2007
Forpligtelse over for Herren
Maj 2007


Forpligtelse over for Herren

Nu er tiden til at forpligte jer over for Herren, hvad angår det, som I vil blive i denne prøvestand på jorden.

Billede

God morgen, brødre og søstre. Jeg vil gerne tale til Kirkens unge her til morgen på samme måde, som søster Dickson og jeg ville vejlede vores egen familie.

Vi ved, at det er en usædvanlig kvik generation af unge, som snart overtager vores plads som ledere i hjemmet, på arbejdspladsen, i samfundet og i Kirken.

Jeres himmelske Fader elsker hver enkelt af jer og har sendt jer ned på jorden med et formål. Han har åbenbaret en plan for lykke, som, hvis den bliver fulgt, til sidst vil føre jer hjem til hans nærvær efter at have sejret over denne verdens prøvelser og udfordringer. Hvis I forpligter jer nu til at leve efter det mønster, som Herren har fastlagt, vil det give jer stor styrke til at bruge jeres handlefrihed rigtigt. De oprigtige forpligtelser, som I indgår med jer selv og Herren, vil være af afgørende betydning. Vi lærer følgende i Salmernes Bog: »Overgiv din vej til Herren … så griber han ind« (Sl 37:5).

I er kommet ind i denne verden i en tid, der er blevet set hen til fra begyndelsen – en tid forud for Herrens andet komme, hvor Jesu Kristi evangelium på den ene side er blevet gengivet i sin fylde, og hvor der på den anden side er en stor tummel, forvirring og ugudelighed. Det prøvested, som I er født til, er vidunderligt, fordi det giver store muligheder, men samtidig er der farer i overflod, ja farer for selve sjælen. Nu er tiden til at forpligte jer over for Herren, hvad angår det, som I vil blive i denne prøvestand på jorden. Sammen med jeres forældre, levende profeter og skrifterne vil Helligånden hjælpe jer med at skelne mellem rigtigt og forkert, så I kan træffe de rigtige beslutninger.

Forhåbentligt studerer I bønsomt pjecen Til styrke for de unge og læser den og har minifolderen på jer i jeres taske eller pung. Stor lykke kommer til jer i dette liv og i evigheden, hvis I beslutter jer nu for at følge det mønster, der fremgår af dens sider.

Lad mig hjælpe jer med at forstå, hvordan det mønster med tidligt at indgå forpligtelser kan hjælpe jer, ved at henvise til en kirkeleders oplevelse. Som ung besluttede han, at han altid ville overholde visdomsordet og aldrig indtage alkohol eller tobak. Han kan ikke huske, hvad der tilskyndede ham til at indgå denne vigtige forpligtelse på det tidspunkt, men hans hjerte vandt en afgørende sejr, og på sine knæ forpligtede han sig over for Herren til altid at holde den befaling. Gennem årene kom der tilbud om at bruge disse substanser, men han lærte, at »nej tak« var et godt svar. Der var ikke nogen personlig kamp om visdomsordet, for år tidligere havde han forpligtet sig i sit hjerte, og han havde indgået en oprigtig forpligtelse over for Herren om at adlyde den lov.

Når I søger at modtage vor himmelske Faders velsignelser i forbindelse med visdomsordet, så medtag en forpligtelse om aldrig at røre de ulovlige stoffer, som er så almindelige i samfundet i dag. Modstanderen får kun meget lidt magt til at friste jer med noget, som I aldrig har rørt.

Som medlemmer af Kirken er vi blevet døbt og har indgået en pagt om at påtage os Jesu Kristi navn og holde Guds befalinger. Hvis der bliver begået fejltagelser, gør evangeliet det muligt os at omvende os oprigtigt og få tilgivelse. Jeres forpligtelse kan begynde der, hvor I befinder jer nu, hvad enten I er unge eller gamle, og det kan indebære omvendelse og forsagelse af synder, hvor fejltagelser allerede er blevet begået.

Herren lover store evige velsignelser til sine retskafne, omvendte børn, men eftersom han ved, at der er stor fare her i dette liv, har han befalet os og sagt: Tag »vare på jer selv ved at give flittigt agt på det evige livs ord« (L&P 84:43). Fordi han elsker os og ønsker, at vi kommer tilbage, tilskynder denne befaling om at »tage vare på [os] selv« os til at være forsigtige vedrørende alt omkring os – de situationer, vi færdes i, det vi ser og læser, de medier og den underholdning, vi vælger, den musik, vi lytter til, samt meget mere.

At fastlægge et mønster med tidlig forpligtelse er meget vigtigt. For at modtage de velsignelser, der bliver lovet dem, der betaler tiende og offer-ydelser, skal I fx forpligte jer nu til at betale tiende af al jeres indkomst. Betaling af tiende hjælper os med at blive mindre selviske og mere som vor himmelske Fader, som ønsker at dele alt, hvad han har, med sine retskafne børn. At tage den beslutning vil være overordentlig vigtig. Det er interessant at bemærke, at, ligesom tiende, er enhver befaling givet med henblik på jeres evige lykke og til at hjælpe jer med at blive mere som jeres Fader i himlen. Beslut jer nu for at være ligesom den fordums Nefi, der var fuldstændig fast besluttet på at »tage af sted og gøre det, som Herren [havde] befalet« (1 Ne 3:7).

Lad os nu se på andre forpligtelser, der vil velsigne jeres liv. Ville det ikke være vidunderligt, hvis I fra nu af, uanset hvad andre i skolen gør, ville være kendt for jeres fuldstændige retskaffenhed og rene sprog? Beslut nu, at I aldrig vil snyde, at jeres sprog skal være rent og at så længe I lever, vil vulgære ord eller vittigheder aldrig komme over jeres læber. Disse er forpligtelser, som I kan indgå i enrum og på jeres knæ. I vil få succes, når I henvender jer alvorligt, bønsomt og ydmygt til Herren. Skrifterne lærer: »Vær ydmyg, så skal Herren, din Gud, lede dig ved hånden og besvare dine bønner« (L&P 112:10).

I vil også ønske at indgå forpligtelser med hensyn til ærbar påklædning, og måden I skal opføre jer på, når I dater. Det er altid lettere at holde Herrens standarder, når I allerede har besluttet, hvordan I vil reagere, end når I står over for at skulle beslutte jer sammen med en date, venner eller jævnaldrende. Nogle personer forstår måske ikke jeres standarder, når I følger retfærdige principper og overholder jeres forpligtelser, men de vil virkelig respektere og beundre jer og ønske, at de var mere ligesom jer.

Andre standarder til overvejelse, og som man kunne indgå forpligtelse om, er: Fuldstændig moralsk og seksuel renhed, overholdelse af sabbatten, forberedelse til mission og templet samt en beslutning om altid at deltage værdigt i nadveren.

Præsident Hinckley elsker de unge og har til stadighed opmuntret jer til at følge de standarder, Herren har sat. At følge en levende profets opmuntring og råd vil lede jer på en sti til evig lykke.

Når I nu forpligter jer til at gøre Herrens vilje, vil han hjælpe og styrke jer. Jeres tro, tiltro til og ønske om at følge ham vil være den bedste nøgle til succes. Jeg ved, at vor himmelske Fader elsker jer hver især, og at han virkelig sendte sin enbårne Søn for at hjælpe jer, og at I kan få overordentlig stor succes, når I oprigtigt forpligter jer til at følge ham. I Jesu Kristi navn. Amen.