2012
Pitäkää liitot: sanoma niille, jotka aikovat palvella lähetystyössä
Tammikuu 2012


Pitäkää liitot

Sanoma niille, jotka aikovat palvella lähetystyössä

Lähetystyöaiheisessa satelliittilähetyksessä 25. huhtikuuta 1997 pidetystä puheesta.

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

Avain tähän työhön on liittojemme pitämisessä. Millään muulla tavalla emme pysty saamaan avuksemme ja käyttämään jumalisuuden voimia.

Aion puhua teille siitä, miten valtavan tärkeää on liittojen pitäminen – minun pitää omani ja teidän pitää omanne. Tämä on aihe, joka käsittää enemmän kuin puhumisen kuuliaisuudesta, vaikka kuuliaisuus on toki osa sitä. Ja tämä on hyvin henkilökohtainen aihe.

Tavallaan se on kaikkein olennaisin asia, mistä voimme keskustella evankeliumin suunnitelmassa, koska vain liittoja tekevät ja liittonsa pitävät voivat lunastaa itselleen selestisen valtakunnan suurimmat siunaukset. Kun siis puhumme liittojen pitämisestä, puhumme kuolevaisuutemme tarkoituksen ydinasiasta.

Valtakuntaa rakennetaan yksi liitto kerrallaan

Liitto on sitova hengellinen sopimus, Isällemme Jumalalle annettu pyhä lupaus, että tulemme elämään, ajattelemaan ja toimimaan tietyllä tavalla – Hänen Poikansa, Herran Jeesuksen Kristuksen tavalla. Isä, Poika ja Pyhä Henki puolestaan lupaavat meille iankaikkisen elämän täyden ihanuuden.

Minusta on mielenkiintoista, että liitot tehdään henkilökohtaisesti, yksilöllisesti. Kasteessa ja konfirmoinnissa me teemme liiton, joka lähettää meidät iankaikkiseen elämään johtavalle tielle. Nuo toimitukset tehdään yksittäisille ihmisille, yhdelle kerrallaan, riippumatta siitä, kuinka monien täytyy lopulta saada ne.

Pappeuden saadessaan miehet tekevät liiton. Pappeus annetaan aina yhdelle yksilölle kerrallaan.

Korkeimmat liitot, mitä voimme solmia, ovat temppelissä. Siellä me annamme vakavimmat lupauksemme taivaalliselle Isällemme, ja siellä Hän avaa meille täydemmin meille antamiensa lupausten todellisen merkityksen. Jälleen kerran ne ovat yksilöllisiä kokemuksia, silloinkin kun menemme temppeliin sinetöitäväksi toisiin yksilöihin.

Siten Jumalan valtakuntaa rakennetaan – yksi henkilö kerrallaan, yksi liitto kerrallaan kaikki tiet matkallamme kuolevaisuudessa johtavat pyhän temppelin korkeimpiin liittoihin.

Temppeliliittojen rooli

Teille on hyvin tärkeää ymmärtää, että meneminen temppeliin saamaan oman endaumenttinne sekä ne suurenmoiset toimitukset, jotka valmistavat teitä tuohon endaumenttiin, on erottamaton osa valmistautumistanne ja sitoutumistanne lähetystyöhön.

Kun menette temppeliin, alatte ymmärtää noiden temppeliliittojen merkityksen – sen erottamattoman siteen, joka on endaumenttinne ja lähetystyömenestyksenne välillä.

Itse asiassa sana endaumentti itsessään ilmaisee tuon äärimmäisen tärkeän suhteen luonteen. Endaumentti [englanniksi endowment] on lahjoitus tai lahja. Se sisältää saman kantasanan kuin dowry [myötäjäiset], joka on erityinen lahja tai lahjoitus, jonka nuoripari saa aloittaessaan elämänsä avioliitossa.

