2014
Adam
Januar 2014


Profeter i Det Gamle Testamente

Adam

»Få personer i evigheden har været så direkte involveret i frelsesplanen … som mennesket Adam.«1

De fleste mennesker kender mig som det første menneske på jorden, men mange ved ikke, at jeg havde et særligt ansvar, inden jeg kom til jorden. I forudtilværelsen førte jeg Guds hære mod Satans hære i krigen i himlen,2 og jeg hjalp Jesus Kristus med at skabe jorden.3 Dengang var jeg kendt som Mikael, som betyder »han, der er som Gud«.4

Gud valgte mig til at være det første menneske på jorden og satte mig i Edens have, et paradis med mange slags planter og dyr. Han blæste »livsånde« i mig5 og gav mig et nyt navn: Adam.6

Gud fortalte min hustru, Eva, og mig, at vi ikke måtte spise af frugten fra træet til kundskab om godt og ondt.7 Hvis vi ikke spiste af frugten, kunne vi blive i haven og bo for evigt, men vi ville ikke kunne »udvikle [os] ved at opleve modgang i livet på jorden«8 eller få børn.9 Det var op til os at vælge.

Fordi vi valgte at spise af frugten, måtte vi forlade haven og Guds nærhed. Dette kaldes faldet. Vi blev dødelige og oplevede både det gode og det dårlige i livet og bragte børn til verden.10

Gud vidste, at faldet ville finde sted – han sendte Jesus Kristus for at sone for vore synder og overvinde døden, så vi og vore børn kunne vende tilbage til ham.11

Eva og jeg lærte om Jesu Kristi evangelium – heriblandt tro på Jesus Kristus, omvendelse, dåb, modtagelse af Helligåndsgaven og holde ud til enden – og vi underviste vore børn i det.12

På grund af mine erfaringer blev mine øjne åbnet, og jeg havde glæde i livet.13 Husk, at du også kan føle Guds kærlighed og vende tilbage til ham, hvis du følger Jesus Kristus,14 præcis som jeg lærte at gøre.

Fra venstre: Maleri af Dan Baxter; Adam og Eva i haven, af Lowell Bruce Bennett; Forlader Edens have, af Joseph Brickey; Lighed, af Joseph Brickey; Adam og Eva underviser deres børn, af Del Parson; Adam ordinerer Set, af Del Parson; Adam-ondi-Ahman, af Del Parson; Ærkeenglen Mikael sejrer over Satan, af Guido Reni/Bridgeman Art Library/Getty Images; baggrund: iStockphoto/Thinkstock