2006
’Den stora underbara kärlek’
November 2006


”Den stora underbara kärlek”

Barnets tro på vår himmelske Faders och Jesu Kristi fullkomliga kärlek ”sönderhugger” de snaror Satan lagt ut — otillräcklighet, ofullkomlighet och skuldkänsla.

Barn förkunnar med ren tro: ”Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden.”1 Men ibland känner ungdomar och vuxna inte den kraft som finns i detta enkla tillkännagivande.

Satan är ”all rättfärdighets fiende”.2 Följaktligen sår han tvivel i fråga om Gudomens väsen och vårt förhållande till den. Jesus Kristus profeterade att i de sista dagarna skulle även de utvalda bedras.3 Begrunda följande tre exempel på hur Lucifer ”sätte[r] ut fällor och snaror för att fånga Guds heliga”.4

Den falska otillräcklighetens snara. En trofast ung person känner sig oförmögen att motsvara andras förväntningar. Hemma och i skolan får hon sällan beröm men ofta kritik. Media säger åt henne att hon inte är vacker nog eller intelligent nog. Denna rättfärdiga syster frågar sig varje dag om hon förtjänar vår himmelske Faders kärlek, Frälsarens försoningsoffer och Andens ständiga vägledning.

Den överdrivna ofullkomlighetens snara. En duktig missionär känner sig ur stånd att motsvara Guds förväntningar. För sin inre syn ser denne värdige äldste en sträng himmelsk Fader som är förpliktad till oåterkallelig rättvisa, en Frälsare som förmår rena andras synder men inte äldstens, och en Helig Ande som är ovillig att ledsaga en ofullkomlig person.

Den onödiga skuldkänslans snara. En medelålders kvinna är en hängiven mor, en kärleksfull vän, en trofast tjänare i kyrkan och flitig i templet. Men i sitt hjärta kan denna syster inte förlåta sig själv för synder hon begick för många år sedan och som hon har omvänt sig från och helt och hållet klarat upp med prästadömsledare. Hon tvivlar på att hennes liv någonsin kan bli godtagbart i Herrens ögon och har förlorat hoppet om evigt liv hos vår himmelske Fader.

Om du har liknande tankar och känslor som dessa goda heliga uppmanar jag dig att bli som ett litet barn och på nytt erfara ”den stora underbara kärlek som tillkännagavs av Fadern och Sonen genom Återlösarens ankomst till världen”.5 Barnets tro på vår himmelske Faders och Jesu Kristi fullkomliga kärlek ”sönderhugger”6 de snaror Satan lagt ut — otillräcklighet, ofullkomlighet och skuldkänsla.

I Ordspråksboken står det: ”Som han tänker i sitt hjärta, sådan är han.”7 Låt mig förutom regelbunden bön, skriftstudier, kyrko- och tempelbesök föreslå fem förändringar i tanke och hjärta så att du mer fullständigt kan känna Guds ömma kärlek.

För det första, inse att du är ett dyrbart barn till en kärleksfull Fader i himlen. Våra barn sjunger förtroendefullt: ”Jag är Guds lilla barn, och han har satt mig här.”8 Små barn känner och vet det som du kanske har glömt. Du är en älskad son eller dotter till en himmelsk Fader, skapad ”till [hans] avbild”9 och har oändligt stort värde — så stort att Jesus Kristus gav sitt liv för dig.

Gud Fadern är barmhärtig och hyser oändlig kärlek till dig trots dina fel. Endast Satans röst kan få dig att känna dig värdelös. Däremot får den Helige Anden dig att känna ”sorg efter Guds vilja”,10 vilket leder till omvändelse på ett sätt som fyller dig med hopp om positiv förändring.

När du känner dig värdelös, ”kom ihåg att själarna äro dyrt aktade i Guds ögon”.11 Låt bli att gång på gång tänka eller säga negativa saker om dig själv — det är stor skillnad mellan att ödmjuka sig och att förödmjuka sig. Ta reda på vilka dina unika talanger är och använd dem, i stället för att älta dina svagheter.

För det andra, lägg dina bördor på Jesus Kristus. När du överväldigas av förväntningar och svårigheter, kämpa då inte på egen hand. Gör som små barn gör och fall på knä i bön.

Jesus Kristus befaller oss: ”Vänden alla edra tankar till mig, tvivlen icke, frukten icke.”12 Tvivel, fruktan och oro tyder på att vi har lagt livets alla bördor och farhågor på oss själva. När du plågas av tanken att du är otillräcklig, säg då med tillförsikt: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.”13 För när du ”med glädje [gör] allt det som står i [din] makt”14 kan du vara säker på att Herren gör resten och att allt ordnar sig.

Frälsaren lovade: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.”15 När du ”kasta[r] din börda på HERREN”16 känner du Andens frid.17

För det tredje, förlåt dig själv dina synder och brister. Vår himmelske Fader förväntar sig inte att du blir helt och hållet fullkomlig i detta liv. Han visste att hans barn skulle göra misstag när de här i jordelivet lär sig av egna erfarenheter. Men ”så älskade Gud världen”18 att det i hans lycksalighetsplan skulle finnas en barmhärtig Frälsare.

