2014
Hvordan kan det forandre mig at kende til Guddommen?
Januar 2014


Hvordan kan det forandre mig at kende til Guddommen?

Fem principper om Guddommen, der kan gøre en forskel i din levevis.

Billede
Aaronic Priesthood meeting in Manaus, Brazil.

Joseph Smith har sagt: »Det er evangeliets første princip med vished at kende Guds karakter.«1 Det vi ved om Guddommen kan forandre vores levevis, ikke kun i store ting, men også i små hverdagsting. Overvej, hvordan dit kendskab til Guddommen påvirker dit liv, når du læser om disse fem principper.

Guddommen elsker os og ønsker det bedste for os.

Medlemmerne af Guddommen er evige og almægtige, og alligevel bekymrer de sig stadig om vores lykke og velbefindende. Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) vidnede: »De er interesserede i os, og vi er midtpunktet for deres store omsorg. De er der for os alle. Vi kontakter Faderen igennem Sønnen. Han er vores mægler ved Guds trone. Hvor er det vidunderligt, at vi således kan tale til Faderen i Sønnens navn.«2

Fordi Guddommen elsker os og ønsker det bedste for os, har vore valg betydning, især de små ting, vi gør hver dag for at komme den nærmere. Vi har uendeligt potentiale, og Gud bekymrer sig om vores fremgang, selv i små ting.

Vor himmelske Fader har givet os alt.

Vi ved, at vor himmelske Fader har givet os alt, derfor bør vi anerkende hans hånd og være taknemlige. Når vi er taknemlige, handler vi anderledes. Præsident Thomas S. Monson gav dette løfte: »Vi kan opløfte os selv og andre, når vi nægter at forblive i de negative tankers sfære og i vores hjerte udvikler en taknemlig indstilling.«3

Fordi alt det vi har, kommer fra Gud (se Mosi 2:20-21; L&P 59:21), gør vores taknemlighed os mere villige til at dele med andre. Dette omfatter vores tid og talenter og vore materielle velsignelser.

Vor himmelske Fader er barmhjertig.

Guds gerning og herlighed er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Han ønsker os fremgang, derfor tilbyder han os tilgivelse for de fejl, vi har begået. Hans barmhjertighed giver sågar tilgivelse, når vi begår samme fejl igen. Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden hjælper os til at ændre os.

Guds barmhjertighed lærer os at være tilgivende. Præsident Dieter F. Uchtdorf, andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Fordi Gud elsker os så meget, må vi også elske og tilgive hinanden.«4 Det omfatter også tilgivelse af os selv.

Jesus Kristus led for os.

Gennem forsoningen oplevede Frelseren alle vore smerter og sorger (se Alma 7:11-13). Hvis vi nogensinde har en hård dag og føler, at ingen forstår os, så kan vi vide, at Frelseren virkelig forstår. Og når vi har en vidunderlige dag og ønsker at dele det med nogen, så er Frelseren der for os. Han ønsker at tage del i vore glæder, præcis som han tager del i vore smerter.

Helligånden vejleder os.

Jesus Kristus lovede sine apostle, at Talsmanden, eller Helligånden, altid ville være med dem og belære og trøste dem (se Joh 14:16-17, 26-27). Vi kan også have Helligåndsgaven til at vejlede os. Og vi kan stole på, at de svar, som Helligånden giver, vil hjælpe os. Med hans vejledning kan vi altid være i kontakt med Guddommen. Og når vi følger de tilskyndelser, vi modtager, vil vi begynde at lære dem bedre at kende.

Noter

  1. Joseph Smith, i History of the Church, 6:305.

  2. Gordon B. Gordon B. Hinckley, »Jeg tror på disse tre«, Liahona, juli 2006, s. 8.

  3. Thomas S. Monson, »Taknemlighed – den guddommelige gave«, Liahona, nov. 2010, s. 88.

  4. Dieter F. Uchtdorf, »De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 76.

Søndagslektioner

Denne måneds emne: Guddommen

Fotoillustrationer: Welden C. Andersen og Matthew Reier; Den første åbenbaring, af Del Parson; Kristus i Getsemane, af Harry Anderson