2006
Frälsningsplanen
November 2006


Frälsningsplanen

Vi är inte lämnade att vandra ensamma genom livet, utan kunskap om den ursprungliga plan som Herren utformat för sina barn.

När jag var på ett sakramentsmöte under sommarmånaderna hade jag glädjen att få lyssna till tre studenter som var hemma från skolan under sommaren. Ett av talen intresserade mig speciellt.

Hon hade arbetat under sommarlovet på en restaurang som lastbilschaufförer ofta besökte. En chaufför som körde regelbundet stannade för att äta på restaurangen samma dag varje vecka. Att han stannade så regelbundet gav möjligheter till små pratstunder. Han frågade den unga damen var hon bodde. Hon sade att hon var hemma under sommaren för att tjäna pengar så att hon kunde åka tillbaka till skolan till hösten. Hans nästa fråga var: ”Vilken skola går du i?” Hon svarade stolt: ”BYU–Idaho.” Han ville veta mer om skolan, vilket ledde till ett samtal om evangeliet. Det första hon gjorde var att undervisa honom om visdomsordet. Hon lyckades. Hon övertalade honom att sluta röka.

Sedan fick hon ett annat skift, och hon fick inte längre möjlighet att servera honom. Då skrev hon några rader och bifogade en av kyrkans missionärsbroschyrer om frälsningsplanen. Efter flera dagar fick hon ett kort meddelande från chauffören. Där stod bara: ”Du har förändrat mitt liv.” Tack vare denna unga kvinna hade han fått veta sådant som fick honom att tänka på de förändringar han behövde göra i sitt liv. Jag känner inte till alla följderna av detta korta möte mellan en servitris och en lastbilschaufför, men det är uppenbart att det påverkade hans liv.

Hon fortsatte sedan med att förklara hur lätt det är att berätta om det vackra i evangeliet. Varje dag i livets normala sysselsättningar har vi tillfälle att öppna vår mun och låta människor få veta sanningar om evangeliet som kommer att välsigna dem både här och nu och i kommande evigheter.

Många människor undrar: ”Var kommer vi ifrån? Varför är vi här? Vart är vi på väg?” Vår evige Fader sände oss inte till jorden på en resa utan mål och mening. Han har gjort upp en plan för oss att följa. Han är upphovet till denna plan. Den är uttänkt för människans utveckling och slutliga frälsning och upphöjelse. Jag citerar från vägledningen för missionärer, Predika mitt evangelium:

”Gud är Fader till vår ande. Vi är bokstavligen hans barn, och han älskar oss. Vi levde som andebarn till vår Fader i himlen innan vi föddes till denna jord. Men vi var inte lika vår himmelske Fader, inte heller kunde vi någonsin bli lika honom och åtnjuta alla de välsignelser som han åtnjuter utan erfarenheten av att leva på jorden med en fysisk kropp.

Guds hela avsikt — hans verk och härlighet — är att göra det möjligt för var och en av oss att åtnjuta alla hans välsignelser. Han har gjort upp en fullkomlig plan för att genomföra sin avsikt. Vi förstod och accepterade den planen innan vi kom till jorden.” (2004, s 48)

Ändå fortsätter många människor i världen i dag sin kamp för att finna svaren på livets mest grundläggande frågor. Ropen ”Se, här” och ”Se, där” skallar bara högre och många, många gånger mer förvirrande. Tekniken har mångdubblat förvirringen genom att sprida dessa budskap genom etern och genom väldiga mängder kablar som nu täcker jorden. Det finns så många sätt att sända fler och fler olika budskap. Jag antar att det inte borde förvåna oss att människor är förvirrade. För många hundra år sedan förutsade Paulus:

”Det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen.

De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.” (2 Tim 4:3–4)

Vi behöver inte vara förvirrade. Svaren på de djupa frågorna om livets mening har åter givits till mänskligheten till vår vägledning.

