2008
Todistuksen hankkiminen
Helmikuu 2008


Todistuksen hankkiminen

Kuva
Elder Paul K. Sybrowsky

Vartuin hienossa mutta vähemmän aktiivisessa perheessä. En ollut tottunut kotonani kuulemaan evankeliumin totuudesta lausuttuja todistuksia. Vaikka siis vartuin Salt Lake Cityssä Utahissa, jossa on pääasiassa myöhempien aikojen pyhiä, en varttunut tyypillisessä myöhempien aikojen pyhien perheessä. Meillä ei pidetty perheiltoja eikä kokoonnuttu perherukoukseen. Monet kirkon tavoista, joihin ystäväni olivat tottuneet, olivat minulle vähän vieraita.

Tämän kotiympäristön ansiosta olin kenties yksi niistä, jotka kaikkein epätodennäköisimmin nousisivat todistamaan suuren seminaarilaisjoukon edessä. Olin myös melko ujo 15-vuotias, joten olin aika yllättynyt huomatessani seisovani mikrofonin takana 300 seminaarioppilaan edessä. Minun oli kuitenkin hyvä olla sen vuoksi, mitä tunsin syvällä sisimmässäni. Vielä nytkin muistan Hengen ylenpalttisen kehotuksen nousta todistamaan siinä seminaarikokouksessa.

En muista lausumiani sanoja, mutta en koskaan unohda palavaa tunnetta sydämessäni, varmaa todistusta, jonka sain siitä, että kirkko on tosi. Muistan hyvin hengellisen tunteen, kun Pyhä Henki laskeutui päälleni lausuessani todistukseni tämän kirkon totuudellisuudesta.

Minä tiesin

Ennen sitä päivää minä uskoin, että kirkko on tosi. Minä pidin kirkosta. Ajattelin, että se on hyvä, ja osallistuin sen toimintaan. Mutta tuona ratkaisevana hetkenä elämässäni minä tiesin, että kirkko on tosi. En voinut sitä kieltää, eikä kukaan voinut viedä minulta sitä todistusta.

Tuon seminaaripäivän jälkeen olen lausunut todistukseni tuhansia kertoja. Muistan joitakin noista muista tilanteista, mutta yksikään ei ole ollut minulle niin vaikuttava eikä ole muovannut tulevaisuuttani niin voimakkaasti kuin tuo ensimmäinen tapaus ollessani teini-ikäinen. Yksi syy siihen, miksi tuo tapahtuma jätti minuun niin pysyvän vaikutuksen, oli se, että olin suunnilleen samanikäinen kuin profeetta Joseph Smith nähdessään taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen ja saadessaan tietää, että hänestä tulisi välikappale tosi kirkon palauttamisessa maan päälle.

Tuo kokemus, jolloin lausuin todistukseni ja sain varman vahvistuksen, oli monella tavalla käännekohta elämässäni. Kun saat opetusta Herralta, se on suurinta, mitä koskaan tulet oppimaan. Tuon todistuksen ansiosta halusin palvella, tulla paremmaksi oppilaaksi ja opetella parempia sosiaalisia ja henkilökohtaisia taitoja. Haluni oppia enemmän pyhistä kirjoituksista lisääntyi voimakkaasti. Elämäni oli määrätietoisempaa. Tiesin, että jos pitäisin itseni kelvollisena, minun sallittaisiin saarnata evankeliumia.

Tajusin myös, että Jumala tietää, kuka olen. Se oli yksi niistä todella tärkeistä asioista, jotka yllättivät minut ja muuttivat minua. Olin Hänen poikansa! Kun tiedät, kuka olet, haluat olla parempi. Se tieto tuo voimaa – voimaa, jonka voi saada vain taivaallisen Isämme innoituksen kautta.

Kun muistelen tuota kokemusta, uskon taivaallisen Isän halunneen antaa minulle tilaisuuden kehittää joitakin ominaisuuksia ja taitoja, jotta hän voisi työskennellä kanssani vähän helpommin. Luulen Hänen halunneen myös saada minut ajattelemaan palvelemista lähetystyössä, mikä oli asia, johon minua ei kannustettu kotona. Nuorena teini-ikäisenä en ollut ajatellut paljoakaan lähetystyötä. Mutta todistamisesta saamani kokemuksen ansiosta tiesin ensimmäisen kerran, että halusin palvella lähetystyössä. Monet muut kokemukset vahvistivat haluani, mutta se oli ensimmäinen kerta, kun tiesin haluavani lähteä. Tiesin, että taivaallinen Isäni halusi minun palvelevan kokoaikaisessa lähetystyössä ja kertovan Hänen lapsilleen siitä, mitä minä nyt tiesin.

Avaa sydämesi

Todistuksen hankkiminen muistuttaa sitä, mitä nefiläiset kokivat, kun Vapahtaja tuli käymään heidän luonaan. Ensin he eivät ymmärtäneet Jumalan ääntä, koska he kuuntelivat pelkästään korvillaan. Mutta sitten kun he avasivat sydämensä, he ymmärsivät Hänen äänensä.

