2006
Det personliga vittnesbördets kraft
November 2006


Det personliga vittnesbördets kraft

Vårt fasta personliga vittnesbörd motiverar oss till att förändra oss och sedan vara till välsignelse för världen.

I Mormons bok läser vi om den unge Nephi som av Herren befalldes att bygga en båt. Han var snabb att lyda denna befallning, men hans bröder var skeptiska. ”Då mina bröder sågo, att jag stod i begrepp att bygga en båt”, skriver han, ”började de knorra emot mig, sägande: Vår broder är en dåre, ty han tror, att han kan bygga en båt. Ja, han tror även, att han kan fara över dessa stora vatten.” (1 Nephi 17:17)

Men Nephi blev inte missmodig. Han hade ingen erfarenhet av bygga båtar, men han hade ett starkt personligt vittnesbörd om att ”Herren … [skulle] bereda en utväg för dem att utföra det som han [befallde] dem”. (1 Nephi 3:7) Med detta kraftfulla vittnesbörd och denna motivation i hjärtat byggde Nephi en båt med vilken de färdades över de stora vattnen, trots motstånd från hans klentrogna bröder.

Låt mig få berätta något som jag själv upplevde i min ungdom i fråga om kraften i rättfärdiga motiv.

Efter andra världskrigets kaos hamnade min familj i Östtyskland som ockuperades av Ryssland. I fjärde klass fick jag lära mig ryska som första främmande språk. Det var svårt på grund av det kyrilliska alfabetet, men med tiden gick det ganska bra.

När jag var elva var vi tvungna att brådstörtat lämna Östtyskland på grund av min fars politiska åsikter. Nu gick jag i skola i Västtyskland, som ockuperats av amerikanerna. I skolan där fick barnen lära sig engelska och inte ryska. Det hade varit svårt för mig att lära mig ryska, men engelska kändes omöjligt. Det tycktes som om min mun inte var skapad för att tala engelska. Mina lärare kämpade. Mina föräldrar led. Och jag visste att engelska absolut inte var mitt språk.

Men så förändrades något i mitt unga liv. Nästan varje dag cyklade jag till flygplatsen och såg flygplan starta och landa. Jag läste, studerade och lärde mig allt jag kunde om flygning. Min största önskan var att bli pilot. Jag såg mig själv sitta i förarkabinen på ett trafikplan eller jaktplan. I djupet av mitt hjärta kände jag att det var där jag hörde hemma.

Så fick jag veta att för att bli pilot behövde jag kunna tala engelska. Med ens och till allas häpnad tycktes det som om min mun hade förändrats. Jag kunde lära mig engelska. Det krävdes fortfarande hårt arbete, uthållighet och tålamod, men jag kunde lära mig engelska!

Varför? Tack vare ett rättfärdigt och starkt motiv!

Våra motiv och tankar utövar det största inflytandet på våra handlingar. Vittnesbördet om att Jesu Kristi återställda evangelium är sant är den starkaste motivationen i vårt liv. Jesus betonade gång på gång den kraft som goda tankar och rätta motiv har: ”Vänden alla edra tankar till mig, tvivlen icke, frukten icke.” (L&F 6:36)

Vittnesbördet om Jesus Kristus och det återställda evangeliet hjälper oss att få reda på vilken särskild plan Gud har för oss och att sedan handla därefter. Det ger oss visshet om Guds existens, sanning och godhet, om Jesu Kristi försoning och lära och om nutida profeters gudomliga kallelse. Vårt vittnesbörd motiverar oss till att leva rättfärdigt, och ett rättfärdigt liv stärker vårt vittnesbörd.

Vad är ett vittnesbörd?

En definition av vittnesbörd är: ”Ett högtidligt intygande av sanningen.” Det engelska ordet testimony kommer från latinets testimonium och testis som betyder ”vittne”. (Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11 uppl [2003], ”testimony”, s 1291)

För medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är ordet vittnesbörd ett innerligt och välbekant ord i våra religiösa yttringar. Det är ömt och ljuvligt. Det känns alltid heligt på något sätt. När vi talar om vittnesbörd menar vi snarare vårt hjärtas och sinnes känslor än en samling logiska och sterila fakta. Det är en Andens gåva, den Helige Andens vittnesbörd om att vissa principer är sanna.

