2007
Lad dyd uophørligt pryde dine tanker
Maj 2007


Lad dyd uophørligt pryde dine tanker

Der er ingen grænser for jeres potentiale. Hvis I selv udøver kontrol med jeres tilværelse, er fremtiden fuld af muligheder og glæder.

Billede

Mine kære unge piger, hvor er I et vidunderligt skue i denne store sal. Jeres mødre, bedstemødre og lærere er sammen med jer. Udover jer i dette Konferencecenter er andre samlet i hundred- og tusindvis over hele verden. De hører os på mere end en snes forskellige sprog. Vore taler bliver oversat til deres modersmål. Det er et overvældende ansvar at få mulighed for at tale til jer. Men det er også en vidunderlig mulighed. Jeg beder om Helligåndens vejledning i det, jeg siger.

Andre har meget velformuleret talt om dette mødes tema. Jeg nævner det blot. Det er Herrens åbenbarede ord, som står i afsnit 121 i Lære og Pagter. Der står:

»Lad dyd uophørligt pryde dine tanker, da skal din selvtillid vokse sig stærk i Guds nærhed, og præstedømmets lære skal falde på din sjæl som dug fra himlen.

Helligånden skal være din stadige ledsager, og dit scepter et uforanderligt scepter af retfærdighed og sandhed, og dit rige skal være et evigtvarende rige, og uden tvang skal det tilflyde dig for evigt og altid« (vers 45-46).

Kan der være et større løfte til nogen end disse forbløffende, åbenbarede ord fra Herren? De er ord fra Gud, der er kommet som åbenbaring til profeten Joseph. De indeholder et storslået løfte til alle, som uophørligt vil lade dyd pryde deres tanker.

Nu står I unge piger på tærsklen til livet. I er gamle nok til at være blevet døbt. I er unge nok til, at den fremtid, som I drømmer om, stadig ligger foran jer. I er hver især Guds barn. I er hver især en guddommelig skabning. I er helt bogstaveligt den Almægtiges datter. Der er ingen grænser for jeres potentiale. Hvis I selv udøver kontrol over jeres tilværelse, er fremtiden fuld af muligheder og glæder. I har ikke råd til at spilde jeres talenter eller jeres tid. Store muligheder ligger foran jer.

Jeg fortæller jer nu en meget enkel opskrift, der, hvis den følges, vil sikre jer lykke. Det er et enkelt fire-punkts program. Det er følgende: (1) bed, (2) studér, (3) betal jeres tiende og (4) deltag i jeres møder.

Med hensyn til det første punkt – personlig bøn – er I vor himmelske Faders døtre. Han er jeres himmelske forælder. Tal med ham. Gå på jeres knæ hver aften og morgen og udtryk over for ham taknemligheden i jeres hjerte. Tal om de velsignelser, som I ønsker og behøver. Glem aldrig, at denne kirke begyndte med drengen Joseph Smiths ydmyge bøn i en skov på hans fars gård. Ud fra den bemærkelsesværdige oplevelse, som vi kalder den første åbenbaring, har dette værk udviklet sig, indtil det i dag er etableret i 160 lande med en medlemsskare på over 12 millioner. Det er den direkte opfyldelse af Daniels syn af stenen, der blev revet løs fra bjerget, men ikke ved menneskehånd, som rullede frem og fyldte hele jorden (se Dan 2:44-45).

I kan ikke blot bede jeres personlige bønner, men I kan opmuntre jeres forældre til at bede familiebøn, hvis de ikke allerede gør det. Bøn er den bro, vi skal krydse for at komme vor Fader i himlen nærmere. Det koster intet. Det kræver kun tro og lidt indsats. Der er intet mere belønnende end at knæle i ydmyg bøn. Det viser kærlighed til Gud, som giveren af alt, der er godt. Det viser respekt for en selv. Der er ingen erstatning for bøn. Det er personlig kommunikation med Gud.

Det andet punkt på min liste er studium. Hvad omfatter dette enkle ord på syv bogstaver? For det første er der studium af skrifterne. I læser måske kun uddrag af Det Gamle Testamente, men det indeholder mange store lektier. Det Nye Testamente er en guldmine. Det indeholder de fire evangelier – Matthæus, Markus, Lukas og Johannes samt Apostlenes Gerninger og andre breve. Prøv at læse blot et af evangelierne – måske Johannes. Når I er færdige med det, så tag fat på Mormons Bog.