Första gången vi hörde talas om frälsningsplanen var innan vi föddes, i det som skrifterna kallar vårt första tillstånd. (Se Abraham 3:26.) Vad som hände i detta första tillstånd har vi bara dunkel insikt om, men vi vet att vi levde där som andar, barn till vår himmelske Fader, och vi tog vissa steg i vår utveckling för att bereda oss för möjligheten att hysa vår eviga ande i en jordisk kropp. Vi vet också att vår Fader höll ett stort råd för att förklara syftet med jordelivet. Vi fick möjligheten att godta eller förkasta frälsningsplanen. Den tvingades inte på oss. Själva kärnan i planen var att människan skulle få möjlighet att med Guds hjälp utarbeta sin egen frälsning på jorden. En ledare utvaldes för att undervisa oss hur vi skulle följa planen och för att återlösa oss från synd och död. Som Herren förklarade för Mose: ”Se, min älskade Son, vilken var min älskade och utvalde från begynnelsen, sade till mig: Fader, ske din vilja, och äran vare din i all evighet.” (Moses 4:2)

Jesus Kristus, vår äldre broder, blev förespråkaren för den plan som utformades av Fadern, och vi godtog planen och dess villkor. I och med detta val förtjänade vi vår rätt att komma till jorden och påbörja vårt andra tillstånd.

Gud skapade Adam och Eva i sin egen avbild, med kroppar av kött och ben och satte dem i Edens lustgård. De fick friheten att välja att antingen vara kvar i lustgården eller äta av frukten från kunskapens träd på gott och ont och få möjlighet att uppleva dödligheten. De antog utmaningen, åt av frukten och blev på så sätt dödliga och underkastade den fysiska döden. På grund av sitt val skulle de få uppleva alla de prövningar och svårigheter som hör dödligheten till.

Det finns två syften med vårt liv i dödligheten. Det första är att vi ska kunna få erfarenheter som vi inte kunde få på något annat sätt. Det andra är att vi ska få tabernakel av kött och ben. Båda dessa avsikter är livsviktiga för människans existens. Vi blir nu prövade och testade för att se om vi är villiga att göra allt det som Herren har befallt oss att göra. Dessa bud är evangeliets principer och förordningar, och de utgör Jesu Kristi evangelium. Varje princip och förordning är i samklang med hela syftet med att vi prövas, vilket är att bereda oss att återvända till vår himmelske Fader och bli mer lika honom. Om att följa den raka och smala stigen har äldste Bruce R McConkie sagt:

”Det jag tror vi alla behöver göra är att bestämma var vi står inom varje område av våra jordiska strävanden. Då kan vi, med de övergripande och tydliga principerna som grund, fatta beslut om hur vi vill leva inom det eller det området för att lyckas i detta prövningstillstånd Om vi gör rätta val kommer vi att uppnå evig belöning, men om vi inte gör det, då kommer vi att få en lägre och ringare plats i de riken som beretts.

Var och en i kyrkan som är på den raka och smala stigen, som strävar och kämpar och vill göra det som är rätt kommer att, även om [hon] är långt ifrån fullkomlig i detta liv och om hon lämnar detta liv medan hon är på den raka och smala stigen, uppnå evig belöning i sin Faders rike.” (The Probationary Test of Mortality, tal under andligt möte, religionsinstitutet vid Salt Lake- universitetet, 10 jan 1982, s 8–9)

Allt detta har gjorts möjligt tack vare Jesus Kristus. Han är centralgestalten i Faderns eviga plan, Frälsaren som erbjöds som lösen för mänskligheten. Gud sände sin älskade Son att överbrygga Adams och Evas fall. Han kom till jorden som vår Frälsare och Återlösare. Han övervann det hinder som den fysiska döden utgjorde för oss när han gav sitt eget liv. När han dog på korset skildes hans ande från hans kropp. På den tredje dagen återförenades hans ande och hans kropp för evigt, för att aldrig mer skiljas åt.

