2006
De heliga skrifterna: Guds kraft till vår frälsning
November 2006


De heliga skrifterna: Guds kraft till vår frälsning

Heliga uppteckningar bär vittnesbörd om Frälsaren och leder oss till honom.

De heliga skrifterna är Guds ord som getts oss till vår frälsning. Skrifterna spelar en stor roll när det gäller att få ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium. Skrifterna som Gud gett oss i dessa sista dagar är Gamla testamentet, Nya testamentet, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan. Dessa heliga uppteckningar bär vittnesbörd om Frälsaren och leder oss till honom. Det är därför som stora profeter som Enos ropade till Herren i tro om att bevara skrifterna.

Vill du slå upp Mormons bok tillsammans med mig? Gå till titelbladet. Där kan vi läsa att den är ”skriven på befallning genom profetians och uppenbarelsens ande”. Den har kommit fram ”genom Guds gåva och kraft” och den översattes ”genom Guds gåva” — genom den Helige Anden. Den visar ”vilka stora ting Herren har gjort” och har gett oss för att vi ska få ”kännedom om Herrens förbund” så att vi inte blir ”förskjutna för evigt”. Framför allt skrevs den för att överbevisa oss om ”att Jesus är Kristus, den evige Guden”.

Bläddra till nästa sida, till inledningen. Här får vi veta att denna profetiska uppteckning är ”helig skrift, jämförbar med Bibeln”. Den innehåller ”det eviga evangeliets fullhet … redogör för frälsningsplanen, och visar vad [vi] måste göra för att få frid i detta liv och frälsning i det tillkommande”. Den lovar var och en av oss att ”alla som kommer till [Frälsaren] och lyder de lagar och förordningar som hör till hans evangelium kan bli frälsta”.

Vilken viktig roll har denna heliga bok i våra dagar? Vad är dess budskap om ändamålet med all helig skrift?

På sidan ett i Första Nephi — den första boken i Mormons bok — läser vi att Gud omkring 600 f Kr befallde Lehi att fly med sin familj ut i ödemarken. Men Lehi hann inte särskilt långt förrän Herren befallde honom att sända tillbaka sina söner. Varför? För att hämta skrifterna, mässingsplåtarna, som var så viktiga att Lehis söner riskerade livet och blev av med alla sina världsliga ägodelar för att få tag på dem! Slutligen var det tack vare Herrens hjälp och Nephis tro som mässingsplåtarna på ett förunderligt sätt överlämnades i Nephis händer. När Nephi och hans bröder återvände, gladde sig deras fader Lehi. Han började undersöka de heliga skrifterna ”från begynnelsen” och fann ”att de voro värdefulla, ja, att de hade stort värde … emedan [Lehi och hans efterkommande] nu kunde bevara Herrens bud för [sina] barn”.1

Ja, på mässingsplåtarna fanns en uppteckning över Lehis anfäder, deras språk, släktlinje och viktigast av allt, evangeliet som Guds heliga profeter undervisat om. När Lehi undersökte plåtarna lärde han det som vi alla lär genom att studera skrifterna:

  • Vilka vi är.

  • Vad vi kan bli.

  • Profetior för oss och för våra efterkommande.

  • De bud, lagar, förordningar och förbund vi måste efterleva för att få evigt liv.

  • Och hur vi måste leva för att kunna hålla ut intill slutet och återvända till vår himmelske Fader med heder.

Så viktiga är dessa sanningar att vår himmelske Fader gav både Lehi och Nephi syner som på ett åskådlig sätt liknade Guds ord vid en ledstång av järn. Både far och son lärde sig att det enda sättet att hålla sig kvar på den raka och smala stigen som leder till vår Frälsare är att hålla fast vid denna starka, orubbliga och ytterst pålitliga vägledare.

Flera kapitel i Mormons bok ägnas åt hur Lehi och Nephi tillämpar denna lärdom — att utforska skrifterna och citera från dem. Det är tydligt att de ville att deras familj och vår ska förstå vikten av skrifterna, särskilt Jesajas profetior om evangeliets återställelse och framkomsten av deras uppteckning — Mormons bok — i vår tid.

