2014
Het Boek van Mormon, de vergadering van Israël en de wederkomst
Juli 2014


Het Boek van Mormon, de vergadering van Israël en de wederkomst

Uit een toespraak op een instructiebijeenkomst voor nieuwe zendingspresidenten in het opleidingscentrum voor zendelingen te Provo op 26 juni 2013.

Afbeelding
Ouderling Russell M. Nelson

De publicatie van het Boek van Mormon is een teken voor de hele wereld dat de Heer begonnen is Israël te vergaderen en de verbonden te vervullen die Hij met Abraham, Isaak en Jakob had gesloten.

Afbeelding
Large group of sister missionaries standing on stairs holding up signs showing what language they speak.

Hoofdstuk 5 van Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk is helemaal aan het Boek van Mormon gewijd. In dit hoofdstuk staat dat het Boek van Mormon:

  • de sluitsteen van onze godsdienst is;

  • getuigt van Jezus Christus;

  • de Bijbel bevestigt;

  • zielsvragen beantwoordt;

  • mensen dichter tot God brengt.

Al die stellingen zijn absoluut waar, maar ze gaan van onze visie als sterfelijke personages uit. Wat zou de visie van onze Vader in de hemel en van zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, op het Boek van Mormon zijn?

Hun visie zou beslist gebaseerd zijn op twee beloften die Ze de hele mensheid al lang geleden gedaan hebben. Het zijn twee nauw met elkaar verbonden beloften die goed gedocumenteerd zijn, en die nog steeds van kracht maar nog niet vervuld zijn. Ten eerste hun belofte van oudsher om het verstrooide Israël te vergaderen. Ten tweede hun reeds lang geleden gedane belofte van de wederkomst van de Heer.

Het verbond van Abraham en het huis van Israël

In Abrahams bedeling sloot God een verbond met vader Abraham dat alle volken door zijn nakomelingen gezegend zouden worden. En dat verbond omvatte nog andere belangrijke beloften. Die beloften, die eerst aan Abraham werden gegeven en later aan Isaak en Jakob werden bevestigd, omvatten onder meer:

  • een groot nageslacht;1

  • het beërven van bepaalde landen;2

  • het nageslachtvan Abraham zou het priesterschap brengen aan alle naties opdat allen door het nageslacht van Abraham gezegend konden worden;3

  • wie niet van Abraham afstamden maar het evangelie aannamen, zouden als nageslacht van Abraham worden geadopteerd;4

  • De Heiland van de wereld zou uit het nageslacht van Abraham komen.5

Veel afstammelingen van Abraham — de stammen van het oude Israël — verwierpen uiteindelijk de leringen van de Heer en doodden de profeten. Tien stammen werden gevankelijk naar Assyrië weggevoerd. Daarna gingen ze voor de kronieken van de mens verloren, maar niet voor de Heer. Twee stammen bleven korte tijd achter, maar vanwege hun opstandigheid werden ze gevankelijk naar Babylon weggevoerd. Toen ze terugkeerden, genoten ze de voorkeur van de Heer, maar ze verwierpen Hem opnieuw!

De verstrooiing en vergadering van Israël

Een liefhebbende maar bedroefde Vader verstrooide Israël wijd en zijd, maar Hij beloofde dat Hij het verstrooide Israël ooit weer bij de kudde zou voegen. Deze belofte was net zo nadrukkelijk als de belofte om Israël te verstrooien.6 Jesaja voorzag bijvoorbeeld dat de Heer in de laatste dagen ‘snelle boden’ zou sturen aan deze mensen, die ‘getrokken en geplukt’ waren (Jesaja 18:2, 7, HSV).

Zoals geprofeteerd zou alles in deze bedeling worden hersteld. Dus de langverwachte vergadering van het verstrooide Israël moet als onderdeel van die herstelling plaatsvinden.7 De vergadering van Israël is nauw verbonden met de tweede belofte, want de vergadering is een noodzakelijke inleiding tot de wederkomst van de Heer.8 Nogmaals is de hemelse visie heel duidelijk.

Deze leer van de vergadering is een van de belangrijke leringen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De Heer heeft verklaard: ‘Ik [zal] mijn volk, o huis Israëls, na zijn langdurige verstrooiing vergaderen en mijn Zion wederom onder hen […] vestigen’ (3 Nephi 21:1).

De publicatie van het Boek van Mormon is een teken voor de wereld dat de Heer begonnen is om Israël te vergaderen en de verbonden te vervullen die Hij met Abraham, Isaak en Jakob had gesloten.9 Wij onderwijzen niet alleen in deze leer, maar we nemen er ook aan deel! Dat doen we als we de uitverkorenen van de Heer aan beide kanten van de sluier vergaderen.

