Algemene conferentie
Uw patriarchale zegen – geïnspireerde leiding van uw hemelse Vader
Algemene aprilconferentie 2023


Uw patriarchale zegen – geïnspireerde leiding van uw hemelse Vader

Mijn patriarchale zegen hielp mij om mijn ware eeuwige identiteit – wie ik werkelijk ben en wie ik kan worden – te begrijpen.

Ik ben opgevoed door geweldige ouders die van het evangelie hielden en ons, hun kinderen, er trouw in onderwezen. Helaas hadden mijn dierbare ouders het jarenlang moeilijk in hun huwelijk. Ik vernam als jeugdwerkkind dat ze waarschijnlijk op een dag zouden scheiden, en dat mijn broers en zussen en ik dan moesten kiezen bij welke ouder we wilden wonen. Ik was daardoor jarenlang vreselijk ongerust, maar mede dankzij een geschenk van mijn hemelse Vader veranderde uiteindelijk alles voor mij – mijn patriarchale zegen.

Toen ik me met 11 jaar steeds meer zorgen over de relatie van mijn ouders maakte, wilde ik heel graag een patriarchale zegen. Ik wist dat mijn hemelse Vader mij door en door kende en Zich van mijn omstandigheden bewust was. En ik wist ook dat Hij mij zou leiden. Na mijn twaalfde verjaardag ontving ik meteen mijn patriarchale zegen. Dat is ruim een halve eeuw geleden, maar ik kan me die heilige ervaring nog precies herinneren.

Gelukkig hebben we geïnspireerde leiding over patriarchale zegens in het Algemeen handboek van de kerk:

‘Ieder gedoopt lid dat de kerknormen naleeft, heeft er recht op om een patriarchale zegen met geïnspireerde raad van onze hemelse Vader te ontvangen.’

Het lid moet ‘volwassen genoeg [zijn] om de betekenis en het belang van de zegen te begrijpen’ en ‘de fundamentele leringen van het evangelie goed begrijpen’.

‘In het ideale geval is het lid nog zo jong dat veel belangrijke beslissingen in het leven nog voor hem of haar liggen. […] De priesterschapsleiders hanteren geen minimumleeftijd voor het ontvangen van een patriarchale zegen. […]

‘Elke patriarchale zegen is heilig, vertrouwelijk en strikt persoonlijk. […]

‘De ontvanger van de patriarchale zegen dient de woorden erin te koesteren, te overdenken en er zo naar te leven dat hij of zij de beloofde zegeningen in dit leven en in de eeuwigheid ontvangt.’1

President Russell M. Nelson heeft meermaals gezegd dat patriarchale zegens belangrijk zijn.2 Een patriarchale zegen bevat ‘de vaststelling van de afstamming terug tot Abraham, Izak en Jakob’3 en ‘is persoonlijke Schriftuur voor u’.4

Mijn patriarchale zegen was in mijn jeugd om een aantal redenen van kritiek belang voor mij. Ten eerste hielp mijn patriarchale zegen mij, door de macht van de Heilige Geest, om mijn ware eeuwige identiteit – wie ik werkelijk ben en wie ik kan worden – te begrijpen. Hij hielp mij in te zien dat ik, zoals president Nelson heeft gezegd, ‘een zoon van God’, ‘een verbondskind’ en ‘een discipel van Jezus Christus’ ben.5 Ik wist dat mijn hemelse Vader en mijn Heiland mij kenden en van mij hielden, en dat Zij persoonlijk bij mijn leven betrokken waren. Hierdoor kreeg ik het verlangen om dichter tot Hen te komen en nam mijn geloof en vertrouwen in Hen toe.

Een dierbare vriend die als jongvolwassene lid werd van de kerk, zei tegen mij: ‘Toen de patriarch zijn handen op mijn hoofd legde en mijn naam uitsprak, veranderde alles […] niet alleen op dat moment, maar voor de rest van mijn leven. Ik had meteen het gevoel – door de kracht waarmee hij sprak – dat God mij innerlijk intiem kende. Zijn woorden doordrongen mijn hele wezen. Ik wist dat mijn hemelse Vader mij door en door kende.’

