2014
Vi underviser ved Den hellige ånds kraft
Juli 2014


Hva vi tror på

Vi underviser ved Den hellige ånds kraft

Vi tror det er nødvendig for Guds frelsesverk å undervise i Jesu Kristi evangelium ved Den hellige ånds kraft. Effektiv undervisning hjelper folk å vokse i sin tro og sitt ønske om å etterleve evangeliet. Undervisning kan finne sted i mange sammenhenger, som for eksempel å holde leksjoner og taler i kirken, men vi underviser også når vi snakker med et familiemedlem om et skriftsted eller når vi forklarer for en nabo hva prestedømmet er.

Overvei disse fire prinsippene for effektiv undervisning:

  • Ha kjærlighet til dem du underviser. Bli kjent med dem. Overvei ydmykt deres behov når du forbereder deg til å undervise. Prøv å bruke forskjellige undervisningsmetoder: forskjellige metoder kan nå forskjellige mennesker (se noen forslag til høyre).

  • Undervis ved Ånden. Nephi forkynte: “For når et menneske taler ved Den Hellige Ånds kraft, fører Den Hellige Ånds kraft det inn i menneskenes barns hjerter” (2 Nephi 33:1). Når du underviser, kan du innby Åndens innflytelse ved å bære vitnesbyrd og ved å bruke Skriftene og læresetninger fra vår tids profeter. Be om Den hellige ånds veiledning mens du forbereder deg til å undervise. Han kan inspirere deg til å vite hvordan du best kan undervise.

  • Undervis i læren. Godkjent undervisningsmateriell fra Kirken, som Skriftene, generalkonferansetaler og håndbøker, inneholder læren – evige sannheter fra Gud.

  • Oppmuntre til å søke lærdom flittig. Når du underviser, skulle du huske at de som lytter, har ansvar for egen læring. Oppmuntre dem til å stille spørsmål, utveksle tanker om emnet og tenke over hvordan de kan etterleve evangeliets prinsipper. Deres vitnesbyrd om disse prinsippene når de etterlever dem (se Johannes 7:17).

President Gordon B. Hinckley (1910-2008) talte om viktigheten av god undervisning: “Evig liv oppnås bare når menn og kvinner blir undervist så effektivt at de forandrer og disiplinerer seg. De kan ikke tvinges til rettferdighet eller inn i himmelen. De må ledes, og det betyr undervisning” (sitert i Jeffrey R. Holland, “En lærer kommet fra Gud,” Lys over Norge, juli 1998, 25).