2014
Guddommelige pakter skaper sterke kristne
Juli 2014


Guddommelige pakter skaper sterke kristne

Fra talen på generalkonferansen i april 2009, “Kraften i pakter.”

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

Hva er det ved å inngå og holde pakter med Gud som gir oss kraft?

Bilde
A young woman partaking of the sacrament in a church setting.

Den 15. august 2007 var det et stort jordskjelv i Peru som nesten fullstendig ødela kystbyene Pisco og Chincha. I likhet med mange andre av Kirkens ledere og medlemmer satte Winceslao Conde, president for Kirkens gren i Chincha, straks i gang med å hjelpe andre som hadde fått sine hjem ødelagt.

Fire dager etter jordskjelvet var eldste Marcus B. Nash i De sytti i Chincha for å koordinere Kirkens hjelp der, og han møtte president Conde. Mens de snakket om ødeleggelsen som hadde funnet sted, og hva som ble gjort for å hjelpe ofrene, kom president Condes hustru, Pamela, bærende på et av sine små barn. Eldste Nash spurte henne hvordan det sto til med barna. Med et smil svarte hun at på grunn av Guds godhet var de alle friske og i sikkerhet. Han spurte hvordan det hadde gått med Condes hjem.

“Det er borte,” sa hun ganske enkelt.

“Hva med deres eiendeler?” spurte han.

“Alt ble begravet i restene av vårt hjem,” svarte søster Conde.

“Likevel,” bemerket eldste Nash, “smiler du mens vi snakker sammen.”

“Ja,” sa hun, “jeg har bedt, og jeg føler fred. Vi har alt vi trenger. Vi har hverandre, vi har våre barn, vi er beseglet i templet, vi har denne fantastiske kirken, og vi har Herren. Vi kan bygge opp igjen med Herrens hjelp.”

Kraften i pakter

Hva er kilden til slik moral og åndelig kraft, og hvordan finner vi den? Kilden er Gud. Vår tilgang til denne kraften er gjennom våre pakter med ham. En pakt er en avtale mellom Gud og mennesker, en overenskomst hvis betingelser settes av Gud.1 I disse guddommelige avtaler forplikter Gud seg til å støtte, helliggjøre og opphøye oss hvis vi forplikter oss til å tjene ham og holde hans bud.

Hva er det som gjør at vi ved å inngå og holde pakter med Gud får evnen til å smile i vanskeligheter, til å vende prøvelser til seier, til å “arbeide ivrig for en god sak… og tilveiebringe mye rettferdighet” (L&p 58:27)?

Styrket ved gaver og velsignelser

For det første, når vi vandrer i lydighet mot prinsippene og budene i Jesu Kristi evangelium, nyter vi godt av stadige velsignelser som Gud har lovet i sin pakt med oss. Disse velsignelser er ressursene vi trenger for å virke fremfor bare å bli påvirket mens vi går gjennom livet. Eksempelvis velsigner Herrens befalinger i Visdomsordet angående pleie av vårt fysiske legeme oss først og fremst med “visdom og kunnskapens store skatter, til og med skjulte skatter” (L&p 89:19). Videre fører de til et sunnere liv generelt sett og frihet for nedbrytende avhengighet. Lydighet gir oss større kontroll over livet, større kapasitet til å komme og gå, til å arbeide og skape. Naturligvis krever alder, ulykker og sykdom uunngåelig sitt, men likevel vil lydighet mot denne evangeliets lov styrke vår evne til å takle disse utfordringer.

I pakten finner vi et stabilt lager av gaver og hjelp. “Kjærligheten svikter aldri” (1 Korinterbrev 13:8Moroni 7:46), kjærlighet avler kjærlighet, barmhjertighet avler barmhjertighet, dyd avler dyd, forpliktelse avler lojalitet, og tjeneste avler glede. Vi er en del av et paktsfolk, et samfunn av hellige som oppmuntrer, støtter og tjener hverandre. Nephi uttrykte det slik: “Og hvis menneskenes barn holder Guds bud, nærer og styrker han dem” (1 Nephi 17:3).

Styrket med større tro

Dette fører oss til en annen måte våre pakter underbygger vår styrke på – de frembringer den tro som er nødvendig for å holde ut og gjøre alt som Herren mener er nødvendig. Vår villighet til å påta oss Kristi navn og holde hans bud krever en grad av tro, men når vi holder våre pakter, styrkes denne troen. For det første blir de lovede frukter av lydighet åpenbare og bekrefter vår tro. For det annet meddeler Ånden oss Guds glede, og vi føler oss sikre på hans fortsatte velsignelse og hjelp. For det tredje, uansett hva som skjer kan vi møte livet med håp og sinnsro fordi vi vet at vi vil lykkes til slutt, for vi har Guds løfte til hver enkelt av oss, ved navn, og vi vet at han ikke kan lyve (se Enos 1:6; Ether 3:12).