Gelukkig kunnen we de uitnodiging om ‘tot Christus te komen’ (Jakob 1:7)10 ook geven aan hen die zijn overleden zonder het evangelie te hebben gehoord.11 De inspanningen van hen die op aarde leven, aan deze kant van de sluier, maakt deel uit van de voorbereiding ten behoeve van de doden. We houden stamboomlijsten bij, vullen gezinslijsten in en doen plaatsvervangend tempelwerk om mensen tot de Heer en in hun eigen familie te brengen.12

De bedeling van de volheid der tijden was door God voorzien als de tijd om zowel in de hemel als op de aarde te vergaderen. De apostel Paulus wist dat er na een periode van afval een herstelling zou plaatsvinden. Hij verklaarde:

‘Komt dan tot berouw en bekering, opdat uw zonden uitgedelgd worden, opdat er tijden van verademing mogen komen van het aangezicht des Heren, […].

‘Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher’ (Handelingen 3:19, 21).

In onze tijd zond de Heer Petrus, Jakobus en Johannes met ‘de sleutels van [zijn] koninkrijk […] en een bedeling van het evangelie voor de laatste tijden; en voor de volheid der tijden’, waarin Hij ‘alle dingen in één [zou] vergaderen, zowel wat in de hemel is, als wat op aarde is’ (LV 27:13).13

Veel onderdelen van het verbond van Abraham zijn al vervuld. De Heiland is inderdaad uit het nageslacht van Abraham, via Jakobs zoon Juda, gekomen. Er is al lang geleden een erfland aangewezen. Op een kaart in onze Schriften zien we hoe het land dat de stammen geërfd hadden, onder de nakomelingen van Ruben, Simeon, Juda, Issachar, Zebulon, Dan, Naftali, Gad, Asser, Benjamin en Jozef (verdeeld tussen zijn zoons, Efraïm en Manasse) was verdeeld.14 Naast Jozefs erfelijk bezit in het Heilige Land, vernemen we uit het Boek van Mormon bovendien dat het land dat aan een overblijfsel van het huis van Jozef voorbehouden is het Amerikaanse halfrond is.15

De grote belofte dat alle naties gezegend zouden worden door het nageslacht van Abraham, Isaak en Jakob moet nog vervuld worden. Maar deze belofte van de vergadering, die in alle Schriftuur voorkomt, wordt net zo zeker vervuld als de profetieën aangaande de verstrooiing van Israël.16

Afbeelding
Church members and missionaries of the Abuakwa Branch in Africa.

De vergadering als inleiding tot de wederkomst

Waarom is die belofte van de vergadering zo cruciaal? Omdat de vergadering van Israël nodig is om de wereld op de wederkomst voor te bereiden! En het Boek van Mormon is Gods manier om beide goddelijke doelen te bereiken.17

Het Boek van Mormon is een gave van God aan de wereld. Het is het enige boek waarvan de Heer heeft getuigd dat het waar is.18 Het is een geschenk van Nephi, Jakob, Mormon, Moroni en de profeet Joseph Smith, de geïnspireerde vertaler van het boek die als martelaar stierf. In het Boek van Mormon staat een bijzondere boodschap voor het overblijfsel van het huis Israëls.19

Aangaande de wederkomst weten we dat deze ‘nu reeds nabij [is], en in een toekomende tijd’ (LV 63:53). En als de Heiland wederkomt, gebeurt dat niet in het geheim.20 In de tussentijd moet er veel werk verzet worden om Israël te vergaderen en de wereld op de heerlijke wederkomst voor te bereiden.

De vergadering van Israël in deze bedeling

Dankzij het Boek van Mormon weten we wanneer die beloofde vergadering plaats zal vinden: ‘Daarom heeft onze vader niet alleen over ons nageslacht gesproken, maar ook over het gehele huis Israëls, wijzende op het verbond dat in de laatste dagen zal worden vervuld, welk verbond de Heer met onze vader Abraham heeft gesloten, zeggende: In uw nageslacht zullen alle geslachten der aarde worden gezegend’ (1 Nephi 15:18; cursivering toegevoegd).

Ongeveer zeshonderd jaar voordat Jezus in Betlehem werd geboren, wisten de profeten dat de vergadering van Israël ‘in de laatste dagen’ plaats zou vinden.

