2014
Led som Frelseren
Juli 2014


Tjeneste i Kirken

Led som Frelseren

Bilde
J. Kirk Richards painting of the Savior helping lift a woman.

Kvinne helbredet, av J. Kirk Richards

Det er en grell kontrast mellom de verste lederne i verden og den fullkomne leder, verdens Frelser. President Spencer W. Kimball (1895-1985) forklarte: “Samtidig har de lederne i historien som har hatt den mest tragiske innflytelsen på menneskene, i nesten ethvert henseende manglet hans egenskaper. Der Jesus var uselvisk, var de selviske. Der Jesus var opptatt av frihet, var de opptatt av kontroll. Der Jesus var opptatt av tjeneste, var de opptatt av status. Der Jesus dekket andres grunnleggende behov, var de bare opptatt av sine egne behov og ønsker. Der Jesus var opptatt av sine disiplers fremgang, søkte de å manipulere andre. Der Jesus var full av barmhjertighet kombinert med rettferdighet, har de så ofte vært fulle av strenghet og urettferdighet.”1

For å lykkes som ledere i Herrens kirke, må vi følge hans eksempel. Følgende forslag kan hjelpe oss å bli mer lik Kristus i vårt lederskap.

Kristus-lignende ledere virker “med øyet ene og alene vendt mot Guds ære” (L&p 4:5), og prøver å gjøre vår himmelske Faders vilje. Frelseren sa: “Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg” (Johannes 6:38).

Kristus-lignende ledere setter ikke sin lit til “kjøds arm” (2 Nephi 4:34). De ber ydmykt om veiledning. De venter på Herren og prøver å gjøre hans arbeid i hans tid og på hans måte, i stedet for å stole på egne talenter og evner.

Kristus-lignende ledere søker ikke stillinger i Kirken. De ser kall som anledninger til å tjene, ikke som forfremmelser. Heller ikke ser de på avløsninger som degraderinger. En avløsning følger med hvert kall.

Kristus-lignende ledere er tjenere – de hjelper, underviser og oppmuntrer dem de tjener. De ønsker å velsigne andre slik Frelseren gjorde: “Han gjør ikke noe uten at det er til gavn for verden” (2 Nephi 26:24). De ser på seg selv som Herrens representanter som skal hjelpe andre tilbake til ham.

Kristus-lignende ledere ønsker å hjelpe andre å utvikle seg. President Kimball har også sagt:

“Jesus stoler nok på sine tilhengere til å dele sitt verk med dem, slik at de kan vokse. Det er en av lederskapets viktigste lekser. Hvis vi avfeier andre for å få en oppgave utført raskere og mer effektivt, blir nok oppgaven gjort, men uten den vekst og utvikling hos de undergitte som er så viktig…

Jesus ga folk sannheter og oppgaver som var tilpasset deres evner. Han overveldet dem ikke med mer enn de kunne klare, men ga dem nok til å utvide sjelen.”2

Profeten Joseph Smith beskrev hvordan han ledet folket så godt: “Jeg lærer dem korrekte prinsipper, og de styrer seg selv.”3 Dette er det sentrale i Herrens tilnærming til lederskap.

Noter

  1. Spencer W. Kimball, “Jesus: The Perfect Leader,” Ensign, aug. 1979, 7.

  2. Spencer W. Kimball, “Jesus: The Perfect Leader,” 6.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 424.

  4. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Lorenzo Snow (2012), 151.

  5. Se Thomas S. Monson, “Plikten kaller,” Lys over Norge, juli 1996, 45.