2013
Den hellige ånd trøster, inspirerer og vitner
April 2013


Hva vi tror på

Den hellige ånd trøster, inspirerer og vitner

Den hellige ånds gave er en av de største velsignelser vi kan motta i dette liv, for Den hellige ånd trøster, inspirerer, advarer, renser og veileder oss. Han kan fylle oss “med håp og fullkommen kjærlighet” (Moroni 8:26). Han lærer oss “sannheten i alle ting” (Moroni 10:5). Vi mottar åpenbaring og åndelige gaver fra Gud gjennom Den hellige ånd. Viktigst av alt er det imidlertid at vi får vårt vitnesbyrd om vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom Den hellige ånd.

Før du ble døpt, kunne du føle Den hellige ånd fra tid til annen. Men bare ved å motta Den hellige ånds gave etter dåpen kan du nyte Den hellige ånds konstante veiledning, forutsatt at du er verdig. Denne gaven ble gitt av en bærer av Det melkisedekske prestedømme ved håndspåleggelse (se Apostlenes gjerninger 19:6; L&p 33:15). Hver sabbatsdag deretter kan du fornye dine dåpspakter når du tar nadverden og dermed mottar Herrens velsignelse at “hans Ånd alltid kan være hos [deg]” (L&p 20:77).

Den hellige ånd, ofte omtalt som Ånden, er det tredje medlem av Guddommen. Profeten Joseph Smith sa: “Faderen har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets – Sønnen likeså – men Den Hellige Ånd har ikke et legeme av kjøtt og ben, men er en Ånd i persons skikkelse. Var det ikke slik, kunne Den Hellige Ånd ikke bo i oss” (L&p 130:22).

“Fordi Herrens Ånd ikke bor i vanhellige templer” (Helaman 4:24), må vi være verdige til hans veiledning. Vi gjør dette ved blant annet å ha dydige tanker, leve med integritet og gjøre vårt beste for å holde budene.

Etter å ha mottatt Den hellige ånds gave kan vi gjøre mange ting for å innby Hans innflytelse i vårt liv:

  • Be.

  • Studere Skriftene.

  • Ta verdig del i nadverden.

  • Utføre tempelarbeid.

  • Se på sunne medier, bruke rent språk og ha dydige tanker.

Fotoillustrasjoner: Christina Smith, Eve Tuft, Cody Bell og Matthew Reier