Ett vittnesbörd är den säkra vetskapen eller förvissningen som den Helige Anden ger om att Herrens verk i dessa sista dagar är sant och gudomligt. Ett vittnesbörd är ”en varaktig, levande, rörande övertygelse om de uppenbarade sanningarna i Jesu Kristi evangelium”. (Marion G Romney, ”Hur man erhåller ett vittnesbörd”, Nordstjärnan, nov 1976, s 1; kursivering tillagd)

När vi bär vittnesbörd förkunnar vi evangeliets absoluta sanning. I en tid när många anser att sanning är någonting relativt, är ett tillkännagivande av absolut sanning föga populärt och ses varken som politiskt korrekt eller passande. Vittnesbörd om ”tingen, såsom de verkligen äro” (MBJakob 4:13) är oförskräckta, sanna och livsviktiga därför att de är av evig betydelse för människosläktet. Satan skulle inte ha något emot att vi tillkännagav vår tros budskap och evangeliets lära som förhandlingsbara alltefter omständigheterna. Vår fasta övertygelse om evangeliets sanning är ett ankare i vårt liv, lika stadig och pålitlig som Polstjärnan. Ett vittnesbörd är något djupt personligt och kan skilja sig något från andras vittnesbörd, för var och en av oss är unik. Men i varje vittnesbörd om Jesu Kristi återställda evangelium ingår dessa tydliga och enkla sanningar:

  • Gud lever. Han är vår kärleksfulle himmelske Fader, och vi är hans barn.

  • Jesus Kristus är den levande Gudens Son och världens Frälsare.

  • Joseph Smith är den Guds profet genom vilken Jesu Kristi evangelium återställdes i de sista dagarna.

  • Mormons bok är Guds ord.

  • President Gordon B Hinckley, hans rådgivare och medlemmarna av de tolv apostlarnas kvorum är vår tids profeter, siare och uppenbarare.

När vi genom den Helige Andens kraft och gåva får djupare kunskap om dessa sanningar och om frälsningsplanen, kan vi ”lära känna all sanning”. (Moroni 10:5)

Hur får vi ett vittnesbörd?

Vi vet alla att det är lättare att tala om ett vittnesbörd än att få ett. Processen varigenom vi får ett vittnesbörd grundar sig på lagen om sådd och skörd: ”Det människan sår skall hon också skörda.” (Gal 6:7) Man får inget gott utan ansträngning och uppoffringar. Om vi måste kämpa för att få ett vittnesbörd så gör detta oss och vårt vittnesbörd ännu starkare. Och om vi delar med oss av vårt vittnesbörd så växer det.

Ett vittnesbörd är en ytterst dyrbar ägodel därför att det inte kan förvärvas enbart med logik eller förnuft eller köpas med jordiska ägodelar eller ges i gåva eller ärvas efter våra förfäder. Vi kan inte lita till andras vittnesbörd. Vi måste veta för egen del. President Gordon B Hinckley har sagt: ”Varje sista dagars helig har ansvaret att själv skaffa sig en visshet, bortom allt tvivel, om att Jesus är den levande Gudens uppståndne, levande Son.” (Liahona, feb 2000, s 5)

Källan till denna säkra kunskap och fasta övertygelse är gudomlig uppenbarelse, ”ty Jesu vittnesbörd är profetians ande”. (Upp 19:10)

Vi får detta vittnesbörd när den Helige Anden talar till anden inom oss. Vi får en stilla och orubblig visshet som blir källan till vårt vittnesbörd och vår övertygelse, oavsett kultur, etnisk tillhörighet, språk eller social bakgrund. Dessa Andens ingivelser, snarare än enbart mänsklig logik, blir den sanna grunden till vårt vittnesbörd.

Kärnan i detta vittnesbörd är alltid tron på och kunskapen om Jesus Kristus och hans gudomliga kallelse, han som i skriften säger om sig själv: ”Jag är vägen och sanningen och livet.” (Joh 14:6)

Hur får vi då ett personligt vittnesbörd grundat på den Helige Andens vittnesbörd? Tillvägagångssättet beskrivs i skrifterna:

För det första: Önska att tro. Mormons bok uppmanar oss: ”Om I viljen vakna upp och väcka eder själsförmåga, så att I kunnen undersöka mina ord och utöva en smula tro … även om I icke kunnen göra mera än önska att tro.” (Alma 32:27)

Någon kanske säger: ”Jag kan inte tro — jag är inte religiös.” Men tänk bara: Gud lovar oss gudomlig hjälp även om vi bara har en önskan att tro, men det måste vara en sann och inte en låtsad önskan.

