2014
Forberedelse til at være en evig familie
Februar 2014


Vores hjem og familie

Forberedelse til at være en evig familie

Der findes ingen magisk opskrift på et succesfuldt ægteskab, men ingredienserne er altid de samme.

Min hustru og jeg så til med både sorg og forbløffelse, da nogle af vore venner gennemgik en skilsmisse. Det første vi følte, var frygten for, at det kunne ske for os, hvis vi stod over for svære udfordringer i vores ægteskab. Da en alvorlig krise så opstod i vores ægteskab, besluttede vi os for at give os selv en sidste chance – men på den rigtige måde. Vi havde allerede i nogen tid prøvet at løse vore problemer ved at tage hensyn til hinandens tanker og følelser. Vores forhold blev også midlertidigt bedre, men efter et stykke tid vendte problemerne altid tilbage.

Ikke før vi indså, at Herren måtte spille en fremtrædende rolle i vores ægteskab, begyndte vores ægteskab at forandre sig. Vi indså, at vi aldrig ville være i stand til at komme igennem eller løse vore konflikter på egen hånd. Vi tilsidesatte vores stolthed og gjorde noget, vi aldrig havde gjort før. Vi glemte vore egne meninger og holdninger og spurgte Herren, hvad han ønskede af os. Først da vi inkluderede ham, begyndte vores ægteskab at blive bedre – gradvist, og på hans måde og i hans egen tid.

Det er nu flere år siden, at vi knælede ved alteret i templet i Santiago i Chile, og vi har mødt mange udfordringer og megen modgang. Når vi ser tilbage, kan vi sige, at alt det, vi er gået igennem, har været os til gavn. Modgangen har lært os at være ydmyge og har gjort os stærkere. Vi er stadig ved at lære at bringe vores liv i orden – vi lærer begge at arbejde sammen som ligeværdige partnere i kærlighed og forståelse – og det har været anstrengelserne værd.

Der findes ingen magisk opskrift på et succesfuldt ægteskab. Ingredienserne findes i Jesu Kristi evangelium, som de altid har gjort. Som familie har vi skrevet en erklæring, som vi bruger sammen med familieproklamationen, der blev udstedt af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum.1 Vores erklæring, der hedder »Forberedelse til at være en evig familie«, begynder med disse ord: »Vi, familien Castro Martínez, vidner om, at ægteskabet er ordineret af Gud, og at familieforhold kan være evige gennem Jesus Kristi forsoning, hvis vi er lydige mod evangeliets love og ordinancer.«

Herefter følger 17 principper, som vi synes omfatter evangeliets grundlæggende værdier, der giver os størst mulighed for succes i vores ægteskab og i vores familie. Vores liste er på ingen måde banebrydende; den indeholder blandt andet personlige bønner og familiebøn, skriftstudium, familieaften hver uge, deltagelse i søndagsmøderne, regelmæssige besøg i templet, at behandle hinanden med kærlighed og respekt, og yde tjeneste. Vi ved også, at principperne i sig selv ikke har nogen effekt – de skal føres ud i livet.

At tilsidesætte vores stolthed og inkludere Herren og hans vilje i vores ægteskab, har hjulpet os på vejen mod at blive en evig familie.

Forfatteren bor i Valparaíso i Chile.

Note

  1. Se »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.