Livet på jorden är tidsbegränsat. Det kommer en tid för oss alla när anden och kroppen skiljs åt i döden. Men tack vare Jesu Kristi uppståndelse uppstår vi alla, oavsett om vi har åstadkommit gott eller ont här i livet. Odödlighet är en gåva till vart och ett av vår himmelske Faders jordiska barn. Döden måste ses som en port till ett nytt och bättre liv. Genom den härliga uppståndelsen kommer kropp och ande att återförenas. Vi kommer att ha en fullkomlig, odödlig kropp av kött och ben som aldrig kommer att underkastas lidande och död. Men den härlighet vi uppnår i nästa liv beror på vad vi utfört i det här livet. Endast genom försoningens gåva och vår lydnad mot evangeliet kan vi återvända och bo hos Gud igen.

Efter Frälsarens uppståndelse gick hans apostlar ut för att predika detta underbara budskap för jordens nationer. De reste vida kring för att undervisa om vår Frälsares mission. Genom en stor rörelse började kristendomen spridas i många länder. Men kyrkan gled gradvis in i ett allmänt avfall där prästadömets ordningsföljd bröts. Myndigheten att utföra andliga förordningar fanns inte längre på jorden.

Gradvis började inspirerade män att genomföra en reformation. President Gordon B Hinckley har beskrivit det som gryningen till en ljusare dag. Han sade:

”På något sätt, under denna långa period av mörker, tändes ett ljus. Renässansen förde med sig en blomstring av bildning, konst och vetenskap. Orädda och modiga män och kvinnor steg fram och riktade blicken mot himlen i erkännande av Gud och hans gudomlige Son. Vi kallar detta reformationen.

Och sedan, efter så många släkten på jorden — och så många av dem levde i stridigheter, hat, mörker och ondska — kom återställelsens storslagna nya tid. Detta härliga evangelium inleddes när Fadern och Sonen visade sig för den unge Joseph Smith. Gryningen hade kommit för tidernas fullhets utdelning på jorden. Allt gott, vackert och gudomligt som funnits i tidigare utdelningar återställdes under denna högt anmärkningsvärda tid.” (”En ljusets dag för världen gryr”, Liahona, maj 2004, s 82–83)

Efter den första synens härliga händelse överlämnades den heliga uppteckningen Mormons bok till profeten Joseph Smith. Den blev ett nytt vittne om vår Herre och Frälsare och hans mission för jordens folk.

På så sätt ser vi i vår Faders eviga plan att hans kärlek saknar gränser. Den omfattar vart och ett av hans barn. Alla människor har samma ursprung och samma möjligheter att uppfylla sitt eviga slutmål.

Profeten Amulek vittnar i Mormons bok om att Kristi ord leder oss till frälsning. Han sade:

”Nu, mina bröder, önskar jag, att I kommen fram och bringen den frukt, som tillhör omvändelsen, sedan I haven mottagit så många vittnen, alldenstund de heliga skrifterna vittna om detta.

Ja, jag önskar, att I skolen komma fram och icke längre förhärda edra hjärtan, ty se, nu är tiden och dagen för eder frälsning. Om I därför viljen omvända eder och icke förhärda edra hjärtan, skall den stora återlösningsplanen ögonblickligen träda i kraft för eder.

Ty se, detta liv är tiden, då människorna måste bereda sig att möta Gud, ja se, detta livets dag är dagen, på vilken människorna skola utföra sina arbeten.” (Alma 34:30–32)

Låt oss inte längre kastas hit och dit av varje världsligt vindkast och människors läror. (Se Ef 4:14.) Vi förkunnar för världen att himlarna är öppna och att sanningen om Guds eviga plan på nytt har tillkännagivits för människan. Vi lever i tidernas fullhets hushållning. Vi lever i en tid när vi har skrifternas vittnesbörd om den storslagna plan som Herren gett sina barn från tidernas begynnelse till den nuvarande och sista tidshushållningen. Bevisen är väl dokumenterade. Vi är inte lämnade att vandra ensamma genom livet, utan kunskap om den ursprungliga plan som Herren utformat för sina barn. Han har själv bundit sig med ett högtidligt förbund att ge oss himmelska välsignelser i enlighet med vår lydnad mot hans lag. O, kommen ihåg, kommen ihåg att dessa ord äro sanna, ty Herren Gud har uppenbarat dessa eviga sanningar för oss. I Jesu Kristi namn, amen.