För det andra: Sök i skrifterna. Ha frågor, utforska dem och sök i skrifterna för att finna svar. Än en gång har Mormons bok goda råd åt oss: ”Om I given rum, så att man kan så ett frö i edert hjärta” genom flitigt studium av Guds ord, kommer det goda fröet att ”börja svälla i edra bröst” om ni inte motsätter er det medelst otro. Detta goda frö kommer att ”utvidga [er] själ” och ”upplysa [ert] förstånd”. (Alma 32:28)

För det tredje: Gör Guds vilja, håll buden. Det räcker inte att ge sig in i en akademisk debatt om vi vill veta för egen del att Guds rike har återställts till jorden. Inte heller räcker ett flyktigt studium. Vi måste själva göra något, och det innebär att lära sig vad Guds vilja är och sedan handla därefter.

Vi måste komma till Kristus och handla efter hans lära. Frälsaren lärde: ”Min lära är inte min, utan hans som har sänt mig. Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.” (Joh 7:16–17; kursivering tillagd) Och han sade: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.” (Joh 14:15)

För det fjärde: Begrunda, fasta och be. För att få kunskap från den Helige Anden måste vi be vår himmelske Fader om denna kunskap. Vi måste lita på att Gud älskar oss och hjälper oss att känna igen den Helige Andens ingivelser. Mormons bok påminner oss:

”När I läsen dessa urkunder … kommen [då] ihåg huru barmhärtig Herren har varit emot människornas barn ifrån Adams skapelse ända ned till den tid, då I mottagen dessa uppteckningar, och att I övervägen det i edra hjärtan …

Frågen Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om dessa uppteckningar icke äro sanna, och om I frågen med ett uppriktigt hjärta och ett verkligt uppsåt samt med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen för eder genom den Helige Andens kraft.” (Moroni 10:3–4)

Och profeten Alma sade:

”Jag betygar för eder, att jag förvisso vet, att de ting om vilka jag talat äro sanna. Och huru tron I, att jag blivit övertygad om sanningen i dessa ting? …

Se, jag har fastat och bett många dagar, att jag själv måtte få kunskap om dessa sanningar … och … Herren Gud har uppenbarat dem för mig genom sin Helige Ande och detta är uppenbarelsens ande.” (Alma 5:45–46.)

Mina kära bröder och systrar, Alma fick sitt vittnesbörd genom att fasta och be för över 2 000 år sedan, och vi kan få samma heliga erfarenhet i dag.

Vad är ett vittnesbörd till för?

Ett vittnesbörd ger rätt perspektiv, motivation och en säker grundval på vilken man kan bygga ett meningsfyllt liv och personlig utveckling. Det är en ständig källa till tillförsikt, en sann och trofast ledsagare i väl och ve. Ett vittnesbörd ger oss skäl att hoppas och glädjas. Det hjälper oss att vara optimistiska och lyckliga och glädjas åt naturens skönhet. Ett vittnesbörd motiverar oss att alltid och under alla omständigheter välja det rätta. Det motiverar oss att närma oss Gud och låter honom närma sig oss. (Se Jak 4:8.)

Vårt vittnesbörd är en sköld och likt en ledstång av järn leder den oss tryggt genom mörker och förvirring.

Nephis vittnesbörd skänkte honom modet att göra sin röst hörd som en som lyder Herren. Han knotade inte, tvivlade inte, fruktade inte oavsett omständigheterna. När det blev besvärligt sade han: ”Jag vill gå och göra det som Herren har befallt, ty jag vet, att Herren … [skall] bereda en utväg … att utföra det.” (1 Nephi 3:7)

Precis som Herren kände Nephi, känner och älskar Gud även oss. Detta är vår tid, detta är våra dagar. Vi är där saker och ting händer. Vårt fasta personliga vittnesbörd motiverar oss att förändra oss och sedan vara till välsignelse för världen. Det vittnar jag om, och jag välsignar er såsom en Herrens apostel, i Jesu Kristi namn, amen.