilveiebringe denne innsamlingen. Uten Mormons bok ville det ikke være noen innsamling av Israel.28

Mormons bok inneholder evangeliets fylde. Uten Mormons bok ville vi vite lite om Jesu Kristi forsoning.29 Fordi den underviser om forsoningen, hjelper Mormons bok oss å omvende oss, inngå og holde hellige pakter, og fortjene frelsens og opphøyelsens ordinanser. Den leder oss til templet, der vi kan kvalifisere oss for evig liv.

Her på jorden kan vi ha dette himmelske perspektivet i alt vi gjør. Med dette perspektivet ser vi at misjonærarbeid er helt avgjørende for Israels innsamling. I mange land søker våre misjonærer etter dem som tilhører det adspredte Israel.

Sion finnes uansett hvor rettferdige hellige samles.30 Publikasjoner, kommunikasjon og forsamlinger gir så godt som alle medlemmer tilgang til evangeliets lære, myndighet, ordinanser og velsignelser, uansett hvor de bor. Som en tjeneste for hellige over hele verden finnes 143 templer tilgjengelig, og flere kommer.31

Hellige i ethvert land har like stor rett til Herrens velsignelser. Åndelig trygghet vil alltid være betinget av hvordan vi lever, ikke hvor vi bor.

Israels innsamling er ikke et endelig mål. Den er bare begynnelsen. Det mål vi arbeider mot og må holde ut til enden for å oppnå, omfatter begavelsen og templets beseglingsordinanser. Det omfatter at vi inngår et paktsforhold med Gud enten ved avstamning eller adopsjon, og deretter bor sammen med ham og vår familie for alltid. Det er Guds herlighet – evig liv for hans barn.32

Vår kjærlige himmelske Fader ønsker virkelig at hans barn skal vende tilbake til ham, ikke ved tvang, men ved individuelle valg og personlig forberedelse. Og han ønsker at de skal bli beseglet som evige familier.

Det er vår himmelske Faders perspektiv. Det er den elskede Sønns perspektiv. Og det kan også være vårt perspektiv.