2013
Ti måter å vite at du er omvendt til evangeliet på
April 2013


Ti måter å vite at du er omvendt til evangeliet

Tyler Orton, Java, Indonesia.

Bilde

Jeg lærte på prestedømsmøtet at en av hensiktene med Det aronske prestedømme er å hjelpe oss “å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium og etterleve dets læresetninger”.1 Jeg var usikker på hva det ville si å “bli omvendt til Jesu Kristi evangelium”. Jeg spurte mine foreldre og eldre søsken hva de trodde det betydde, og sammen har vi diskutert en rekke måter man kan se om man er i ferd med å bli omvendt på.

Det er sannsynligvis andre, men her er 10 måter som vi kom frem til. Siden omvendelse til evangeliet er en livslang prosess, trenger vi ikke å være fullkomne på hvert av disse områdene nå, men de kan hjelpe oss å vite om vi kommer noen vei.

  1. Når du er omvendt til evangeliet, vet du ikke bare hva du skulle gjøre, men du ønsker også å gjøre de riktige tingene. Det er ikke nok bare å unngå å gjøre feil fordi du er redd for å bli oppdaget eller straffet. Når du virkelig er omvendt, har du et oppriktig ønske om å velge det rette.

  2. Et annet tegn på at man er i ferd med å bli omvendt, er at man ikke lenger har lyst til å gjøre noe som er galt. Anti-nephi-lehittene er et godt eksempel på dette. Da de ble omvendt til Kristi evangelium, inngikk de “en pakt med Gud om å tjene ham og holde hans bud” (Mosiah 21:31). I likhet med nephittene som ble undervist av kong Benjamin, hadde de ikke “lyst til å gjøre ondt mer” (Mosiah 5:2). De ble virkelig omvendt til Kristi evangelium, og Satans fristelser hadde ingen makt over dem.

    Bilde

    For å vise at de ville være trofaste mot sin pakt om å etterleve evangeliet, gravde de omvendte lamanittene ned sine våpen (se Alma 24).

  3. Når du er omvendt, er du mer opptatt av hva Gud mener enn hva andre mener om deg. På skolen min i Indonesia, har studentene en tendens til å drikke mye. Noen ganger kan det være fristende å gå ut og feste når alle andre gjør det, og gjør narr av deg fordi du ikke er med. Min bror ble invitert til å drikke og feste mange ganger, men han gjorde det aldri – han sto for det han trodde på. Det var vanskelig, og han tilbragte mange kvelder hjemme alene. Da studentene tok farvel på eksamenshøytideligheten, var det flere som fortalte ham hvor imponert de var over at han klarte å motstå gruppepresset og være trofast mot sine normer. De fortalte ham at de virkelig så opp til ham på grunn av dette. Han viste at han var omvendt ved å motstå gruppepress.

  4. Når du er omvendt til evangeliet, gjør du ditt beste for å etterleve evangeliet alltid – ikke bare på søndager eller når det er praktisk, men hele tiden. Dine handlinger forandrer seg ikke avhengig av hvem du er sammen med eller hvem som kan se deg. Når dine kolleger forteller en grov vits eller ønsker å se en snuskete film, trenger du ikke være med på det bare fordi ingen ser deg. Du står for det du tror på.

  5. Bilde

    Når du er omvendt til evangeliet, er du snillere og mer medfølende i din omgang med andre. Du hverken dømmer eller kritiserer eller farer med sladder. Du er mer oppmerksom på andres følelser, og det blir naturlig å se etter måter å tjene og hjelpe på. Hvis du går gjennom gangen på skolen og noen mister bøkene sine, trenger du ikke engang å tenke på hva du skal gjøre. Du stopper automatisk for å hjelpe.

  6. Bilde

    Når du er omvendt til evangeliet, øker ditt ønske om å be, og du føler at du virkelig kommuniserer med Gud når du ber. Du vil alltid ta deg tid til å be uansett hvordan du føler deg eller hva som skjer i livet ditt. President Ezra Taft Benson (1899-1994) fortalte oss: “Hvis vi ikke lyst til å be, skulle vi be til vi får lyst til å be.”2

  7. Når du blir omvendt til evangeliet, gleder du deg til søndag fordi det er sabbat. Når søndagen kommer, tenker du ikke: “Å nei, en dag hvor jeg ikke kan være sammen med vennene mine eller gå på kino,” du tenker: “Flott, en dag hvor jeg kan gå i kirken og fokusere på åndelige ting og tilbringe tid med familien!”

    Bilde
  8. Når du er omvendt til evangeliet, holder du budene, og du leter ikke etter unnskyldninger, bortforklarer oppførsel eller prøver å finne gråsoner. Du prøver ikke å tøye grensene – du bare holder budene fordi du vet at det er det beste.

  9. Bilde

    Når du er omvendt til evangeliet, ser du frem til å betale tiende. Du ser på det som et privilegium og føler at 10 prosent ikke er så mye, særlig sammenlignet med velsignelsene og tilfredsstillelsen du får. Disse velsignelsene er verdt mye mer enn de pengene du har betalt.

  10. Bilde

    Når du blir omvendt til evangeliet, har du et sterkt ønske om å hjelpe andre å bli kjent med sannheten og den lykke som du har funnet. Et godt eksempel fra Skriftene er Lehis drøm, der han hadde et sterkt ønske om å dele den deilige frukten fra livets tre med sin familie. Da han spiste av frukten, var ikke hans første tanke å ta mer til seg selv, men å se etter sin familie, slik at de også kunne spise av frukten og få den samme lykken (se 1 Nephi 8:12).

For å oppsummere: Du vet at du er i ferd med å bli omvendt til evangeliet når du begynner å etterleve den høyere lov, Jesu Kristi evangelium. Du følger lovens ånd, så vel som lovens bokstav. Du etterlever evangeliet i alle aspekter av ditt liv. Du etterlever evangeliet fullt ut, ikke fordi du må, men fordi du vil. Du er et lykkeligere og bedre menneske, og du ønsker å bli den personen din himmelske Fader ønsker at du skal være. Du ønsker å være lik Jesus Kristus og følge hans eksempel. Når du blir den personen, har du virkelig blitt omvendt til evangeliet.

Noter

  1. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 8.1.3.

  2. Ezra Taft Benson, “Be alltid,” Lys over Norge, juni 1990, 4.

Fotoillustrasjoner © IRI; Anti-nephi-lehittene begraver sine sverd, av Del Parson © IRI

Øverst: fotoillustrasjon © IRI; mynter © isStockphoto.com/Thinkstock; Lehis syn om livets tre: Robin Luch © IRI