2014
Hva ser du?
Juli 2014


Hva ser du?

Når vi studerer og grunner på symbolene i evangeliets ordinanser, dreier våre tanker seg om Jesus Kristus.

Fordi vi har symboler på alle kanter, tenker vi ofte ikke over dem. Men å vie evangeliets symboler større oppmerksomhet kan være en nøkkel til større forståelse.

Skriftene bruker ord som forbilde, sinnbilde, tegn, lignelse, minne, vitne eller vitnesbyrd for å beskrive noe som har til hensikt å rette våre tanker mot noe annet (se Moses 6:63). For eksempel, da Jesus innførte nadverden under det siste måltid, ga han sine disipler det brutte brødet de skulle spise og sa: “Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg” (Lukas 22:19). Brødet var selvsagt ikke bokstavelig hans legeme. Som han sa, er det meningen at det skal minne oss om hans legeme – og mye mer. Det er det som gjør symboler så effektive – de kommuniserer uten språk og utløser en rekke relaterte tanker på en gang, som tilføyer dybde og mening.

Ordinanser er naturligvis ikke bare symbolske handlinger. De har reell kraft til å velsigne oss ved prestedømmets myndighet. Men de inneholder også symboler som lærer oss om Frelseren og om våre pakter. Selv det å underkaste seg og motta en prestedømsordinans er et ytre tegn på en persons tro og ydmykhet. Her er mange av symbolene knyttet til ordinansene dåp, bekreftelse og nadverden, samt noen av begrepene forbundet med dem.

Dåp

Vann: vasking, rengjøring, rensing fra synd

Hvite klær: renhet (“ingen kan bli frelst uten at hans klær er vasket hvite [og renset] ved blodet fra [Kristus]” [Alma 5:21]); jevnbyrdighet (alle, både rike og fattige, bruker de samme klærne ved dåpen, for “alle er like for Gud” [2 Nephi 26:33])

Oppløftet høyre hånd: å strekke seg opp mot himmelen, vitne for himmelen, også et tegn på en ed (se 1 Mosebok 14:22; Daniel 12:7)

Nedsenkning: Kristi død, begravelse og oppstandelse (se Romerne 6:3-4); vår åndelige gjenfødelse i Kristus (“født av vann” [Johannes 3:5])

Bekreftelse

Håndspåleggelse: fysisk berøring av dem som representerer Gud, overføring av velsignelser fra Gud til andre

Å motta Den hellige ånds gave: kalt “dåp med ild” (se 2 Nephi 31:13); rensing og åndelig gjenfødelse i Kristus

Nadverd

Utdeling av brød og vann til forsamlingen: symbolene på Kristi offer, som avsluttet ofring ved blodsutgytelse (se Alma 34:13-14). Vi ofrer nå “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” til Herren (L&p 59:8)

Å bryte brød: Kristi fysiske lidelse på våre vegne, hans fysiske død, hans oppstandelse slik at vi kan leve igjen

Å knele for å be: ydmykhet, å underkaste seg Guds vilje. Et tegn på den evige pakt (se L&p 88:131)

Å spise brød: å minnes Jesu Kristi legeme (se Matteus 26:26-29), livets brød (“den som kommer til meg, skal ikke hungre” [Johannes 6:35], “den som eter dette brød, skal leve i evighet” [Johannes 6:58])

Å drikke vann (opprinnelig vin): Kristi blod (som ble utgytt i Getsemane, under hans lidelser i hendene på soldatene og på korset), som “renser oss fra all synd” (1 Johannes 1:7) og “ifølge Faderens pakt er til [våre] synders forlatelse” (Moroni 10:33); blod som “livets kilde og alt levendes energikilde” (Veiledning til Skriftene, “Blod”; Scriptures.lds.org) og det som soner for synder ved offer (se 3 Mosebok 17:11); levende vann (se Johannes 4:14)