Mormons bok skildrar hur ett antal civilisationer värderade eller ringaktade skrifterna och den börjar med Lehis egen familj. Herren befallde Lehi att fly från Jerusalem eftersom staden skulle falla i babyloniernas händer och att sedan segla över havet till det förlovade landet i en båt byggd efter gudomlig vägledning. Men Lehis barn splittrades på ett bittert sätt upp i två grupper. De som följde den rättfärdige Nephi — nephiterna — tog med sig skrifterna när de lämnade lamaniterna och deras själar upplystes av Guds eviga ords ljus.2

Men Laman och Lemuel — och deras efterkommande, lamaniterna — förkastade skrifterna och fick vandra i okunnighetens, osämjans och förgörelsens mörker. Omkring 400 e Kr förkastade också nephiterna Guds ord, nedsjönk i otro och gick under, och så slutade omkring 1 000 år av nephitisk civilisation.

I Ethers bok berättas det om jarediterna, en civilisation som lämnade den gamla världen vid tiden för Babels torn, omkring 2 200 f Kr. Herren ledde dem över havet till det förlovade landet i båtar som formgetts genom gudomliga anvisningar. När jarediterna var rättfärdiga välsignades de, men när de förkastade Herrens ord och vägrade omvända sig upphörde Herrens Ande att sträva med dem. Så småningom avvek de från Herrens vägar och förgjorde varandra omkring 600 f Kr, och så slutade omkring 1 600 år av jareditisk civilisation.

Lehi anlände till det förlovade landet ungefär vid tiden för jarediternas undergång. Några år senare kom ytterligare en civilisation, Mulek och hans efterföljare, till det förlovade landet. De upptäckte den sista överlevande jarediten enligt uppteckningarna, en kung som hette Coriantumr. Mulekiterna förde inte med sig några skrifter, så omkring 400 år senare, när Mosiah och nephiterna hittade dem, var mulekiternas språk obegripligt och de hade förlorat tron på sin Skapare. De visste inte vilka de var. När mulekiterna fick veta att Herren hade sörjt för att nephiterna hade mässingsplåtarna, vilka innehöll judarnas bibliska historia, gladde de sig och anslöt sig till den nephitiska civilisationen.

Dessa civilisationers öde, upptecknade i skrifterna, vittnar för hela världen: Om vi inte har Guds ord, eller om vi inte håller fast vid och följer Guds ord, kommer vi att vandra på främmande stigar och gå förlorade som individer, familjer och nationer.

Liksom röster ur stoftet ropar Herrens profeter till oss på jorden idag — håll fast vid skrifterna! Klamra er fast vid dem, låt dem leda er, lev efter dem, gläds över dem och mätta er med dem. Småät inte. De är ”Guds kraft till frälsning”3 som leder oss tillbaka till vår Frälsare, Jesus Kristus.

Om Frälsaren levde ibland oss idag så skulle han undervisa oss ur skrifterna som han gjorde när han levde på jorden. I synagogan i Nasaret ”räckte [man] honom profeten Jesajas bokrulle … Då började han tala till dem: ’I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.’”4 Senare när sadduceerna och fariseerna ställde en svår fråga, ”[svarade] Jesus … dem: ’Ni tar fel och förstår varken Skriften eller Guds makt.’”5 Och efter Jesu uppståndelse, på vägen till Emmaus ”sade [hans lärjungar] till varandra: ’Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?’”6 För hans lärjungar då och nu genljuder hans ord: ”[Forska] i Skrifterna … det är dessa som vittnar om mig”7 — ett vittnesbörd från den Helige Anden, för ”genom den Helige Andens kraft kunnen I lära känna all sanning”.8

Bröder och systrar, jag vittnar om att skrifterna har ”[förvarats åt oss] av Herrens hand … i en viss avsikt, som han har”.9 Lehi profeterade: ”Dessa mässingsplåtar [skulle] aldrig förstöras, ej heller skulle de mera göras otydliga genom tidens lopp.”10 Herren lovade Enos att han skulle bevara och föra fram skrifterna ”i sin egen bestämda tid”.11 Profeten Moroni sade om Mormons bok att den var ”förseglad och gömd åt Herren, att den icke måtte bliva förstörd”.12 Skrifterna som vi har innehåller profetior och löften och de har gått i fullbordan i vår tid.

Vilken härlig välsignelse! För när vi vill tala till Gud så ber vi. Och när vi vill att han ska tala till oss, rannsakar vi skrifterna, för hans ord uttalas genom hans profeter. Då undervisar han oss när vi lyssnar till den Helige Andes maningar.