Jesus sade: ”Jag, Herren, förlåter vem jag vill, men av eder fordras det, att I skolen förlåta alla människor.”19 Börja med dig själv och förlåt också andra. Om Gud inte kommer ihåg de synder vi har omvänt oss från,20 varför ska då vi göra det? Undvik att slösa bort tid och energi med att återuppleva det som varit.

För att kunna förlåta dig själv och andra måste du lita på Jesu Kristi försoning. Profeten Zenock bad: ”Du, o Herre, är vred på detta folk, emedan de icke vilja förstå din barmhärtighet, som du visat dem för din Sons skull.”21 Vår himmelske Fader bedrövas när vi försöker inskränka kraften i hans Sons försoningsoffer. Om du visar tro på Jesus Kristus kan din skuld bli ”utstruken”.22 Om du fortfarande känner dig skyldig efter att ha omvänt dig uppriktigt, tro då på dina prästadömsledare när de förklarar dig värdig.23

För det fjärde, bevara hoppet om evigt liv. Om du tror att tidigare synder, karaktärsfel och felaktiga beslut hindrar dig från att få alla Guds välsignelser, tänk då på Alma den äldres upplevelse. När han berättade att han i yngre år hade varit en omoralisk präst i tjänst hos den ogudaktige kung Noah, medgav Alma: ”Även jag själv blev fångad i en snara och gjorde mycket som var avskyvärt i Herrens åsyn och som förorsakade mig bitter ånger.”24 Likväl var Almas omvändelse så fullständig och Kristi försoning så oändlig att Alma blev profet och fick löfte om evigt liv.25 När du gör ditt bästa för att lyda och omvända dig kan också du genom Jesu Kristi nåd och försoning få en plats i det celestiala riket.26

För det femte, finn glädje varje dag. En av källorna till glädje är tjänande, för när du är upptagen med att hjälpa andra har du mindre möjlighet att våndas över dina egna brister. Som Frälsaren så vist sade: ”Ty den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min och för evangeliets skull, han skall rädda det.”27

Du får större glädje i livet om du utrotar den vuxnes pessimism och ersätter den med barnets optimism. Optimism är en dygd som gör det möjligt för oss att se Guds kärleksfulla hand i varje del av vårt liv. En favoritpsalm råder oss: ”Räkna då Guds gåvor … se, vad Gud dig givit.”28

Jag vittnar om vår himmelske Fader, som i stor och förunderlig kärlek räcker ut handen till vart och ett av sina barn. Jag bär vittnesbörd om Jesus Kristus som är ”mäktig att frälsa”29 oss från våra brister, ofullkomligheter och synder. Jag bär vittnesbörd om den Helige Anden, som ledsagar den ofullkomliga men ångerfulla själen. Alla ni trofasta och värdiga heliga som kämpar med djävulens nutida snaror:30 ”Gud give att edra bördor måtte bliva lättade genom glädjen i hans son.”31 I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Trosart 1:1.

  2. Alma 34:23; se även Apg 13:10; Mosiah 4:14; Moroni 9:6.

  3. Se Matt 24:24; se även JS skrifter 1:22, 37.

  4. Alma 10:17.

  5. L&F 138:3.

  6. Helaman 3:29.

  7. Ords 23:7 (enl King James Version).

  8. ”Jag är Guds lilla barn”, Psalmer, nr 194.

  9. 1 Mos 1:27; se även Alma 22:12; Ether 3:15–16; L&F 20:17–18; Moses 6:8–10; Abraham 4:26–27.

  10. 2 Kor 7:10.

  11. L&F 18:10.

  12. L&F 6:36; se även Jes 41:10; Matt 10:31; Luk 8:50; L&F 50:41; 122:9.

  13. Fil 4:13; se även 2 Kor 12:7–10; Hebr 11:33–34; 1 Nephi 7:12; 17:3; MBJakob 4:7; Alma 26:12; Ether 12:27.

  14. L&F 123:17.

  15. Matt 11:28.

  16. Ps 55:23.

  17. Se Gal 5:22; se även L&F 19:23.

  18. Joh 3:16.

  19. L&F 64:10.

  20. Se L&F 58:42; se även Ps 25:7; Jes 43:25; Jer 31:34; Hebr 8:12; 10:17; Alma 36:19.

  21. Alma 33:16.

  22. Se Enos 1:3–8; se även Alma 24:10; 36:16–19.

  23. Se Marvin J Ashton, ”Om att vara värdig”, Nordstjärnan, jul 1989, s 18–20.

  24. Mosiah 23:9.

  25. Se Mosiah 26:20.

  26. Se Tit 3:7; 1 Pet 5:10; 2 Nephi 2:6–8; 10:24–25; 25:23; Enos 1:27; Moroni 7:41; L&F 138:14.

  27. Mark 8:35; se även Alma 36:24–25.

  28. ”Räkna Guds gåvor”, Psalmer, nr 167.

  29. 2 Nephi 31:19; se även Jes 63:1; Alma 7:14; 34:18; L&F 133:47.

  30. Se 2 Tim 2:26.

  31. Alma 33:23.