For to år siden udfordrede jeg hele Kirken til at læse Mormons Bog inden udgangen af året. Det er forbløffende, hvor mange der klarede den udfordring. Alle, der gjorde det, blev velsignet for deres indsats. Da de fordybede sig i dette ekstra vidne om vor Forløser, blev deres hjerte mere levende, og deres ånd dybt rørt. Nogle af jer er for unge til at have læst den, men I er ikke for unge til at begynde at læse den nu.

Ud over det kirkelige studium er der udfordringen ved at få en uddannelse. Beslut nu, mens I stadig er unge, at I vil tage al den uddannelse, I kan få. Vi lever i en meget konkurrencepræget tid, og det vil kun blive værre. Uddannelse er den nøgle, som åbner mulighedernes port for jer.

I planlægger måske at blive gift og håber på det, men I kan ikke være sikre på, at det sker. Og selv om I bliver gift, så vil uddannelse være en stor fordel for jer. Følg ikke bare med strømmen, hvor dagene kommer og går uden nogen udvikling i jeres tilværelse. Herren vil velsigne jer, når I yder indsatsen. Jeres tilværelse bliver beriget og jeres forståelse større, når jeres sind åbnes mod nye horisonter og ny viden.

Det næste punkt er betaling af tiende. Storslået er Herrens løfte til dem, der betaler deres tiende. Han siger i vor tids åbenbaring, at de »skal ikke opbrændes« (se L&P 64:23).

Hans store løfte står i Malakias’ ord. Han sagde: »Kan et menneske bedrage Gud, siden I vil bedrage mig? I spørger: ›Hvordan bedrager vi dig?‹ Med tiende og afgifter …

Bring hele jeres tiende til forrådskammeret, så der kan være føde i mit hus. Sæt mig på en prøve, om ikke jeg åbner himlens vinduer for jer og udøser velsignelser uden mål over jer, siger Hærskarers Herre« (Mal 3:8, 10).

Og så fortsætter Herren med at sige noget meget interessant. Lyt til dette:

»Jeg skræmmer æderne, så de ikke ødelægger jordens afgrøde for jer, og vinstokken ikke slår fejl på marken, siger Hærskarers Herre.

Da skal alle folkene prise jer lykkelige, fordi I har et dejligt land, siger Hærskarers Herre« (Mal 3:11-12).

Selv om tiende betales med penge, så er det vigtigere, at den betales med tro. Jeg har aldrig mødt en person, der betalte en ærlig tiende, som beklagede sig over det. Han stolede snarere på Herren, og Herren svigtede ham aldrig.

Da jeg var en lille dreng, tog min far os hvert år i december med tværs over gaden til biskop Duncans hjem til tiendeopgørelse. Biskoppen havde ikke et kontor i kirken, så han måtte afholde interview i sit hjem. Vi satte os alle i hans stue, og en ad gangen inviterede han os ind i spisestuen. Vores tiende kunne være 25 cents eller måske 50 cents, men det var fuld tiende. Han skrev en kvittering og nedskrev beløbet i menighedens optegnelse. Måske var beløbet så lille, at udgiften ved at registrere det oversteg det samlede beløb. Men det etablerede en vane, som er fortsat i alle disse år. Med betaling af tiende er der kommet utallige velsignelser, præcis som Herren har lovet.

Jeg blev gift under depressionen, hvor der ikke var mange penge, men vi betalte vores tiende, og på en eller anden måde led vi aldrig sult eller manglede noget, som vi behøvede.

Det fjerde punkt – deltagelse i jeres møder, jeres nadvermøder. Der er ingen erstatning for at nyde Herrens nadver. Det er både højtideligt, helligt og vidunderligt at kunne nyde brød og vand til erindring om menneskehedens Frelsers legeme og blod.

Ingen anden begivenhed i hele menneskehedens historie er så betydningsfuld som vor guddommelige Forløsers sonoffer. Intet kan sammenlignes med det. Uden den ville livet være meningsløst. Livet ville være en blindgyde.

Med forsoningen er vi sikret evigt liv. Døden er ikke afslutningen, men snarere en overgang til en mere herlig tilværelse.

Alt dette ligger symbolsk i at tage nadveren. Alt andet til vore møder har mindre betydning i sammenligning med deltagelse i symbolerne på vor Herres offer.

Hvis I gør disse fire ting, så lover jeg jer, at jeres liv bliver mere udbytterigt, at jeres lykke bliver større, og at jeres præstationer på enhver måde bliver imponerende og tilfredsstillende.

Må Herren velsigne jer, mine kære unge søstre, og må hans velsignelser ledsage jer til alle tider og i alle situationer. Vi elsker jer. Vi beder for jer. Må himlen smile til jer, beder jeg ydmygt om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.