Siten Jumala toimii meidän kohdallamme joka kerta, kun solmimme jonkin liiton Hänen kanssaan. Hän antaa meille lahjan. Me lupaamme tehdä tiettyjä asioita toimituksesta riippuen, ja Hän lupaa erityisiä vastalahjoja – ihmeellisiä lahjoja, sanomattoman suuria lahjoja, lähes käsittämättömiä lahjoja. Niinpä sanon teille kuten sanon itselleni – jos me todella haluamme menestyä tehtävissämme, jos me haluamme saada kaiken avun ja kaiken hyödyn ja kaikki siunaukset Isältä, jos me haluamme, että meille avataan taivaan ovi, jotta voisimme saada jumalisuuden voimat, meidän on pidettävä liittomme!

Tiedätte, ettette voi tehdä tätä työtä yksin. Me tarvitsemme taivaan apua, me tarvitsemme Jumalan lahjoja. Hän opetti niin työn alkaessa tällä taloudenhoitokaudella. Opettaessaan Siionin lunastusta Herra sanoi:

”Niin että he itse voivat valmistautua ja että minun kansaani voitaisiin opettaa täydellisemmin ja se saisi kokemusta ja tietäisi täydellisemmin velvollisuuksistaan ja siitä, mitä minä vaadin sen käsistä.

Eikä tämä voi tapahtua, ennen kuin minun vanhimmilleni annetaan voima korkeudesta.

Sillä katso, minä olen valmistanut suuren endaumentin ja siunauksen vuodatettavaksi heidän päällensä, jos he ovat uskollisia ja pysyvät nöyrinä minun edessäni.” (OL 105:10–12.)

Tämä työ on niin tärkeää ja vastustaja vastustaa sitä niin suuresti, että me tarvitsemme jokaisen jumalallisen voiman edistämään pyrkimyksiämme ja viemään kirkkoa vakaasti eteenpäin. Avain siihen meille yksilöinä on liitto, jonka teemme temppelissä – me lupaamme olla kuuliaisia ja uhrata, omistautua Isälle, ja Hän lupaa antaa ”suuren endaumentin”.

Liitot ja Herran työ

Auttaako tämä teitä ymmärtämään, kuinka olennaisia meidän henkilökohtaiset, yksilölliset lupauksemme ovat työn kattavuudelle ja suuruudelle? Kuten kaikki muukin pelastussuunnitelmassa, kaikkien lähetyssaarnaajavanhinten ja -sisarten menestys kautta maailman riippuu yhdestä lähetyssaarnaajasta kerrallaan.

Me emme tee liittoja kokonaisina seurakuntina tai vaarnoina. Ei, me teemme liittoja veli Poutasena tai veli Puurtisena, sisar Jokisena tai sisar Jaatisena. Avain tähän työhön on siinä, että yksilöt pitävät liittonsa.

En tiedä, millä lähetyskentällä tulette palvelemaan, mutten usko, että taivaallinen Isämme on antanut mitään erityisiä lupauksia teidän lähetyskentällenne kokonaisuutena. Tiedän kuitenkin, että Hän on antanut suuria lupauksia teille henkilökohtaisesti.

Kun koko lähetyskenttä yhdistyy jokaisen lähetyssaarnaajan nuhteettomuuden voimasta jokaisen lähetyssaarnaajan pitäessä liittonsa, silloin me siirrämme vuoria. Kun vallitsee sellainen ykseys ja voima ja jokainen yksilö lähetyskentällä saa lahjan taivaasta, mikään ”ei voi estää työn etenemistä”. Juuri tällä tavalla Jumalan totuus etenee ”uljaana, jalona ja riippumattomana”.1

Meillä on se varmuus, kun ketjussa ei ole yhtään heikkoa lenkkiä, kun taisteluvarustuksessa ei ole yhtään haurasta kohtaa. Sota pahuutta ja erhettä vastaan on se tapa, jolla jokainen evankeliumin voitto saavutetaan – yksi liitto kerrallaan, yksi yksilö kerrallaan, yksi lähetyssaarnaaja kerrallaan.