Om du inte har hört honom tala till dig på sistone, återvänd då med nya ögon och nya öron till skrifterna. De är vår andliga livlina. I mörkret bakom järnridån överlevde de heliga tack vare att de hörde hans röst genom skrifterna. I andra delar av världen, när kyrkans medlemmar inte kunde gå i kyrkan under en tid, fortsatte de att tillbe Gud eftersom de hörde hans röst genom skrifterna. Under alla krigen i det gångna århundradet och under de konflikter som rasar idag, överlever sista dagars heliga tack vare att de hör hans röst genom skrifterna. Ty Herren har sagt: ”Skrifterna skola givas … till frälsning för mina utvalda, ty de skola höra min röst och se mig, och de skola icke sova. De skola bestå på min tillkommelses dag, ty de skola bliva rena såsom jag är ren.”13

För mer än två tusen år sedan skrev Jesaja Guds ord: ”Gå nu och skriv detta på en tavla inför dem och teckna upp det i en bok, så att det bevaras för kommande dagar, alltid och för evigt.”14 Dessa dagar är våra dagar. Den här världen behöver skrifterna idag. Innan Frälsaren kom var det nödvändigt för alla Guds barn att få undervisning om Moses förberedande lag, som tillät ”öga för öga och tand för tand”.15 Många i den här världen lever fortfarande efter denna skrämmande lag och vi ser bevis på detta runt omkring oss.

Vi förkunnar frimodigt att lösningen på terrorism, förgörelse och även folkmord i dessa sista dagar finns i skrifterna. Evangeliet i Gamla testamentet har uppfyllts i Nya testamentet. Profetiorna i Bibeln blev uppfyllda i Mormons bok. Läran och Förbunden och Den Kostbara Pärlan bär vittne om evangeliets fullhet som nu finns på jorden.

Från Första Moseboken till Malaki och från Moses till Abraham profeterades det att Frälsaren skulle komma. Från Matteusevangeliet till Uppenbarelseboken, från Nephi till Moroni och från Joseph Smith till vår älskade levande profet president Gordon B Hinckley vittnar alla profeterna om att Jesus Kristus, den länge emotsedde Messias, har kommit och ska komma tillbaka. I honom är ”det gamla … förgånget, och allt har blivit nytt”.16 Genom de heliga skrifterna förkunnar hans nya och eviga evangelium: ”Du skall älska din nästa som dig själv.”17 ”Älsken edra ovänner, välsignen dem som förbanna eder, gören väl mot dem som hata eder och bedjen för dem som visa eder illvilja och förfölja eder.”18 ”Av eder fordras det, att I skolen förlåta alla människor.”19 För detta är evangelium från vår Frälsare, han som smorts att förbinda dem som har ett förkrossat hjärta, ”att ropa ut frihet för de fångna och … ge de betryckta frihet”.20

I slutet av Mormons bok ser Moroni bildligt talat ut över återstoden av sitt folk. Han visste att deras undergång kunde ha undvikits om de inte hade glömt Guds heliga ord och förlorat Herrens ande. Är det att undra på att Moroni personligen skriver till oss, till dig och till mig, och vädjar om att vi ska göra anspråk på skrifternas välsignelser?

”Jag uppmanar eder, att när I erhållen dessa urkunder, I då frågen Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om dessa uppteckningar icke äro sanna, och om I frågen med ett uppriktigt hjärta och ett verkligt uppsåt samt med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen för eder, genom den Helige Andens kraft.

Och genom den Helige Andens kraft kunnen I lära känna all sanning.”21

Vi lever i de sista dagarna, bröder och systrar, i tidernas fullbordan. Vi måste komma ihåg att vi har kontroll över vilka vi är hur svårt det än blir i världen. Liksom människorna i Första Nephi, kommer de lojala och trofasta att motstå den ondes glödande pilar när han släpps lös på den här jorden.22 När Frälsaren kommer till sitt tempel, liksom han gjorde i Mormons bok, kommer alla som är lojala och trofasta att vara där, trots allt tumult i världen. Måtte vi alla befinna oss bland dem, är min bön, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. 1 Nephi 5:10, 21.

  2. Se Alma 5:7.

  3. L&F 68:4.

  4. Luk 4:17, 21.

  5. Matt 22:29.

  6. Luk 24:32.

  7. Joh 5:39.

  8. Moroni 10:5.

  9. Alma 37:4, 14; se även 1 Nephi 9:5; Mormons ord 1:7.

  10. 1 Nephi 5:19.

  11. Enos 1:16.

  12. Mormons boks titelblad.

  13. L&F 35:20–21.

  14. Jes 30:8.

  15. Matt 5:38; se även 3 Nephi 12:38.

  16. 3 Nephi 12:47.

  17. Matt 22:39.

  18. 3 Nephi 12:44; se också Matt 5:44.

  19. L&F 64:10.

  20. Luk 4:18.

  21. Moroni 10:4–5; kursivering tillagd.

  22. Se 1 Nephi 15:24.