Doordat ik weet wie ik werkelijk ben, begrijp ik beter wat God van me verwacht, en verlang ik dat ook te doen.6

Ik begon de verbonden die ik heb gesloten en de zegeningen die God in zijn verbond met Abraham heeft beloofd, te bestuderen.7 De zegen gaf me een eeuwig perspectief dat me inspireerde om mijn verbonden getrouwer na te leven.

Ik bestudeerde mijn patriarchale zegen regelmatig – als jongere vaak dagelijks – waardoor ik de troostende, leidende invloed van de Heilige Geest kon voelen. Als ik zijn ingevingen volgde, nam mijn onrust af. Hierdoor nam mijn verlangen om licht, waarheid en de Heilige Geest actief uit te nodigen toe. Dat deed ik door dagelijks de Schriften te bestuderen en te bidden, en de leringen van Gods profeet en apostelen meer te bestuderen en volgen. Mijn patriarchale zegen gaf me ook het verlangen om me meer aan de wil van mijn hemelse Vader te onderwerpen, en die focus bracht me grote vreugde, ondanks mijn persoonlijke omstandigheden.8

Telkens als ik mijn patriarchale zegen bestudeerde, ontving ik geestelijke kracht. Toen mijn ouders uiteindelijk gingen scheiden, was mijn patriarchale zegen, zoals president Monson zei, een ‘waardevolle, persoonlijke schat’ en een ‘persoonlijke Liahona’.9

Begrijp dit alstublieft niet verkeerd. Ik was niet volmaakt. Ik maakte allerlei fouten. Mijn eeuwige metgezel kan beamen dat dit nog steeds het geval is. Maar mijn patriarchale zegen gaf en geeft me nog steeds het verlangen om meer mijn best te doen zodat ik een beter mens kan worden.10 Doordat ik mijn patriarchale zegen vaak bestudeerde, nam mijn verlangen toe om verleiding te weerstaan. Ik kreeg een groter verlangen en meer moed om me te bekeren, en bekering werd een steeds vreugdevoller proces.

Het was voor mij van essentieel belang om mijn patriarchale zegen te ontvangen toen ik nog jong was en mijn getuigenis nog groeide. En ik ben eeuwig dankbaar dat mijn ouders en bisschop begrepen dat mijn verlangen een teken was dat ik er klaar voor was.

Toen ik 12 jaar was, was de wereld veel minder verwarrend en afleidend dan de wereld van vandaag. President Nelson heeft onze tijd beschreven als ‘een van de meest gecompliceerde tijden van de wereldgeschiedenis’ in een ‘diepzondige’ en ‘egocentrische’ wereld.11 Gelukkig is onze jeugd van nu veel volwassener dan ik op 12-jarige leeftijd was. Zij moeten ook cruciale beslissingen nemen als ze nog jong zijn! Zij dienen ook te begrijpen wie ze werkelijk zijn, dat God van ze houdt en Zich volkomen van hen bewust is!

Niet iedereen zal het verlangen hebben om op dezelfde leeftijd als ik een patriarchale zegen te ontvangen. Maar ik bid dat de leden die hun patriarchale zegen nog niet hebben ontvangen, zullen nadenken en bidden om te weten wanneer ze er klaar voor zijn. Ik beloof u dat als u zich geestelijk voorbereidt, uw ervaring – net als die van mij – heilig voor u zal zijn. Ik bid ook dat zij die hun patriarchale zegen al hebben ontvangen, deze bestuderen en koesteren. Doordat ik mijn patriarchale zegen koesterde toen ik jong was, werd ik gezegend met moed toen ik ontmoedigd was, troost toen ik angst had, gemoedsrust toen ik gespannen was, hoop toen ik hopeloos was, en vreugde toen ik dat het hardst nodig had. Door mijn patriarchale zegen namen mijn geloof en vertrouwen in mijn hemelse Vader en mijn Heiland toe. Mijn liefde voor Hen nam ook toe – en nog steeds.12

Ik getuig dat een patriarchale zegen geïnspireerde leiding van uw hemelse Vader biedt. Ik getuig ook dat onze Vader in de hemel en zijn Zoon – onze Heiland, Jezus Christus – werkelijk leven, en ons kennen, liefhebben en willen zegenen. Ik weet ook zeker dat president Russell M. Nelson Gods huidige profeet op aarde is. In de naam van Jezus Christus. Amen.