Siitä syystä Herra sanoi kirkon varhaisille johtajille: ”Teidän tulee sitoutua toimimaan kaikessa pyhyydessä minun edessäni – niin että sikäli kuin teette niin, tuotatte kunniaa sille valtakunnalle, jonka olette saaneet” (OL 43:9–10).

Se on liittojen kieltä. Juuri sitä me menemme temppeliin tekemään – sitomaan itsemme Herraan ja toisiimme ja sitten tuolla voimalla ”toimimaan kaikessa pyhyydessä”. Vastalahjaksi saamme itsellemme ja työhömme voimaa ja kirkkautta. Juuri tähän liittojen pitämiseen liittyen Herra on sanonut: ”Minä, Herra, olen sidottu, kun te teette, mitä minä sanon; mutta kun te ette tee, mitä minä sanon, teillä ei ole mitään lupausta” (OL 82:10).

Uskokaa minua. Avain tähän työhön on liittojemme pitämisessä. Millään muulla tavalla emme pysty saamaan avuksemme ja käyttämään jumalisuuden voimia. Teillä on Herran sana tästä asiasta.

Te menette temppeliin valmistautuaksenne lähetystyöhönne. Pitäkää siellä solmimanne liitot, jokainen niistä. Ne ovat hyvin henkilökohtaisia, hyvin pyhiä lupauksia, jotka jokainen meistä antaa taivaalliselle Isällemme.

Liitto todistaa

Kun pyydän teiltä tätä, haluan teidän tietävän, että minä teen samalla tavalla. Minäkin pidän liittoni. Yksi noista liitoista on kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä olla Kristuksen nimen erityinen todistaja koko maailmalle (ks. OL 107:23). Pitäessäni liittoni minä paitsi todistan teille tänään Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänestä ristiinnaulittuna, myös olen sellainen todistaja, joka on kutsuttu ja asetettu ja jolle on annettu tehtävä viedä tuo todistus maailmalle. Olen onnellinen saadessani liittyä joukkoonne tuossa palvelutyössä, rakkaat nuoret ystäväni.

Minä tiedän, että Jumala elää, että Hän on meidän kirjaimellinen Isämme taivaassa ja että Hän pitää meille antamansa lupaukset ikuisesti. Minä tiedän, että Jeesus on Kristus, Isän ainosyntyinen Poika lihassa ja maailman Vapahtaja. Minä tiedän, että Hän kärsi, vuoti verta ja kuoli, jotta me saisimme iankaikkisen elämän.

Minä tiedän, että Isä ja Poika ilmestyivät nuorelle profeetta Joseph Smithille, tämän taloudenhoitokauden suurenmoiselle perustajaprofeetalle, joka myös vuodatti verensä todistuksena kutsumuksestaan, äärimmäisenä vertauskuvana uskollisuudesta liitoilleen. Minä tiedän, että nuo profeetalliset avaimet on annettu katkeamattomana ketjuna 15 muulle miehelle, kunnes tänä aikana ne ovat nyt presidentti Thomas S. Monsonin hallussa hänen profeetallisessa tehtävässään hänen ollessa Jumalan johtava ylipappi maan päällä.

Tämä työ on totta. Nämä julistukset ovat totta. Minä tiedän ne riippumattomana kenestäkään toisesta kuolevaisesta ihmisestä, joka on koskaan elänyt. Minä tiedän ne Pyhän Hengen ilmoitusten perusteella, Hänen, joka antaa johdatusta elämääni ja tarkoituksen todistukselleni ja joka lähettää minut – teidän kanssanne – matkaan maailman Lunastajan erityisenä todistajana.

Viite

  1. Joseph Smith julkaisussa History of the Church, osa 4, s. 540.

Valokuvakuvitus Matthew Reier ja Christina Smith