Voor heiligen der laatste dagen is de gehuldigde naam van Abraham belangrijk. Ieder kerklid heeft een band met Abraham.21 De Heer heeft in onze tijd het verbond van Abraham bij monde van de profeet Joseph Smith bevestigd.22 In de tempel ontvangen we onze grootste en hoogste zegeningen, zoals beloofd aan het nageslacht van Abraham, Isaak en Jakob.23

Wij moeten die hemelse visie overnemen. We moeten weten wat het verbond van Abraham inhoudt en begrijpen wat onze taak is in het totstandbrengen van de beloofde vergadering van Israël. We moeten weten waarom we het voorrecht hebben om een patriarchale zegen te krijgen en te vernemen welke band we met de patriarchen uit de oudheid hebben. We moeten weten dat Jakobs zoon Jozef de zoon met het geboorterecht werd toen Ruben het geboorterecht kwijtraakte.24 Jozef en zijn zoons, Efraïm en Manasse, werden het nageslacht dat de leiding bij de vergadering van Israël zou nemen.25 Andere stammen zouden volgen.

Denk aan al die hemelse boodschappers die de herstelde kerk van de Heer waardevolle priesterschapssleutels brachten. Op 3 april 1836, nadat de Heer de Kirtlandtempel had aangenomen, verscheen Mozes die ‘de sleutels […] van de vergadering van Israël’ herstelde (LV 110:11). Daarna ‘verscheen Elias, die de bedeling van het evangelie van Abraham overdroeg, zeggende dat in ons en in onze nakomelingen alle geslachten na ons gezegend zouden zijn’ (LV 110:12). Zo werd in het kader van de herstelling het verbond van Abraham hernieuwd! Vervolgens kwam Elia om de sleutels van de verzegelbevoegdheid terug te brengen, zoals Maleachi had geprofeteerd.26 Die sleutels zijn nodig om de leden van de families van het vergaderde Israël aan elkaar te verzegelen en hen in staat te stellen om de grootste zegening te ontvangen: het eeuwig leven.

Wat is de visie van de Vader en de Zoon op het Boek van Mormon? Zij beschouwen het als een bewijs van de profetische roeping van Joseph Smith. Zij beschouwen het als een manier waarop men meer over Jezus Christus te weten kan komen, in zijn evangelie kan gaan geloven en zich bij zijn kerk kan aansluiten. Zij beschouwen het als de tekst die onze band met het bijbelse huis van Israël verduidelijkt. Het Boek van Mormon kondigt het begin van de vergadering aan27 en dat het Gods manier is om die vergadering tot stand te brengen. Zonder het Boek van Mormon zou er geen vergadering van Israël zijn.28

Het Boek van Mormon bevat de volheid van het evangelie. Zonder het Boek van Mormon zouden we weinig van de verzoening van Jezus Christus weten.29 Omdat het ons over de verzoening leert, helpt het Boek van Mormon ons om ons te bekeren, heilige verbonden te sluiten en na te komen, en voor de verordeningen tot heil en verhoging in aanmerking te komen. Het leidt ons naar de tempel, waar wij voor het eeuwig leven in aanmerking kunnen komen.

Hier op aarde kunnen wij in alles wat wij doen die hemelse visie hebben. Daarmee zien wij in dat het zendingswerk van onmisbaar belang is voor de vergadering van Israël. Onze zendelingen zijn in heel veel landen op zoek naar leden van het verstrooide Israël.

Zion bestaat waar rechtschapen heiligen zich vergaderen.30 Publicaties, communicaties en kerkunits geven vrijwel alle kerkleden, ongeacht waar zij wonen, toegang tot de leer, sleutels, verordeningen en zegeningen van het evangelie. Voor het gemak van de heiligen over de hele wereld zijn er 143 tempels, en zijn er nog meer op komst.31

Heiligen in alle landen hebben evenveel recht op de zegeningen van de Heer. Geestelijke veiligheid is altijd afhankelijk van hoe we leven, niet waar we leven.

De vergadering van Israël is niet een eindpunt. Het is slechts het begin. Het einde waartoe wij moeten volharden, omvat de begiftiging en de verzegelverordeningen van de tempel. Het omvat het aangaan van een verbondsrelatie met God, door onze afstamming of door adoptie, en vervolgens voor eeuwig met onze familie bij Hem wonen. Dat is Gods heerlijkheid — eeuwig leven voor zijn kinderen.32

Onze liefhebbende Vader in de hemel wil echt dat zijn kinderen bij Hem terugkeren: niet gedwongen, maar uit eigen keus en voorbereiding. En Hij wil dat ze in eeuwig familieverband verzegeld worden.

Dat is de visie van onze hemelse Vader. Dat is de visie van de geliefde Zoon. En dat kan onze visie zijn.