”Ja vielä kolmannen kerran he kuulivat äänen ja aukaisivat korvansa kuullakseen sen; ja heidän katseensa kääntyivät sen kuulumisen suuntaan; ja he katsoivat herkeämättä taivasta kohti, mistä ääni tuli.

Ja katso, kolmannella kerralla he ymmärsivät kuulemansa äänen.” (3. Nefi 11:5–6.)

Sydämesi avaaminen taivaallisen Isämme innoitukselle on ratkaisevan tärkeä asia elämässä. Tarvitset Hänen innoitustaan.

Kohtaat joitakin ainutlaatuisia haasteita, ja keino voittaa nuo haasteet on se, että annat Pyhän Hengen laskeutua päällesi. Anna Hänen johdattaa sinua. Taivaallinen Isä antaa meille voimaa hengeltä hengelle ja sydämestä sydämeen. Ja juuri Herran voimassa me voimme kulkea eteenpäin. Herra antaa sellaista voimaa omaan todistukseemme.

Nauti siitä, että olet teini-ikäinen

Todistuksesi vahvistaminen auttaa sinua nauttimaan teinivuosistasi, jotka voivat olla yksi elämäsi jännittävimmistä ajanjaksoista. Se ei vähennä mitään siitä, mitä koet palvellessasi lähetystyössä tai solmiessasi temppeliavioliiton, eikä mitään niistä suurenmoisista kokemuksista, joita saat myöhemmin elämässäsi, mutta kannustan sinua nauttimaan elämästä teini-ikäisenä. Kuinka se sitten tapahtuu? Pitämällä kaikki Herran käskyt; ne eivät ole monivalintatehtäviä! Jokainen on annettu viisasta tarkoitusta varten – pitämään sinut turvassa.

Kirjasen Nuorten voimaksi ensimmäisen presidenttikunnan sanomassa sanotaan:

”Taivaallinen Isänne haluaa elämänne olevan ilontäyteistä ja johtavan teidät takaisin Hänen luokseen. Nyt tekemänne päätökset määräävät suureksi osaksi sen, mitä elämänne ja iankaikkisuuden aikana seuraa.

Koska Herra rakastaa teitä, Hän on antanut teille käskyjä ja profeettojen sanoja oppaiksi matkallanne.”1

Presidentti Gordon B. Hinckley, profeettamme ja kirkkomme johtaja, on sanonut: ”Olkaamme onnellista kansaa. Herran suunnitelma on onnensuunnitelma.”2 Seuratkaamme profeettaa ja eläkäämme onnellista elämää. Tämä aika elämässäsi on jännittävää – sen pitäisi olla hauskaa. Aktiivisuus kirkossa voi auttaa sinua todella nauttimaan nuoruudestasi.

Ole rohkea toimimaan sen mukaan, mitä tunnet sydämessäsi. Pidä kiinni noista tunteista ja avarra niitä. On ratkaisevan tärkeää, että hankit todistuksen ja uskot siihen, että Jeesus Kristus on Vapahtajasi ja Lunastajasi. On ratkaisevan tärkeää, että ymmärrät, että Hän antoi täydellisestä rakkaudesta sovitusuhrin puolestasi.

Kun sinulla on tieto siitä, sinulla on erinomainen etuoikeus yhdistää parannuksen tekeminen uskoosi Jeesukseen Kristukseen varmistaaksesi sen, että liittosi ovat voimassa. Silloin voit saada johdatusta ja opastusta yhdeltä jumaluuden jäseneltä, nimittäin Pyhältä Hengeltä. Millainen lahja se onkaan! Sen suuren lahjan saa sen johdosta, että uskoo Herraan Jeesukseen Kristukseen ja nauttii parannuksen hedelmistä.

Kun olin teini-ikäinen, sain toisenkin lahjan: elävän, vahvistuvan todistuksen Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Kun ravitsin tuota todistusta, se vahvistui vahvistumistaan. Aloin ymmärtää Herran kaavaa – Hänen suunnitelmaansa johtaa minut takaisin taivaallisen Isäni luo. ”Se, mikä on Jumalasta, on valoa; ja se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka” (OL 50:24).

Lausun vakaan todistukseni siitä, että Jumala on Isämme ja että Hänen Poikansa Jeesus Kristus on koko ihmiskunnan Vapahtaja. Sinäkin voit saada vahvistuksen siitä. Sinäkin voit saada todistuksen siitä. Sinä voit saada sen jopa nyt teini-ikäisenä aivan kuten minä sain. Sinun ei tarvitse odottaa.

Viitteet

  1. Nuorten voimaksi, 2002, s. 2.

  2. ”Jokaisesta parempi ihminen”, Liahona, marraskuu 2002, s. 100.