Kirkens ledere tidlig i denne evangelieutdeling bekreftet at vi ved å holde fast ved pakten mottar den sikkerhet vi trenger i prøvelser: “Det var [kunnskapen om at deres liv var i overensstemmelse med Guds vilje] som gjorde de fordums hellige i stand til å utholde alle sine lidelser og forfølgelser, og tåle… ikke bare ødeleggelse av deres eiendeler og plyndring av alt som var deres, med glede, men også lide døden på det grusomste vis, for de visste (ikke bare trodde) at når dette jordiske hus for deres tabernakel gikk i oppløsning, hadde de en Guds bygning, et hus som ikke var gjort med hender, for evig i himlene. (2 Korinterbrev 5:1).”2

Videre forklarte de at ved å ofre alt Gud måtte kreve av oss, mottar vi Åndens vitnesbyrd om at vår kurs er riktig og behager Gud.3 Med denne kunnskap blir vår tro grenseløs i visshet om at Gud til slutt vil vende alle lidelser til vårt gavn. (Se L&p 97:8-9.)

Bilde
A young man performing the baptism of a boy.

Styrket ved “guddommelighetens kraft”

Vi har først betraktet Guds kraftgivende velsignelser og dernest den troens gave Gud gir dem som holder sine pakter med ham. Et siste aspekt ved styrke gjennom pakter som jeg vil nevne, er tildeling av guddommelig kraft. Med våre pakters forpliktelse overfor ham kan vår himmelske Fader la sin guddommelige innflytelse, “guddommelighetens kraft” (L&p 84:20), skjenkes oss. Han kan gjøre dette fordi vi ved å delta i prestedømsordinanser bruker vår handlefrihet og velger å motta den. Når vi deltar i disse ordinanser, viser vi også at vi er beredt til å akseptere det større ansvar som følger med mer lys og åndelig kraft.

I alle ordinansene, spesielt templets ordinanser, blir vi begavet med kraft fra det høye (se L&p 109:22). Denne “guddommelighetens kraft” kommer gjennom Den hellige ånds person og innflytelse. Den hellige ånds gave er en del av den nye og evige pakt. Den er en vesentlig del av vår dåp, Åndens dåp. Den er nådens budbringer ved hvilken Kristi blod blir anvendt for å fjerne våre synder og helliggjøre oss (se 2 Nephi 31:17). Den er gaven som Adam ble “levendegjort i det indre menneske” ved (Moses 6:65). Det var ved Den hellige ånd oldtidens apostler utholdt alt de gjennomgikk og ved sine prestedømsnøkler brakte evangeliet ut til den tidens kjente verden.

Når vi har inngått guddommelige pakter, er Den hellige ånd vår trøster, vår veileder og ledsager. Den hellige ånds frukter er “den udødelige herlighets fred, sannheten om alle ting, det som levendegjør alle ting og gir liv til alle ting, det som kjenner alle ting og har all makt i overensstemmelse med visdom, barmhjertighet, sannhet, rettferdighet og dom” (Moses 6:61). Den hellige ånds gaver er vitnesbyrd, tro, kunnskap, visdom, åpenbaringer, mirakler, helbredelse og nestekjærlighet, for å nevne bare noen få (se L&p 46:13-26).

Det er Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om dine ord når du underviser og vitner. Når du taler i fiendtlige situasjoner, er det Den hellige ånd som lar deg få vite hva du skulle si og oppfyller Herrens løfte om at du “skal ikke bli gjort til skamme for menneskene” (L&p 100:5). Det er Den hellige ånd som åpenbarer hvordan du kan overvinne den neste, tilsynelatende uoverstigelige utfordring. Det er ved Den hellige ånd i deg andre kan føle Kristi rene kjærlighet og motta styrke til å gå fremover. Det er også Den hellige ånd i egenskap av Løftets hellige ånd som bekrefter dine pakters gyldighet og kraft og besegler Guds løfter på deg (se L&p 88:4-5; 109:14-15).

Bilde
A group of youth walking towards the St. George Utah Temple.

Vår himmelske Fader vil være med deg

Guddommelige pakter skaper sterke kristne. Jeg oppfordrer alle til å kvalifisere seg til og motta alle prestedømsordinanser dere kan, og deretter trofast holde løftene dere har gitt ved en pakt. I tunge tider må dere la deres pakter være av den største betydning og vise full lydighet. Da kan dere be i tro, uten å tvile, ifølge deres behov, og Gud vil svare. Han vil støtte dere når dere arbeider og våker. I sin egen beleilige tid og på sin måte vil han strekke ut sin hånd og si: “Her er jeg.”

Noter

  1. Se Veiledning til Skriftene, “Pakt”; scriptures.lds.org.

  2. Lectures on Faith (1985), 67.

  3. Se Lectures on Faith, 69-71.